Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Ranskattaren mysteeri eli pelkoa ja hätäilyä Turussa.

(111 posts)
  • Started 6 years ago by velo_love
  • Latest reply from manuelkala

1. velo_love
    velo_love
    Profiili

Tämä lanka kertoo ensimmäisen varsinaisen projektini tarinan. Ja vähän tietty muutakin. Alkuun pieni historiikki meikän aikaisemmista pyöristä ja touhuista. Vähä niinkö taustotukseks tiäks.

Eka fiksini oli Basso, hilpeän monivärinen maantiekonversio. Yhteinen taipaleemme alkoi kesällä 2008, jolloin satunnaisesti ajoin sillä (sinkulana) töihin Raisioon. Lopullisesti pyörä siirtyi jokapäiväiseen ajooni ja fiksimoodiin kun taloutemme Azonic varastettiin. Ajoin Bassolla syksystä 2008 kesään 2012. Slickseillä kesät talvet :) Siihen ei kuulemma mahdu kunnolliset talvikumit (varmana mahtuu jotku), mutta eipä ole tullut koitettua. Basso pääsi vain yhdelle pidemmälle reissulle, Forssa never forget.

Basso slickseillä talvipooloissa ja joku kuvarastikuva. Tolla pitkähköllä stemmillä ja bulliksella se oli kyllä mulle turhan pitkä ajettavaksi. Noh, ainakin oli aero ajoasento...

Sitte vaihdoin kesällä 2012 kaikki partsit Bassosta Atalaan. Tässä siirtotoimenpiteessä hieno aero satulatolppa meni rikki. Kesällä Atala pääsi Tku-Rma-Tku -reissulle, Poolon Turunmestaruuskisoihin yms. Good tiems. Talveksi munakoira asemoi siihen lyhyemmän stemmin ja riserin, jonka kruunasin superrumilla pilipalitötteröillä. Atalan talvilook on ollut surkuhupaisan karsea.

Rauma-kuvarastej-talviasu

Partsit:
    Runko: Basso/Atala
    Satulatolppa: joku aero/noname
    Satula: Charge Ladle
    Stemmi: Cinelli/Cinelli/SR (Miks mulla on kaks samoilla ominaisuuksilla varutettua Cinelliä?)
    Ohjaamo: Nitto bullis/Cinelli droppi/muniksen riser
    Kammet: Campagnolo
    Kehät: Mavic Open Pro
    Navat: Surly
    Kumit: Ribmo/4season/Gatorskin/Marathon Winter/CX Pro
    Polkimet: kaikenlaista flättiä mitälie
    Sträpit: Restrap/KRNKY

Ja asiaan: Taloon on siis saapunut ensimmäinen rataraami, söötti vaaleansininen Gitane kokoa 52. Nyt mää sit ihmettelen, et miten se kuuluis laittaa ajokuntoon. Olen jo nyt ehtinyt hätäilemään ja söösimään vaikka mitä ja lisää varmasti seuraa. Mutta se on varmasti ihan oikein mulle, kun en oo mitään kunnollista projektia tähän ikään ja eloon vielä ottanut omakseni. Oppirahat jne.

Suunnitelmana on tehdä Gitanesta sellanen melko klassinen pyhäpyörä. Vanhoista romuistani kasaan kesäksi vaihtelun vuoksi Basson lyhyellä ohjaamolla poolo-, baari- ja rentoilupyöräksi. Koitan välttyä tarpeettomasti kurittamasta Gitanea. Vaikka kyllä mä Gitanellakin baariin lähen heti ku ollaan vähä paremmin tutustuttu ;) Talvella sit otan varmaan alle Atalan a.k.a. talvirumiluksen. Gitanen kuuma romaniveri ei sovellu talvioloihin, tulee mieleen noi surulliset romanikerjäläiset pakkasen armoilla Hansan nurkilla.

Satulaksi oon aatellu hankkia toisen Ladlen kun mun testoarse on siihen tottunut. Oon ostanu kehiksi Rigida DP 18:t ja sit olen ajatellut laittaa tähän jotku ratapolkimet ja häkit. Häkit jänskättää kun en oo ajanut niillä ennen. Tarttis löytää XS tai juniorikoko, kun kaikki tähän astisesti testatut on ollut ihan liika isoja ja lopputuloksena massive toeoverlappi. Multa puuttuu melkein kaikki: pinnat ja navat, satulatolppa ja stemmi, voimansiirto. Kammet mulla on, ne tuli rungon mukana. Runkoa on myös tarpeen huoltaa: keskiössä on joku vika, joka korjaantuu joko kiristämällä tai ostamalla uuden. Myös ohjainlaakerissa joku ropleema, hirvee rohina kuuluu kun keulaa kääntelee. Eli lukuisia vastoinkäymisiä ja tunnemyrskyjä, draamaa, pettymyksen ja ilon vuoristorataa luvassa tässä langassa. Vähä niinkö kauniit ja rohkeet.

Kuvia:

Tulipa pitkä alotusviesti. Kiitos ja anteeksi.

Lähetetty 13:18, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. Jooona
    Jooona
    Profiili

Hyvä stoori. Maltilla kasaan niin hyvä tästä tulee.

Lähetetty 13:31, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. Zigura
    Zigura
    Profiili

Tehdääks omnium-gxp:tä ranskiskierteellä...

Jeden Tag so schnell.
    Lähetetty 13:33, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. Kai tähän tulee joku decalsseja myötäilevä yksityiskohta. Vaik keltanen tankonauha?

nina - 18:36, 23.4.2013  » 
    Satula keulii. Se tuntuu hyvältä vain mukulakivillä ajaessa.
    Lähetetty 13:36, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. hyvä stoori ja kivasti tuli selväksi lähtökohdat speksaamiselle.

seurantaan mielenkiinnolla.

naisnäkökulma projekteihin, kasaamiseen ja muuhunkin tähän liittyvään kiinnostaa lisäksi, sillä onhan tää foorumi aikalailla 24/7 sausage fest..

Lähetetty 13:37, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. olavi_takatalo
    olavi_takatalo
    Profiili

Tästä tulee kiva. Eiks tää projekti ole ollut jo aika pitkään tulilla? Vähän vauhtia nyt! Ei tässä koko talvea ole aikaa odotella. :)

Lähetetty 13:41, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. Jooona
    Jooona
    Profiili

maza- - 13:36, 20.3.2013  » 
    Kai tähän tulee joku decalsseja myötäilevä yksityiskohta. Vaik keltanen tankonauha?

+1, jos haluut hassutella niin tää:

Lähetetty 13:43, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. vallengrach
    vallengrach
    Profiili

Muistanko väärin, vai oliks Matilla joku muovikassillinen Maillardin napoja tjmsp.? Takarattaita ainaki. Pinnoja saa kaupasta jos ei nurkista löydy sopivia. Mitkä kammet noi on, mikä BCD mikä ratas paljo piikkei? Nätit kehät nuo Rigidat, Gatoria ylle vaan. Mitäs sit muka tohon enää tarvii. Laakereihin freesit kuulat ja ranskisstemin. Eiks niitä oo maailma piukassa. Mikä satulatolpan halkaisija? Voin lainaa tönärin jos et tiiä. Biltsun riser hätäpäissään koska ylivertainen ohjaustanko ja kevättötteröt päihin ni se on valmis.

Nyt tuumasta toimeen, kaks viikkoo ni tää on kadulla. Rundilla viimeistään.

Tom Ritchey swore he’d shave his moustache when Ritchey components stop winning races.

That was 41 years ago.
    Lähetetty 13:44, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  9. velo_love
    velo_love
    Profiili

maza- - 13:36, 20.3.2013  » 
    Kai tähän tulee joku decalsseja myötäilevä yksityiskohta. Vaik keltanen tankonauha?

Keltanen tankonauha on käynyt mielessä. Kaikki muut keltaset yksityiskohdat on luonnollisestikin banned. Mut sit mä ryhdyin tuumimaan et keltanen ei ehkä pysy ihan niin siistinä kun musta. Mulla on myös tapana hajoittaa noita tankoteippejä aika tehokkaasti, eteenkin niitä vaahtomuovimaisia ja eteenkin droppitangoissa, joten on mahdollista että tankonauhojen väritys on sellainen aika eläväinen ja nopeissa sykleissä vaihtuva.

Lähetetty 13:46, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  10. ^fizikin microtex on helppo pitää puhtaana.

nina - 18:36, 23.4.2013  » 
    Satula keulii. Se tuntuu hyvältä vain mukulakivillä ajaessa.
    Lähetetty 13:47, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. Veivit vissiin Stronglightit, BCD 122 ja oma ulosvetäjän standardi. Fuck you frenchie.
    Veikkaan et satulatolpan koko on jotain 25.0 ja 26.0mm väliltä. Matti varmaan kattoo laakerit läpi jos ostat jonkun viinapotun sille.

Lähetetty 13:51, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. velo_love
    velo_love
    Profiili

vallengrach - 13:44, 20.3.2013  » 
    Nyt tuumasta toimeen, kaks viikkoo ni tää on kadulla. Rundilla viimeistään.

Tämä on ollut mulla alkuperäisenä tavotteena, mut pelkään et mä kaadun rundilla ihan hulvattomilla tavoilla jos vasta totuttelen tän ohjastamiseen/on jäätä/on promillet ja mitä kaikkee. En tiedä onko mun toeoverlappelko ihan ylimitotettua, mutta odotan sitä kauhulla. Ehkä mä ajan vaan suoraan...

Lähetetty 13:52, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. velo_love
    velo_love
    Profiili

mankkis - 13:51, 20.3.2013  » 
    Veivit vissiin Stronglightit, BCD 122 ja oma ulosvetäjän standardi. Fuck you frenchie.
    Veikkaan et satulatolpan koko on jotain 25.0 ja 26.0mm väliltä. Matti varmaan kattoo laakerit läpi jos ostat jonkun viinapotun sille.

Mä aattelin et mä kerranki yrittäisin tehä jotakin ite. Ehkä ostan Matin mulle joksku työnvalvojaks/esimieheks joka komentaa vieressä.

Lähetetty 13:59, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. vanttera
    vanttera
    Profiili

mankkis - 13:51, 20.3.2013  » 
    Veivit vissiin Stronglightit, BCD 122 ja oma ulosvetäjän standardi. Fuck you frenchie.

Hyvä diili. Voin tosiaan poimia rungon ja palauttaa esim. jallupulloa vastaan samana/seuraavana päivänä. Ehkä löytyy joku ranskisstemmikin toisella pullolla. Maillardei on, mut reikämäärät ei täsmää, ja tavallaan noihin tarttis aika lowflange-naabelit.

Mut hyvä tosta tulee, kun on kerta laakerit siinä huollettaviksi. Napoja ostamaan hop hop

"Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 14:01, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. manuelkala
    manuelkala
    Profiili

velo_love - 13:52, 20.3.2013  » 
    Tämä on ollut mulla alkuperäisenä tavotteena, mut pelkään et mä kaadun rundilla ihan hulvattomilla tavoilla jos vasta totuttelen tän ohjastamiseen/on jäätä/on promillet ja mitä kaikkee. En tiedä onko mun toeoverlappelko ihan ylimitotettua, mutta odotan sitä kauhulla. Ehkä mä ajan vaan suoraan...

Toe overlappia ei kannata pelätä, korkeintaan ehkä tiedostaa sen olemassaolo ja koittaa elää sen kanssa. Pedro Taikapeugeotissaki on joku sentti overlappia, mut oon sen joutunut hyväksymään niinku luomen. Mut eiks crc:stä tai ebaysta muka löytyis pieniä häkkejä?

Täst tulee kova. Jokikaljakruisailut 2013

Kona Sutra LTD counter: 1
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 14:33, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. älä laita mitään keltasta. kirkasta speksii!

Being a loser is such a drag
    Lähetetty 15:39, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. Koivulan dynamo
    Koivulan dynamo
    Profiili

Kaipaisin tämän buildiin jotain samaa (ansiokasta) tarinallisuutta kuin tässä projektilangan aloituksessa.

Rintaan pistää, sukat haisee enkä tykkää Jan Heinestä
    Lähetetty 16:44, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

Niin ymmärsinkö oikein sulla ei oo mitää dataa rungon mitoista ja kierteistä?

20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 16:58, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. velo_love
    velo_love
    Profiili

Hai: on mulla noissa vanhoissakin overlappia, taatusti enemmän kuin pösössä. Odotan nyt jotakin megalomaanista superoverlappia. En tiä miten overlap mitataan/määritellään, mutta Atalassa rengas kulkee noin kahden sentin päästä polkimesta eli jalkaterän pitäs olla joku 5cm lyhyempi jos haluais et se ei osuis renkaaseen...

Crusti: Kirkasta tankoteippiä?

Ariel: Runko on 52/52. Muuta dataa ei ole, mutta eiköhän ne tässä selviä.

Lähetetty 17:57, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. RTZ
    RTZ
    Profiili

Ei kai sillä paljoo väliä oo, onko sitä overläppiä 3cm vai 5cm? Samalla lailla se kenkä osuu tai on osumatta renkaaseen.

asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 18:10, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. velo_love
    velo_love
    Profiili

^ Joo tämä toivottavasti osoittautuu ihan mitättömäksi ongelmaksi, mutta jotta sitä draamaa ja jännitystä riittäis niin panikoin etukäteen. Tulee parempaa viihdettä. Hätä vaihtuu sitten voitokkaaseen riemuun ja ilon kyyneliin. Suuret tunteet.

Lähetetty 18:17, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. manuelkala
    manuelkala
    Profiili

Dave Moultonin mielestä toe overlap ei oo ongelma:
    http://davesbikeblog.squarespace.com/blog/2006/11/5/toe-overlap-no-problem.html

Ilmeisesti hitaissa käännöksissä pitää vaa olla varovainen, vauhdeissa ei niinkään.

Kona Sutra LTD counter: 1
    ᚱ*ulkomaalaisen näköinen since 1989*ᚱ
    Lähetetty 18:18, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. inforest
    inforest
    Profiili

Ihanaa! Älä suotta pelkää sitä overlappia, mun Gitane on samankokoinen ja ajoin viime kesän mks:n m-kokoisilla häkeillä ja nyt asentelen just L:iä

-...pyöräilijällä ei taida olla ihan kaikki mersut pyörätien jatkeella. -Mannine
    - Mä voin antaa ostajalle kirjallisen aitoustodistuksen että just mä oon omistanut sen työkalun niin arvo kasvaa sit ku oon out of the bisnes -Josbanse
    Lähetetty 18:20, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. velo_love
    velo_love
    Profiili

Ihanaa! Kyllä mä oon nyt saanut kannustusta kerrakseen :) Ois pitänyt heti laittaa tää lanka pystyyn, niin toi ois varmaan jo kasassa. Eikä kukaan oo ees dumannu noita mun vanhoja rakkineita! Odotin et alkais hirvee paskamyrsky ja itkeminen niistä. Että miten kesti jokatytön pakollinen konversiovaihe viisi vuotta ja niin edespäin. Hurraa!

Lähetetty 18:26, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

Tankoteipiksi ehdotan hopeista, tai ehkä mieluummin kultaista teippiä. Tämä sillä varauksella, ettei sellainen moderni vivahde ei ole sopimaton. Planet-X:llä niitä on ollut tarjolla vähän halvemmalla kuin muualla.

e: sileä vois olla retrompi kuin kuitulookki.

Lähetetty 18:33, 20.3.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: