Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Fixie Inc. 135mm takanapa - mitä tämän ympärille?

(24 posts)

  1. On joutilaana Mavic Open Pro 700c-takakiekko, jossa otsikossa mainittu fix/free-napa.

    Mitä siihen ympärille jos tavoitteena olisi kevyt ja jämäkkä (ajajan paino n. 85kg) mutta kohtuuhintainen sinkula tai fiksi 185-190cm pitkälle? Ei siis tavoitella mitään aivan hipoa.

    En rajoita sen enempää, kaikki etukiekosta ja rungosta alkaen on vapaasti speksattavissa.
    Mikäli se mitä speksaat lojuu joutilaana omassa varastossasi niin sitä parempi.
    Värikoodaukseen ei tässä vaiheessa välttämättä tarvitse panostaa.

    Lähetetty 22:44, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Onko se 130 vai 135?

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 22:48, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Jaha, ninjaedit.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 22:50, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    cx-filo, kuten tämä.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 22:51, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Että tulisi ihan asiaakin. Se on hieno napa. Hyvin suojattu ja nätti. Ja openpro on hieno kehä. Minulla sama kombo.

    Ainoa ongelma on tuo 135 mm. Tulee outo ketjulinja ja vaatii aika ison q-factorin. Eli pitkä akseli ja polkimet leveälle. Toimii maastotriplakammilla tai maantietuplilla jopa paremmin kuin ratakammilla.

    Lähtisin rakentelemaan sinkularossaria joo. Cross-check tai Roadrat.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 22:54, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    coticin roadrat vois tosiaan olla monikäyttöinen & kohtuuhintainen valinta. britti-iibeissä liikkuu noita runkoja välillä todella edullisesti (mutta lähettäminen ulkomaille ei ole mitenkään itsestäänselvää). nice2know: aikaisemmin runkomitoituksia oli kaksi: short dropille & long riserille.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 22:58, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. villapaita
    villapaita
    Profiili

    Pakko kompata Karea. Hieno on napa, siihen vaan laadukasta vannetta ympärille niin hyvä tulee.

    Mulla on vastaavanlainen napa ollut jo vuosia ympärivuotisessa heavyjuuser-käytössä, ensin konversiohässäkässä ja sitten Genesis Day Onessa.

    Lähetetty 23:03, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. Kare_Eskola - 22:54, 9.9.2012  » Ainoa ongelma on tuo 135 mm.

    Niinpä...

    Lähetetty 23:08, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. One-One Pompetamine rungoksi ehkäpä?

    Lähetetty 23:25, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Pompetamine olis kyllä tyylikäs ja edullinen ratkaisu. Tai sitten voit myydä törkyhalvalla mulle, 906:lle, Jarnolle tai jollekin muulle, joka tykkää leveistä peristä. Jos on hyvin kasattu.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 23:37, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Pompino 130mm perällä + cx-hiilarikeula?
    edit. esim satasella käytetty runko ja 130€ uusi haarukka.

    Lähetetty 23:48, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Öh Pompino on 120 ja Pompetamine 135.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 23:51, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    ^paitti vanhemmat pompinot - saatavuus uutena tosin nolla.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 23:54, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    troinine - 23:25, 9.9.2012  » 
    One-One Pompetamine rungoksi ehkäpä?

    135mm perä ok, mutta kun kiinnikkeet on pelkästään levyjarrulle ja runko painaa sen 2,2kg, setistä ei taida tulla joko kovin kevyttä (pompetamine-teräskeula kilon) tai edullista (levyjarrulliset cx-hiilarikeulat taitavat olla tyyriitä*). Ja entäs levyjarrukamojen paino verrattuna cantilevereihin...

    *edit. oletettua halvempi

    Lähetetty 23:55, 9.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    niin siis eiks tää ole fixie napa

    jarrut?

    Lähetetty 0:44, 10.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    negaatio - 0:44, 10.9.2012  » 
    niin siis eiks tää ole fixie napa
    jarrut?

    jukkas - 22:44, 9.9.2012  » 
    sinkula tai fiksi

    Lähtökohtaisesti oletan, että tässäkin haetaan visuaalisesti ja toiminnallisesti mahdollisimman tasapainoista kokonaisuutta. Voihan sen cantitappikeulan laittaa Pompetamineenkin, ajaa vaikka vain fiksinä ja käyttää pelkkää etujarrua, sekä olla välittämättä tyhjästä jarrun raksista peräpäässä. Itse tekisin juuri noin ja olisin oikein tyytyväinen. Mutta koska "sinkula" mainittiin, se kaiken järjen mukaan tarkoittaa myös kahta samanlaista jarrua.

    Jos tulee mieleen runko, joka ottaa 135 navan, on fiksikelpoinen, eikä omaa mitään erkanevia jarrujen kiinnikkeitä, ehdota vaan. Ehkä FGFS-osastosta löytyy sellainen?

    Lähetetty 2:13, 10.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Hyvä napa noihin sinkulacrossitouhuihin. Rautakaupasta vain jotkut pätevät kuusiokolopultit niiden alkuperäisten pehmytpaskepulttien tilalle. Jos uskaltaa laittaa Michen huonomaineiset kammet, Campan 111-millisellä keskiöllä saa melko hyvän ketjulinjan ja kohtuullisen kapean poljinetäisyyden esim. Crosscheckiin.

    Lähetetty 7:47, 10.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    jarkko - 7:47, 10.9.2012  » 
    Rautakaupasta vain jotkut pätevät kuusiokolopultit niiden alkuperäisten pehmytpaskepulttien tilalle.

    Kaikki dissaa noita alkuperäisiä pultteja mutta mulla kestäneet rassailua jo sen nelisen vuotta.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 10:25, 10.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. Mull Dundane - 23:55, 9.9.2012  » 
    mutta kun kiinnikkeet on pelkästään levyjarrulle ja runko painaa sen 2,2kg, setistä ei taida tulla joko kovin kevyttä (pompetamine-teräskeula kilon) tai edullista (levyjarrulliset cx-hiilarikeulat taitavat olla tyyriitä). Ja entäs levyjarrukamojen paino verrattuna cantilevereihin...

    Jos pitäisi valita jarrujen tyyppi niin tekisin sen painon ja kustannusten perusteella - muuten ei ole mitään väliä onko ne vanne- vai levyjarrut. Rajataan vaikka niin, että pitäisi saada kiinni jarrut eteen ja taakse ja tulisi olla kiinnikkeet sekä vanne- etta levyjarruille. Esim jo mainittu Cothic Roadrat siis tulisi sillä perusteella kyseeseen erityisesti kun siihen siihen mahtuu asentamaan talvikelpoisetkin renkaat (= uusi lisäkriteeri: jonkun verran myös talvikäyttöä). Olisiko muita, joita ei ole tässä jo mainittu?

    Mull Dundane - 2:13, 10.9.2012  » 
    Lähtökohtaisesti oletan, että tässäkin haetaan visuaalisesti ja toiminnallisesti mahdollisimman tasapainoista kokonaisuutta.

    Hyvin kiteytetty. Kompromisssejakin suostun tekemään mutta vähemmän toiminnallisuuden tai monikäyttöisyyden suhteen. Siitä syystä rungosta saa esim. törröttää käyttämättömänä olevia jarrujen kiinnikkeitä.

    Mull Dundane - 2:13, 10.9.2012  » 
    Jos tulee mieleen runko, joka ottaa 135 navan, on fiksikelpoinen, eikä omaa mitään erkanevia jarrujen kiinnikkeitä, ehdota vaan. Ehkä FGFS-osastosta löytyy sellainen?

    Itse en moista tarvitse mutta yleisen mielenkiinnon vuoksi niitä saa toki kernaasti mainita.

    Projekti pääsisi nyt helpoiten eteenpäin mikäli jollain sattuisi olemaan passeli mutta itselleen vääränkokoinen runko (itse olen 187cm), jonka osat haluaisi siirtää uuteen runkoon...

    Lähetetty 14:50, 10.9.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. Tätä sovitellaan piakkoin ysäri-Nishiki Arrow Speediin, jossa Suntour Blaze-keskiö kahdella rattaalla.

    Lähetetty 0:40, 2.11.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Kare_Eskola - 10:25, 10.9.2012  » 

    jarkko - 7:47, 10.9.2012  » 
    Rautakaupasta vain jotkut pätevät kuusiokolopultit niiden alkuperäisten pehmytpaskepulttien tilalle.

    Kaikki dissaa noita alkuperäisiä pultteja mutta mulla kestäneet rassailua jo sen nelisen vuotta.

    Äijä ilmeisesti rassaa silleen hipihiljaa ja ajan kanssa.. omat vaihdoin heti pois. En pyöristellyt, mutta luottoa ei herättänyt.

    edit: ja ketjulinjasta tuon 135 perän kanssa: sen säätäminen on ihan keskiöakseli hommia. 113mm akselilla pääsee ihan kivaan tulokseen, yleensä maantietuplalla ja ratas ulkona.

    Lähetetty 11:49, 2.11.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. Tuosta tulee talveksi sinkula, joka fiksautuu keväällä takakiekon käännön myötä. Jossain lontoonkielisellä sivulla luki että saattaisi olla venyttämättäkin jopa 130mm takahaarukka.

    Lähetetty 13:31, 6.11.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. Mulla oli tommonen just samanlainen vähän aikaa. Mun mielestä se OvalTech skulas ihan hyvin sinkulakäytössäkin, eikä ketjun kireys ainakaan tuntunut muuttuvan sen vuoksi. Mutta kokeilemallahan se selviää parhaiten.

    Lähetetty 15:16, 6.11.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. ^^ Keskiöosasto oli niin hyvässä kunnossa etten alkanut säätämään ketjulinjaa akselia pidentämällä jne. vaan hankin suosiolla 120mm takanavan ja laitoin Fixie Inc. fix/free-kiekon myyntiin: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=14563

    Lähetetty 12:38, 12.12.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit – Projects

Search with Google: