Yksivaihde.net » Projektit

myyty

(193 posts)
  • Started 6 years ago by kid_scientifik
  • Latest reply from kid_scientifik

  1. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    myynti-infot vikassa postauksessa.

    * * *

    projektilangat bäkkiin!

    palstan meininki on muuttunut julkispeksaukselle kielteiseksi ja omiin projekteihin liittyviä asioita puidaan voittopuoleisesti yleistopikeissa. aivan suotta.

    projektilangat ovat antoisia - projekteilijalle itselleen toki, mutta ennen kaikkea muille. ja ei ainoastaan viihteellisyytensä vuoksi vaan nimenomaan oppimisnäkökulmaisesti. lisäksi speksauksessa ei todellakaan ole mitään vikaa saatika väärää. speksaus ei myöskään ole vaihtoehtoinen ajamiselle. speksaus, koska: ajaminen.

    tehkää enemmän projektilankoja.

    aloitan.


      tavoite: laadukas sinkulakrossari alkukevääksi, lähinnä lenkkikäyttöön mutta miksei pöhkörosseihinkin

      tällä hetkellä kasassa: runko, keula, ohjainlaakeri & mahd. kiekot

      budjetti: kohtuullinen - mieluummin laatuosia käytettynä kuin kehnoja uusia

    intro:

    tunnustan metskanneeni laadukkaamman puoleista teräskrossarirunkoa jo hyvän tovin - välillä aktiivisemmin, välillä puolivaloilla. kaverilla oli vastaavia intressejä tovi sitten, mutta päätyi lopulta rolleriin. tuolloin runkoja aktiivisemmin ihmetellessä osoittautui euroopan tarjonta melko suppeaksi.

    nature boy olisi (ollut) varma valinta ja kohtuullisesti saatavilla, mutta let's face it: hinta on uutena korkeahko spekseihin nähden. erityisesti putkelta/painolta olisin vaatinut enemmän, ja zona-versio taas on selvästi ylihintainen. jussilla (ja jollain muullakin palstalla) oleva traitorin crusade olisi ollut lähes ideaalipeli, mutta euroopan jakelussa on ollut mutkia ja alihankkijoiden hinnoissa huimia eroja. lisäksi se, että charlielta sai noita todella kohtuullisella hinnalla taannoin, oli lievä turn off tuplahinnan maksamiselle.

    näillä pohjilla verkot jenkkilään. odottelen runkoa vielä, mutta kuvien ja speksien perusteella kohtuullisen nätti osuma. levyjarruja olin kelannut, mutta tuossa on cantitapit ja vempaimet. runko siis teräinen, keula kuituinen, 130-millinen perä vaakaisilla hahloilla ja brittikeskiöhommeli. paljastan pian lisää.

    seuraavana speksauskohteena olisi voimansiirto. elättelen jotenkin toiveita ellipsien käytöstä. ketjulinja natsaisi kohtuullisesti esim. whiten kammilla ja vaparilla keskiöakselin ollessa 113 millin luokkaa. prikkojen virittäminen akselille tuskin on iso issue, semminkin kun mulla on yksi ylimäärinen ellipsien taka-akselisetti, josta saisi varmasti standardinmukaista kampetta. toisaalta kasettitakakiekkoja on hyvin saatavilla, mutta sikäli ei, että myös fixeed-optio kiinnostaa. uuden kiekon kasaaminen 130-milliselle navalle ei sinänsä ole ongelma, mutta mieluummin skannaan mahdollisuudet jo löytyvien osien käytölle, ja uuteen kiekkoon menee isiisti se pari hunttia.

    kampina voisin mahdollisesti yrittää käyttää campan pistoja pienellä rattaalla. q-faktori on kuitenkin tiukin mahdollinen, joten todennäköisesti kopisee ketjuputkeen tuolla alle 50-millisellä ketjulinjalla. whitet voisi puolestaan natsata myös luuksien puolesta, mutta hinnoissa on kyllä hieman ilmaa, siis uutena ostettuna. lisäksi ratassysteemi mietityttää, varsinkin kiinteäisessä käytössä. mitään karmeita mtb-kampia sadalla rataspaikalla ei kuitenkaan ole tulossa.

    spexers gonna spex.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 12:40, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  2. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Hyvä projekti. Takanavaksi saattaisi käydä 130-millinen levarikasettinapa. Voisi fiksata pulttirattaalla, ja olisi future proof sitten kun haluat lopettaa vanteiden sorvaamisen canteilla.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 12:56, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  3. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^hyvä pointti. ketjulinjan ja välityksen säätäminen sekä huolto kävisivät kierreratasta kätevämmin ja kiinteän rattaan saisi pulteilla kiinni toiselle puolelle. vinkit 130-millisistä, erit. lyhyellä kasetilla operoivista levarinavoista kiinnostaisivat. onko muuta kuin liika kallis kingi (ja siinäkin 5 mm liikaa, vaikka tuskin on ongelma)?

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 13:00, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  4. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Looksit tietty kärsii pulttifiksinä kun vapaaratas pyörii paljaana. Toivottavasti peität sen värikoodatuilla spacereilla ;-)

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 13:04, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  5. Npertj
    Npertj
    Profiili

    Vapaarattaan puolelle voisi viritellä coastaavan pinnakorttitelineen tai jonku vastaavan.

    vakiovänkääjä
    Lähetetty 13:40, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  6. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^hyvä juttu. hyvin kirjoitettu. hauska juttu.

    ja mikään sievistelyprojekti ei todellakaan ole kyseessä - runkosettikään ei ole erityisen ns. esteettinen. eli toimivaa ja ei-über-hintavaa tähtäimessä..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:08, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  7. Taikis
    Taikis
    Profiili

    Jos Campan kammet ei natsaa niin dibs!

    Lähetetty 14:25, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  8. Kai tästä tulee taulukko eri osavaihtoehdoista ja spekseistä? ;)

    Eivaan, hyvänkuulonen projekti, rispektit ellipsien käytöst jos otat ne käyttöö.

    nina - 18:36, 23.4.2013  » 
    Satula keulii. Se tuntuu hyvältä vain mukulakivillä ajaessa.
    Lähetetty 14:38, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  9. Kai tää valmistuu lauantaiksi? Miten isot kumit runkoon menee?

    Lähetetty 14:44, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  10. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    valmistajan mukaan kolmekasit menee loksujen kanssa, eli varmaankin lähemmäs nelikakkosta ilman. isommille kumeille on kuitenkin jo pyörä, joten ei tätä ensisijaisesti näille keleille spexata..

    tuon rengastilan pohjalta isorattaiset kampisetit voinee varmaankin unohtaa kohtuullisen mittaisella keskiöllä. mutta kokeillaan tosiaan kuitenkin ensin.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 17:00, 3.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  11. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    voimainsiirtopuolta lähdettiin nyt sitten kuitenkin rakentamaan takanapa edellä. eli yhtälöstä ratakammet-ellipset-kierrevapari oli luovuttava ja taakse tulee sinkulakasetti-levarinapa, jolla saa nelivitosesta alkavia ketjulinjoja vaparipuolella.

    kampi-keskiö-pakettia seuraavaksi. olen kallistumaisillani nelikanttiin, ja helpoin olisi varmaankin heittää jis-viisteinen keskiö, joissa löytyy akselivalikoimaa ja jotkut 130bcd-kammmet. whiten 113-millinen ja saman puodin kampisettikin toki toimisi, mutten ole mitenkään varma, että noihin kannattaisi panostaa yli tuplasti enemmän mynttiä..

    olisiko krossia ajavilla heittää keskiö + kampisetti -suosituksia? ei tarvitse olla mahdollisimman halpaa, mutta en ajatellut myöskään maksaa ylihintaa brändeistä ym. ja mustaa specsii.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 11:49, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  12. kui muuten et päätyny mielecciin?

    Lähetetty 11:50, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  13. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    tota öh, sanotaanko nyt vaikka niin, että tää runko on vähän eri maa(s)ta. tai sitten vaikka niin, että laadukas teräs kiinnosta.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 11:54, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  14. Jani S
    Jani S
    Profiili

    kid_scientifik - 11:49, 6.12.2012  » 
    olisiko krossia ajavilla heittää keskiö + kampisetti -suosituksia? ei tarvitse olla mahdollisimman halpaa, mutta en ajatellut myöskään maksaa ylihintaa brändeistä ym. ja mustaa specsii.

    Sramin S300:t on mulla pyöriny Pomppiksessa
    edit: jaa, olitkin neliskantteja vailla.

    Lähetetty 12:17, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^muutoin jeppikset, mutta ketjulinjalainen on nelikakkonen normikeskiöllä ja stokki 48-hampinen rieskakin on isohko..

    e. neliskantti ei mitenkään must - kunhan pohdin, että vois olla iisein valinta.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 12:26, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    sram s500 ja vaikka joku simppeli musta shimanon ratas siihen? tai Alfine FC-S500 ja ratas ulkopaikalle? 105 5700? Sugino RD2 Messenger?

    Lähetetty 13:06, 6.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    liian haaleet, liian lyhyet? 165mm ultegra rosella tyrkyllä

    Lähetetty 3:58, 10.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. jiima
    jiima
    Profiili

    Mitkä tahansa maantiekammet periaatteessa ok. Itellä on Cross-Check:issä Sram Rival, jotka on erittäin toimivat. Ja Steamroller:issa Sram Red, jotka myöskin hyvät. Sisäpaikalla muistaaksen 42-43mm ketjulinja ja ulompi osuu suoraan135mm fixie inc takanapaan, joten oisko 51mm. Rival on hopeisena vieläpä ihan kelvollisen näköinen. Molemmissa 110bcd.

    Lähetetty 5:21, 10.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    kiitoksia vinkeistä. esim. noita sramin tuplakampia saisi tähän aikaan vuodesta kohtuuhintaan, ja laatukin varmasti ihan kohdillaan.

    asiat, jotka noissa kuitenkin arveluttavat:

    *sisemmän paikan ketjulinjan tiukkuus - nelivitonen pienin mihin takanapa taipuu

    *ratastila isommilla rieskoilla kesäkäytössä

    *ulkoisten maantiekeskiöiden kestävyys rossi-/talvihommissa

    jotenkin vaan tuntuis iiseimmältä poistaa ärdeekakkoset ja pitkän keston kasetti..

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 18:34, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Gunnar vissiin ekassa viestissä hmm...

    Lähetetty 18:38, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. kid_scientifik - 18:34, 11.12.2012  » 
    *sisemmän paikan ketjulinjan tiukkuus - nelivitonen pienin mihin takanapa taipuu

    Eiks se ratas kannata sitten laittaa ulkopaikalle. Sheldonin mukaan 46 mm on yleisin maantietuplakampien uloimman rattaan ketjulinja. Sisempi usein noin 41 mm.

    Lähetetty 19:57, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    ^ Neliskanteillahan onnistuisi, mietin sama itekin. Tuossa puhe vaan tais olla Sramin maantiekammista, joissa useassa ulkoset kupit keskiössä. Niissä ei voi mun ymmärtääkseni ihan samalla tavalla säädellä akselin mitalla ketjulinjaa kuin normi neliskanttikeskiöiden kanssa.

    edit. eikun hups ymmärsinkin vähän pieleen. Eihän tuossa ollut edes kysettä ketjulinjan venkslaamisesta keskiön suhteen.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 20:00, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^^noita mainittuja srameja kelasin, ja jiima tuossa edellä uumoili moisten omistajana ketjulinjaksi 51 milliä ulommalla paikalla. toki ratas ulommalle paikalle, mikäli löytyy sopivat kammet sopivalla ketjulinjalla. bäshinkin toki laittaisin mielelläni..

    täytyis varmaankin tsekata vielä kertaalleen kiinteän puolen ketjulinja tuon levariadapterin kanssa, jotta takakiekko toimisi oikeasti flip-floppina (muistelin jotain 45 ja 50 millin väliltä). ja arpoisi tuon kammet-keskiö-osaston vasta sitten. navan kasettipuolella tosiaan löytyy säätövaraa 45 millistä ylöspäin.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 20:19, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Edit: ei mitn.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 20:29, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Ketjulinjasta ja levarifiksailuista: mulla on pari 135-millistä ja yksi 120-millinen pulttinapa ajossa. Muistikuvani mukaan navan vasemman lukkomutterin ja levyn asennuspinnan etäisyys on navan leveydestä riippumatta standardi, ja mittailujeni perusteella se on ollut luokkaa 15,5 - 16 mm. Kun miettii asiaa levyjarrujen näkökulmasta, standardoidussa etäisyydessä on kovasti järkeä.

    Tämä tarkoittaa 135 mm navalla 51,5-52 mm ketjulinjaa ja 120 mm navalla 44-44,5 mm ketjulinjaa. Nämä lukemat vastaavat todellisuutta omissa pyörissäni. Arvailen tämän perusteella pulttifiksatun 130-millisen navan ketjulinjaksi 49-49,5 mm. Lienee selvää, että lukeman kasvattaminen on naurettavan helppoa, pienentäminen itkettävän vaikeaa.

    Aloin nyt kuitenkin epäillä, mikä se mitta mun 120-millisessä pulttinavassa olikaan. Pitää kait mennä tönärin kanssa pyörävarastoon käymään.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 22:01, 11.12.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: