Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Bianchi Pista (ku pojat kiusaa)

(84 posts)

1. vanttera
    vanttera
    Profiili

Kun kerran noita pyöriä on tässä puolen vuoden aikana kulkenut käsien kautta useampia, piti itellekin tämmönen all terrain bike kasata. Projekti, koska osat eivät vielä lopullisia, mut koska tänään aamupäivällä oli aikaa ja "kelejä" kuvata niin kävin kuitenkin.

Runko on Rossin Record Pista jostain 80-luvun puolivälistä. Alunperin runko on ollut flakesininen, mutta muissa threadeissa käsitelty celesteyttäminen kosketti aikanaan myös tätä. Koska itse en ole mikään ajomies, enkä varsinkaan mikään hassuttelija, otin tämän perinteisemmän ratarungon omaksi projektiksi.

Maalipinnan strippasin Nitromorssilla, teräsharjalaikalla ja soodapuhaltamalla. Celesten alta paljastuivat alkuperäinen pinta- ja pohjaväri, sekä se pahin rikos. Rungosta oli aiemmin ollut kromattuna takahaarukan kolmio, emäputki muhveineen sekä toki etuhaarukka. Koska ammattitaitoinen päällemaalari oli tehnyt perusteellista työtä, mies oli ensin rälläköinyt kromit hiomalaikalla tms. mataksi. Lisäksi esimerkiksi seatstayn pantograafit oli poistettu rälläkällä. Vitutti holtittomasti. Ajatukseksi muotoutui keittää vanhat kromit pois, uusia kriittiset kohdat ja hoitaa myös maalaus. Onneksi ammattitaitoinen kromari kuitenkin varmisti:

"Ööö tota eikös nää juotokset oo messinkiä?"
    "Juuh, kuinni?"
    "Eiku jos mä nyt laitan tän sinne irtikeittoaltaaseen niin kromin lisäksi lähtee messingit, ja altaan pohjalla on kohta kivan jännä palapeli."

Vastoinkäyminen aiheutti lähinnä kustannusten nousua, kun vanha kromi jouduttiin poistamaan mekaanisesti ja teräs sen alta hiomaan uudestaan. Ken on leikkiin ryhtynyt jne, joten näin tehtiin. Samassa rytäkässä päätettiin kromata koko paska, tulipahan ruostesuojattua samalla. Rungon pintakäsittelyn lopullinen muoto ei ole vielä selvillä, kun paha TQHCFR sanoo tätä Bianchi Pistaksi.

Osiksi oli tarkoitus kasata Gipiemmen Special Pista -sarja, josta puuttui vain takanapa. Koska huutelut, stalkkailut tai aneluviestit eivät tuottaneet tulosta, päätin kasailla modernimmat kiekot. Olihan kromauspläänikin muuttunut matkan varrella. Tilasin kesä-/heinäkuun taitteessa Mackit, jostain muualta kehät ja pinnat, ja jäin odottamaan. Välissä pyörä oli kasattuna väliaikaiskiekoilla, kun piti päästä kokeilemaan. Samassa yhteydessä totesin myös tuon 3TTT:n Moscown erinomaiseksi tangoksi.

Osia on vaihtumassa vielä ennen talvea, kunhan vaivaudun leikkimään sähkökemiallisilla reaktioilla. Nyt osasarja on about:

Rossin Record Pista 57,5cm Columbus SL (TY63, ne tietää ketkä tietää....)
    Mack Superlight LF 36h / H+Son TB14 / DT Swiss Competition
    Gipiemme Special Pista 47h / Gipiemme Special Pista / joku random 17-piikkinen
    Campagnolo ohjainlaageri
    Campan aerotolppa / Selle Italia Turbo
    ITM Citta di Bassano / 3TTT Moscow
    skeneketju / SPD520

Otan lisempiä/parempia kuvia sitku on lopullinen setti kasassa.

"Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 11:13, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Hiano! Ohhoh ja hatun nosto romien poistamisesta mekaanisesti. Tää on suht hankalaa kun pinnoite on terästä kovempaa.

-Olli

Lähetetty 11:17, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. olavi_takatalo
    olavi_takatalo
    Profiili

Todella hieno. Tulee mieleen Ununun lototettu Gitane Super Pista, jonka olisin voimakkaasti halunnut itselleni. Pidän myös kuvien sateisesta tunnelmasta paljon.

Lähetetty 11:24, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Kyllä. On. Ja pysyy.

Kiva et teit proggislangan niin pystyy seuraamaan miten tää etenee. Harmi kun ei saa enää nähdä tätä niin usein. Tiiät jo mun ehdotukset joten en vie palstatilaa ;) Sen verran sanon silti et unohdat Gipiemmet ja isket tähän kiinni ne Campan veivit mitkä sulla on.

Lähetetty 11:28, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. miglos
    miglos
    Profiili

tosi hieno on! Tarvitsee droppitangon..

hustlers game.
    Lähetetty 11:57, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. vanttera
    vanttera
    Profiili

^Ai tommosen haisulidroppitangon? Eiku, emmä taivu ratadropille kaupunkiajossa, ottaa vatta polviin kiinni. Ja tykkään tosta Moscowsta kosolti.

^^Suunnitelmia on muitakin... ne tietää ketkä tietää...

Olli, olin itekin aika skeptinen sen krominpoiston onnistumisen suhteen. Puhuttiin sen kromarin kanssa asiasta, ensin oli silleen "et vittu tuo tommosia tänne", mut sit kuitenkin innostui asiasta ja hyvä tuli.

-Konsta
    Lähetetty 12:05, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. kanadanmajava
    kanadanmajava
    Profiili

Aika komea. Onko tuo haarukka tarkoitettu jollekin pienemmälle vanteelle vai miten siinä on tiukka sovite kumille?

Toinen kysymys kromista. Pistettiinkö alle kuparia tai nikkeliä? Tuskin tuota aiotaan säilyttää ympärivuotisesti ulkona, joten näiden puute ei aiheuttane mitään ongelmia, mutta kotimaisten firmojen kromaustekniikat kiinnostavat.

Minulla on eräs auton puskuri, joka on aikoinaan jälleenkromattu, mutta ilmeisestikin suoraan teräksen päälle. Kromi ei ole hirveän hyvin viihtynyt paikoillaan, ja jäljellä on ehkä 20%.

Lähetetty 12:30, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. miglos
    miglos
    Profiili

vaikka samahan se mulle on vaikka ajat ilman tankoa.

hustlers game.
    Lähetetty 13:46, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. vanttera
    vanttera
    Profiili

^^Haarukka on toki alkuperäinen ja mallia rata. 23-millinen gatorskin mahtuu ihan ok kun toi TB14 on suht leveä boksikehä, kapeammalla kehällä siinäjasiinä, 25-millisellä ei toivoa pyörimisestä. Freden mielestä haarukan sivuprofiili on lähes täydellinen, omasta mielestäni esteettisesti paras mahdollinen.

Kromin alle vedettiin normaalisti ensin kupari, sitten nikkeli ja lopuksi kromi. Pitäis kestää, ja siis koska homma tehtiin koko runkoon, tuli raamille rutkasti elinikää lisää. Työn tehnyt firma/äijä on huomattavan paljon riviniklaamoa/-jaa laadukkaampi.

^En osaa oikein ajaa näillä ratarungoilla ilman käsiä :(

-Konsta
    Lähetetty 14:00, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

Hieno on. Oon samaa mieltä dropista, ja kyllä noilla klassisilla maantiedropeilla ajaa ihan yläotteeltakin, ja mä oon ainakin huomannut myös sen "kahvaotteen" ihan käyttökelpoiseksi, eli siis kädet siihen taivutuksen kohdalle. Hanskojen kanssa ainakin toimii, paljain käsin vähän ikävä ranteille.

Rossin-siirtokuviahan saa varsin helposti, ja esim tällaiset minusta sopisivat hyvin:

Noita kasari-vauhtiraitadecaleja en itse laittaisi. Noi Recordit mun ymmärtääkseni olivat usein melko rauhallisen värisiä, joten tuosta omasta mielestäni saisi upean jollain metalli/helmiäsvärillä, kuten juuri vaaleansininen, turkoosiin vivahtava sininen tai sitten helmiäisvalkea tai varma musta.

Esim tässä pari hienoa:

Mutta sen enempää en ryhdy neuvomaan, ja hieno on noinkin. Propsit tuosta uudelleenkromauksesta.
    Toisaalta voihan tuohon vaan sen celestenkin vetää uusiksi...

en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 14:04, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

Satulan kulma pikkasen etuvoittonen, niin voit tuntua siltä et kaatuu eteenpäin kun ajaa ilman käsiä.

Nätti runko. Ja hyvä ettei väkisin droppitankoa jos toi miellyttää.

Lähetetty 14:05, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. vanttera - 15:00, 27.9.2012  » 
    Freden mielestä haarukan sivuprofiili on lähes täydellinen, omasta mielestäni esteettisesti paras mahdollinen.

Milloin oon sanonu. Mitä. Hähh. VASTAAA

Etuhaarukan taivutus on todella tarkkaa bisnestä. Seriously.

Lähetetty 14:13, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. todella viehättävän raamin ympärille kasattu mukavan low-key kompliitti. mä jättäisin stikkeroimatta, mut tää onki vaan mun 2centtiä..

Lähetetty 14:21, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. vallengrach
    vallengrach
    Profiili

"Satulan kulma" ja "väärä tanko". Taattua vitun yksivaihde-kamaa taas.

Jätä tyhmät Rossin-stikkerit pois.

Mustaks veivit ja ratas ni tää on valmis.

Tom Ritchey swore he’d shave his moustache when Ritchey components stop winning races.

That was 41 years ago.
    Lähetetty 14:26, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. vallengrach - 15:26, 27.9.2012  » 
    Mustaks veivit ja ratas ni tää on valmis. Taattua vitun yksivaihde-kamaa taas.

mutta onhan tuo satulan kulma ihan vitsikäs.

Jos sinä et osaa ajaa fiksillä niin älä tule kertomaan sitä meille.
    Lähetetty 14:32, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

Joo, tuo tarroitus ei tietenkään ollut mikään vaatimus! :-D
    Noita laatupyöriä suomesta tuntuu löytyvän alati vähemmän (okei viime aikoina aika paljonkin...) niin sinänsähän tälle on jo palvelus tehty tuolla huolellisella kromauksella, joten ei munkaan mielestä mikään alkuperäisen ulkoasun palvominen ole mikään itseisarvo. Tässä tapauksessa se olisi ihan perusteltua siis siihen nähden että tuo on oikeasti Rossin Record Pista, mutta eihän se runko siitä miksikään muutu jos sitä ei tarroittaisi.

Lähetetty 14:33, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. vallengrach
    vallengrach
    Profiili

mitä vittua nyt zenmaster!?

sun nimimerkki on vitsikäs.

case. fucking. closed.

Tom Ritchey swore he’d shave his moustache when Ritchey components stop winning races.

That was 41 years ago.
    Lähetetty 14:34, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

Ja jos ihan erikseen ihmetellään kädettömän ajamisen vaikeutta niin kai siitä nyt voi huomauttaa.

Lähetetty 14:34, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. vanttera
    vanttera
    Profiili

Frede, Julian parkkihallikaljoilla. EIKÄ SIINÄ MITÄÄN VAIKKET TARKOTTANUTKAAN

Satulan kulma on tollanen lähinnä siksi, että se tuntuu aunarissa parhaalta. Kuvaa varten ois tietty voinu slämmää stemmiä jne, mut hei internetcops, ejjaksa. Voihan sitä ajatella vaiks projektina, että varmaan sit joskus on oikeampi kulma jne.

Sirkus, ei tästä mitään entisöintiprojektia enää tule, sitä varten on Modo-elli. Dekaali- ja maalihomz on harkinnassa.

e: niija mä en vaan osaa ajaa ilman käsiä, ei siihen oo penkin kulmalla mitään vaikutusta.

-Konsta
    Lähetetty 14:38, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

Pääasia, että ajetaan

Lähetetty 14:41, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. vanttera - 15:38, 27.9.2012  » 
    Julian parkkihallikaljoilla. EIKÄ SIINÄ MITÄÄN VAIKKET TARKOTTANUTKAAN

En muista. Ei se mitään. Onhan se lähes täydellinen ;)

Lähetetty 14:44, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. miglos
    miglos
    Profiili

Haha sain tehtyä asbit! Haha

hustlers game.
    Lähetetty 14:45, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. mustAfa
    mustAfa
    Profiili

tarrat vaa päälle ni sehä o valmis!

lane changin' chain swangin'
    Lähetetty 14:45, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. miglos
    miglos
    Profiili

Mutta jos nyt tosissaan ollaan niin minä ainakin diggaan kun vanhat ratafilut *entisöidään tai kasataan orkkis tyyliin. Tottakai kaikki saa kasata fillarinsa miten haluaa ja toki eri tangot eri ajeluihin etc. Pyörä on oikeasti tosi hieno mun mielestä.

Miten siellä Turus ollaan niin hirveen herkkiä? Vallengrachkin repii bibsejään jo.. Haha

Ps. Haha

*Edit. Tottakai riipuen mitä palikoita löytyy, mutta tässä tilanteessa uskon et palikoita löytyy aika pitkälle.

hustlers game.
    Lähetetty 14:51, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. sen, että mitä mieltä olen tästä pyörästä tietää ne, ketkä tietää.

e: älä laita satulaa kunnolla, koska siitä on huomautettu!

Spoke Divider

Spoke Divider
    Lähetetty 14:51, 27.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: