Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Tankonauhan asennus

(57 posts)

1. MFFF
    MFFF
    Profiili

Tässäpä onkin todella tärkeä tiedustelu... Kumpaa tapaa käytätte asennuksessa; tangon päistä keskelle ja lopuksi teipaten, vai keskeltä kohti päitä ja päättäen sitten päätytapilla? Itse pidän teipitöntä versiota ehkä hieman sivistyneempänä koska teipin käyttö on aina se "helppo juttu". Minimalistisempi tapa jossa säästetään vieläpä muutamia senttejä teippiä on puolestaan muuten jees, mutta aloitukseen jää helposti paksunnokset ja tankonauha lähtee purkautumaan jos päätytappi ei pysy kunnolla kiinni. Mun vanhat nauhat oli teipattu ja teipitkin jo lähteneet liukumaan, joten vaihtelun vuoksi taidan vetää tänään uudet tuolleen toisella tavalla.

Get the Video Player
    Tankonauhat teipittömästi

Lähetetty 16:19, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. ivan
    ivan
    Profiili

Keskeltä päihin, ja niin paljon teippiä sisään tangon päistä että päätytapit pysyy kunnolla kiinni.

Lähetetty 16:27, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Teipaten, koska aika on rahaa..

Lähetetty 16:35, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. Päistä keskelle, koska siten tankonauha menee "myötäkarvaan" käsien otteeseen nähden.
    Lisäksi sillä tavalla voi halutessaan pehmustaa osia tangosta paksummin (siis kiertämällä tiuhempaan) ja nauha loppuu mihin loppuu, yhtään ei mene hukkaan. Toiseen suuntaan nauha voisi loppua ennen tangon päätä jos on aloittanut liian keskeltä tankoa.

Lähetetty 18:42, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. cool J
    cool J
    Profiili

Päistä keskelle tietty... joskas 80-luvulla oon nähny kyllä teipattavan toiseenkin suuntaan.

Lähetetty 19:42, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. juho
    juho
    Profiili

Päistä keskellä tuli heitettyä korkkiteipit ja hyvä on eikä lähde plugien alta pois kun jättää tarpeeksi reunaa sinne alle

Get the Video Player

Supo ja Anonyymit feikkiterroristijahdissa: http://pastebin.com/9mQgV75f
    Lähetetty 20:15, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. jarkko
    jarkko
    Profiili

Päistä keskelle. Mä olen ratkaissut tulppien irtoamisongelman kiertämällä yhden kierroksen teippiä puoliksi korkkitankonauhan päälle ja sullomalla teipin korkin kera tangon sisään ja sitten tulpat paikalleen. Pysyy varmasti.

Lähetetty 21:07, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. Jani S
    Jani S
    Profiili

Päistä keskelle ja loppuun kierros jäkisteippiä.

Lähetetty 21:53, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. paasta keskelle, tietty. Oikealla puolella lahtee myotapaivaan, vasemmalla peilikuvana.

a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 23:43, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. tya
    tya
    Profiili

^+1

Lähetetty 23:47, 10.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. MFFF
    MFFF
    Profiili

cool J - 21:47, 10.7.2009  » 
    Päistä keskelle tietty... joskas 80-luvulla oon nähny kyllä teipattavan toiseenkin suuntaan.

Hauskaa sinänsä että olen aika old school -mies... Kun olin nuori pyöräilijä aikaisella 90-luvulla niin samassa taloyhtiössä asui eräs kilpapyöräilyä harrastava joka sitten opasti että jos haluaa laittaa oikein hienosti, niin sitten laitetaan ilman teippiä. No olihan teippi jo keksitty silloin, mutta jotenkin on iskostunut nämä oppi sieltä että kokeilin taas. Mulla on nyt häränsarvet pyörässä ja nauha riitti ihan hyvin vaikka oli virheellinen lohjennut pätkä. Piti purkaa puolet pois, mut en jaksa reklamoida kun tuli niin siistit! Eniten pelkäsin että päätynupit lohkee, mut eipä ne sitten. Hieno tanko tuli. Vaikka olisi ollut ehjä pätkä niin ei se toiseen kertaan olisi riittänyt kuitenkaan.

Lähetetty 1:18, 11.7.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Corto
    Corto
    Profiili

Olin juuri ryhtymässä teippailemaan bullhorn-tankoa, mutta havahduin sitten miettimään, että mitenkäs päin tankonauha olisi tuossa järkevintä laittaa. Drop baria olen kokeillut teipata molempiin suuntiin ja tuolla päistä keskelle -tyylillä on tullut mielestäni jämäkämpi lopputulos. Vaan meneekös bullhornilla juttu justiin toisin päin? Bullhornin reunaotehan vastaa kai lähinnä drop barin alaotetta, niin oliskohan nauhakin syytä kieputella siinä sisältä ulospäin, että se menisi tuossakin tangossa "myötäkarvaan"?

Tämä nyt on tietysti saivartelua ja mielipidekysymyskin, mutta olisi mukava tietää onko bullhornin teippailussa jotain kaanonia olemassa. :)

Edit: Puusilmänä hoksasin vasta nyt, että bullhorniahan tuossa ylempänä olevasa videossakin teippaillaan.

"Riding a fixed-gear is like handicapping yourself. The bikes are so awkward to ride that not looking like an idiot while riding one is an accomplishment. It's like riding a three-legged horse in the Kentucky Derby."
    Lähetetty 17:50, 19.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. tya
    tya
    Profiili

Mä en nyt tiedä puuttuuko mulla aivoista joku logiikkakeskus, mut mun mielestä nauhan pyörityssuuntaan ei vaikuta mitenkään se, aloittaako päistä vai keskeltä. Voihan kummalla tahansa tavalla lähteä pyörittämään nauhaa myötä- tai vastapäivään. Ja se on se millä on väliä sen kannalta, kiristääkö vai löysääkö käden ote nauhaa ajaessa.

Odotan pilkaavien kommenttien alkua minuuttien sisällä.

Lähetetty 19:11, 19.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. Keskeltä päihin ja tarpeeksi nauhaa tangon pään sisään. Saa siistit keskikohdat.

I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 19:44, 19.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. Corto
    Corto
    Profiili

Ite hahmotin tuon tankonauhan myötäkarvaan olemisen sillä, että kummasta suunnasta nauha peittää aina edellisen kerroksen. Ainakin oma kokemus oli, että jos drop barissa kiersi keskeltä ulospäin teipin, niin kaikki kaikki hiki ja moska käsistä tuntui kertyvän teippien saumoihin. :)

Niin juu, ja teippasin tosiaan tuon bullhornini keskeltä ulospäin nyt. Kokeilin molempia, mutta ainakin tuolla paksulla nauhalla tuntui tulevan selkeästi parempi, kun teki juuri toisinpäin kuin drop barissa.

"Riding a fixed-gear is like handicapping yourself. The bikes are so awkward to ride that not looking like an idiot while riding one is an accomplishment. It's like riding a three-legged horse in the Kentucky Derby."
    Lähetetty 19:46, 19.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. b-ran
    b-ran
    Profiili

mistäs löytyy semmosta retro kirkasta tankonauhaa? onko kukaan törmännyt?

Lähetetty 20:05, 19.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

Päistä keskelle. Ja mä oon silleen överpartikulaari, että kummallakin puolella pitää olla tasan yhtä monta kierrosta nauhaa, muuten menee pipariks ja pitää laittaa nauha uudestaan.

En tiedä tarkoittaako "retro kirkas nauha" jotain erityistä, mutta onhan toki nyt kirkasta saatavilla ainakin täältä. Melko kallista tosin.

wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 9:28, 20.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. tya
    tya
    Profiili

Tai jos se tarkoittaa kirkkaita/räikeitä värejä, niin huuto.netissä on ollut aika törkeetä nauhaa kaupan aina välillä. :>

Lähetetty 10:53, 20.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. Katariina
    Katariina
    Profiili

ostin just tiksin ajomiehestä neonvihreetä. tuli aika karseet kyl :) en muista paljon maksoivat mutta siellä oli kans vaaleanpunaista ja keltaista.

Lähetetty 11:13, 20.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. raging bullhorn
    raging bullhorn
    Profiili

b-ran - 9:13, 20.9.2009  » 
    mistäs löytyy semmosta retro kirkasta tankonauhaa? onko kukaan törmännyt?

Itse taas haluaisin punaiseen pyörään semmosta piparminttukarkin näköstä, oisko kukaan löytäny mistään?

Ja kirkasta tankonauhaa tyyliin läpinäkyvä tekee ainakin Cinelli, tosta
    http://www.bikepartsplace.com/discount/jelly-handlebar-tape-translucent-clear/

Lähetetty 14:12, 20.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. Edit: Puhuinpas höpöjä.

Mä en ole jaksanut taittaa nauhan päitä tangon sisälle, vaan vedän tangon päähän jäkisteippiä (keskelle myös), vahvistan pikaliimalla ja leikkaan sen poikki tangon pään tasalle. Mustasta nauhasta tulee mun mielestä siistimpi noin.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 7:46, 21.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

Kangasteipit päädystä keskelle, viimeistellään hamppunarulla ja sellakalla.

"I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 9:13, 21.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. konkeli
    konkeli
    Profiili

Ei teippejä, ei hanskoja. Sateellahan ei ajeta.

***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 9:19, 21.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. boren
    boren
    Profiili

Päädystä keskelle. Alkuun sullon vähän tangon sisään niin että tulpat pysyy tiukasti paikallaan. Loppuun sitte teippiä.

Mä en saa koskaan pitämään niitä vitun teippejä, ne on jotakin paskoja ja sitä on liian lyhyesti. Kävin viimein tossa viime viikolla hakemassa mustaa rullan sähköteippiä K-Raudasta (á 1 euro). Pysyy vähäc paremmin.

"pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 9:30, 21.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. konkeli
    konkeli
    Profiili

Vedätkö sä ne tarpeeksi kireälle ja siten, että liimapinta osuu tankoon? Eli ettei ne teipit mene liikaa toistensa päälle? Just eilen leikin sellaisten liimattomien remmien kanssa, ja aikani niiden kanssa tapeltua ne pysyvät oikein hyvin tangossa, kunhan vain vetää ne riittävän tiukalle ja sopivasti toistensa päälle (tässä tapauksessa puhutaan parista millimetristä). Päättelin sitten stemmin kylkeen sähkärinteipillä.

***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 9:37, 21.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: