Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Keskiöt

(1239 posts)
  • Started 10 years ago by bullhorn
  • Latest reply from vanttera

  1. bullhorn
    bullhorn
    Profiili

    Mulla on hankinnassa uus keskiö, mitäs täälä suositellaan? Onko tollanen "klassinen" keskiö parempi kuin kasetit? Sugino 75:ta saa maksaa reilusti enemmän kuin perus kasetista.

    esimerkki: Sugino 75

    Lähetetty 10:07, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Minä olen tykännyt noista säädettävistä keskiöistä. Lähinnä siksi, että sellaisia on tupannu tulemaan vanhojen fillareiden mukana, enkä pihinä ole halunnut hankkia kasettikeskiötä jos osat ovat olleet kunnossa. Siitä kivoja, että ketjulinjan hakemiseksi voi irtoakselin kääntää (tai vaihtaa sen lyhyempään, kuten kasettikeskiössäkin). Vaan enpä kyllä ole vaihtamassa Paddyni kasettikeskiötä tuollaiseen sitten, kun aika siitä jättää.

    Lähetetty 10:54, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. bullhorn
    bullhorn
    Profiili

    hah, melko ristiriitainen kommentti. :D ymmärsin kyllä pointit.

    Lähetetty 11:01, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Oisko noissa keskiöissä sama homma kuin navoissa, eli irtokuulat on kyllä herkemmät, mutta sopii lähinnä kesään ja velolle? Teollisuuslaakerit on sitten huoltovapaita ja sietää enemmän sontaa oman aikansa ja sitten vaan uutta tilalle, kun laukeavat.

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 11:04, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Niin. Minua houkuttaa kasettikeskiöissä niiden huolettomuus: käytännössä ei säätämistä tai huoltoa. Toisaalta vanhempien keskiöiden parissa on toisinaan ihan kiva puuhastella, ettei elämä mene liian helpoksi. Ei minulla taidakaan olla mielipidettä noiden keskinäisestä paremmuudesta :/

    Lähetetty 11:06, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. JanneT
    JanneT
    Profiili

    Vastaavan näköistä shimano 105 settiä tarjottiin vasta kivijalkakaupassa hintaan 43e. En vain vielä ostanut kun ei ole akuuttia tarvetta eikä varmuuttaa, että sopiiko ne kierteet tuohon mun rossiinin runkoon.

    Noiden hyvinä puolinahan on tietysti tuo akselin kääntö/vaihto mahdollisuus, jolla voi mahdollisesti pelata hieman ketjulinjan kanssa. Saako noita akseleita ostaa irtotavarana mistään?

    Lähetetty 12:05, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. joope
    joope
    Profiili

    JanneT - 10:05, 29.5.2009  » 
    Vastaavan näköistä shimano 105 settiä tarjottiin vasta kivijalkakaupassa hintaan 43e. En vain vielä ostanut kun ei ole akuuttia tarvetta eikä varmuuttaa, että sopiiko ne kierteet tuohon mun rossiinin runkoon.
    Noiden hyvinä puolinahan on tietysti tuo akselin kääntö/vaihto mahdollisuus, jolla voi mahdollisesti pelata hieman ketjulinjan kanssa. Saako noita akseleita ostaa irtotavarana mistään?

    Rossinissa lienee Italokierre.
    Noita akseleita sai ennen ostaa irtotavarana, nykyään voi olla vaikea muttei mahdoton löytää.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 22:13, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^ja ^^ Ainakin meikäläisen Rossinissa on tosiaan italialainen kierre keskiössä. Testasin Pösön (sveitsiläiset) kupilla, joka oli huomattavasti pienempi.

    Irtoakseleiden saatavuudesta: Ostin taannoin käyttämättömän akselin Greenbikesta. Valikoimaa ei hirveästi ollut, mutta ainakin siihen lodjuun, mistä omani ostin, taisi jäädä muutama yksilö jäljelle. Eipä noita varmaan ihan joka liikkeestä löydy ja taitavat olla katoava luonnonvara.

    Lähetetty 23:13, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. JanneT
    JanneT
    Profiili

    K-Mikko - 21:13, 29.5.2009  » 
    ^ja ^^ Ainakin meikäläisen Rossinissa on tosiaan italialainen kierre keskiössä. Testasin Pösön (sveitsiläiset) kupilla, joka oli huomattavasti pienempi.
    Irtoakseleiden saatavuudesta: Ostin taannoin käyttämättömän akselin Greenbikesta. Valikoimaa ei hirveästi ollut, mutta ainakin siihen lodjuun, mistä omani ostin, taisi jäädä muutama yksilö jäljelle. Eipä noita varmaan ihan joka liikkeestä löydy ja taitavat olla katoava luonnonvara.

    Eilen kävin kiertään Oulun pyöräkorjaamoita läpi, ja kyllähän se aikalailla ei-oota oli noiden akseleiden kanssa, kun piruuttani kyselin. Tahtoo nykyään meininki olla sitä, että suoraan vain vanhat kamat roskiin, ja uutta kokonaista palikkaa tilalle. Sellaisiakin universaali kasettikeskiöitä näkyi olevan, joissa oli kartiot molemmissa päissä, eli keskittyy niiden avulla ilman rungon omia kierteitä. Tiedä sitten tekeekö sellaisilla yhtikäs mitään..?

    Lähetetty 23:29, 29.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Kierteettömät kasettikeskiöt lienevät vakiokamaa. Harkitsin Peugeotiini sellaista, sillä sveitsiläisellä kierteellä olevia kasetteja ei ole valmistettu. Mutta sitten satuin löytämään paikallisesta pyöräliikkeestä irtoakselin.

    Lähetetty 9:32, 30.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. JanneT
    JanneT
    Profiili

    Jos sulla on käyntiä tuolla greenbikessa, niin kehtaatko kurkata, mitä siellä on vielä irtoakseleissa tarjolla? Täältä Oulusta on pikkaisen hankala lähteä siellä käymään. :) Hakusessa siis 113mm pitkä akseli, laakeri kartiot 22mm leveitä. Kartioiden etäisyyttä en nyt ulkoa muista.

    Lähetetty 10:41, 30.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^Jep. Voin kysäistä, kun niillä nurkilla tulee päivittäin käytyä. Luulen, että muuton vuoksi vähemmän kysytyt osat ovat pitkäaikaissäilytyksessä, eivätkä välttämättä ihan nopeasti saatavilla.

    Lähetetty 10:56, 30.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Tietääkö kukaan, missä olis Helsingissä hyllyssä keskiö 103-millisellä akselilla? BSA ja JIS. Tekeekö noin kapeita muut kuin Sugino?

    Lähetetty 14:55, 11.9.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. tommi
    tommi
    Profiili

    Kertokaapas nyt kokeneemmat ihmiset, että milloin huomaa ajaessa keskiöden eron? Vrt. Miche Primato (20€) - Sugino 75 (70€) - titaani-magnesium-Phil Wood (300€) esimerkiksi siis.

    Jos ei oteta huomioon asentamista/huoltoa ja puhutaan pelkästään pyörittämisestä eli ajamisesta.

    Aja enemmän, speksaa vähemmän
    Lähetetty 14:50, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Jos palikka on laadukas, sen voi odottaa olevan kestävämpi ja/tai kevyempi. Ehkä myös pyörimisvastukseltaan pienempi. Kunhan se on suunniteltu siihen, mihin sitä käytetään (eli paras rataosa ei välttämättä ole paras kurassa).

    Lähetetty 15:40, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. ma uskallan kylla myontaa etten sokkotestissa pyorittamalla erottaisi kympin varaosakeskiota philista tai jostain keraamisesta jos ne kaikki on oikean kokoisia ja moitteettomassa kunnossa.

    Mutta mita enemman mittariin kertyy tonneja niin sita helpommin ne erotkin tuntuu.

    ...Ja on (kai?) siina se henkinen ylivoima kun tietaa ajavansa kymmenen grammaa kevyemmalla, pikkuisen jaykemmalla ja hieman liukkaammalla merkkiosalla joka maksoikin yhden perushybridin hinnan.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 16:12, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Miche vs. Sugino 75 eron huomaa vain jäykkyydessä (ajettaessa samoilla kammilla). Miche antaa vähän myöden, kun taas Sugino ei. Ilman ketjua kampia pyöräyttäessä huomaa, että kammet pyörivät Suginolla "kevyemmin", mutta ajossa tätä eroa ei huomaa. Oletettavasti siis vierimisvastus Suginon laakeroinnissa on pienempi kuin Michessa.

    Ajaessa huomaa myös sen, kuinka vesikelillä kokoajan vähän ahdistaa, että 75:ssa ei ole minkäänlaisia suojauksia, vaan kaikki paska menee sisään ja ei auta kuin toivoa, että vaseliinia on riittävästi.

    Lähetetty 16:15, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. tommi
    tommi
    Profiili

    Miten paljon toi myöden antaminen tuntuu jaloissa halpa vs. kallis? Onko ero huomattava vai tunteeko sen vasta jos sitä oikeasti alkaa tunnustelemaan?

    Aja enemmän, speksaa vähemmän
    Lähetetty 21:13, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Sitten kun "oikeasti alat sitä tunnustelemaan", olet joku ratajeesus seisovan kilometrin lähdössä tai Cavendish loppukirissä...

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 21:44, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Sen huomaa, jos voimansiirto notkuu ja jos ei notku, niin sitä välttämättä ei rekisteröi. Äijän teräsreisien alla taipuu huonot keskiöt mutkalle, joten älä tyydy kompromisseihin. Hyvä lähtökohta on mun mielestä, että ostetaan se keskiö, mikä kampiin kuuluu (tai sitten Phil, jos suojattu pitää saada). Ei tarvi arpoa ketjulinjojen, viisteiden, eikä minkään muunkaan kanssa.

    Lähetetty 21:49, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. konkeli
    konkeli
    Profiili

    tommi - 19:49, 30.9.2009  » 
    Miten paljon toi myöden antaminen tuntuu jaloissa halpa vs. kallis? Onko ero huomattava vai tunteeko sen vasta jos sitä oikeasti alkaa tunnustelemaan?

    Jos ajaa tennareissa, niin suvaitsen epäillä havainnon paikkansapitävyyttä. Vakavammin ajeltaessa (ks. Karen kommentti) voi tulla toista mielipidettä vastaan.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 22:00, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  22. bullhorn
    bullhorn
    Profiili

    nyt 4kk ketjun aloittamisen jälkeen. tuli itselleni pieni valaistuminen. ostin itselleni viikko sitten käyttämättömän 80-luvun rungon, jossa tuli mukana hattan irtokuulakeskiö. ei siis mitään njs kamaa, vaan joku halppis versio. olin silti yllättänyt kuin herkkä ja mahtava tuntuma oli. tosin en ole ikinä omistanut mitään kallista patruunakeskiötä. eli siltä osin en osaa sanoa mitään.

    Lähetetty 22:35, 30.9.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. Kampien ja keskiöakselin taipuminen... LO-FUCKING-L. Miettikää sitä putkihimmeliä, mihin se keskiö on kiinnitetty. Riittää, kun hiukkasen kiihdyttää punaisista valoista, niin se ontto ja löysä nuudelirunko (teräs tai alu, ihan sama) joustaa sivusuunnassa jo useita senttejä. Älkää jumaliste tulko väittämään, että teidän umpimetallisten kampien tai umpiteräksisten keskiöakselien taipumat olisivat sen rinnalla millään tavalla havaittavissa. Ei, vaikka jalassanne olisivat Bettinin nimmarilla varustetut kultaiset Ergo 2:t.

    Ei meidän tartte apinoida joka helvetin puheenaihetta, joka weightweeniesin hiilikuitupaperifoorumeilla käydään.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 7:48, 1.10.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. Terwis
    Terwis
    Profiili

    Itseasiassa, itselläni nuissa Michen kampi+keskiö yhdistelmissä huomaa erittäin selvästi että miten kammet/keskiö taipuu polkiessa.
    Kesvyessä pyörityksessä eturatas menee suoraan, mutta kovempaa polkiessa huomaa selkeästi mitenkä eturatas niiaa sivulle.

    Kyllä runkokin sivuttain taipuu toki runtatessa.

    Maastopuolella enemmän ajaneena halpojen kampien ja laakereiden eron huomaa hetkessä.
    Truvativin Stylo kammet tuli kokeiltua ja ihan muoviltahan ne tuntui. Kammet taipui runtatessa todella paljon. Vaihdoin takaisin XT:n kampiin.
    XT:n laakrit ovat taasen ihan kuraa. Kahedt laakerit meni vuodessa lähinnä johtuen surkeista tiivisteistä. Vaihdoin XTR:n laakereihin ja samoilla on menty nyt 1,5 vuotta.

    Lähetetty 8:37, 1.10.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Michenkään akseli tuskin taipuu ja kun spiderkin lähtee kammen juuresta, pitäisi sen jouston tapahtua ihan siinä juuressa tai liitoksessa, että ratas sen takia heiluisi. Ei ne kammet todellakaan niin löysät ole, eihän ne edes kestäis ajoa sitte. Ehkä se keskiö vois liikkua, kun se on vain kiristetty niiden palojen väliin, eikä suoranaisesti kiinni rungossa. Siis jos se on aivan susi. Ennemmin uskon, että jousto tulee rungosta keskiön ympäriltä.
    Mullakin on ollut yks pyörä, jossa kovempaa tempoessa näki rattaan taipuvan sivulle. Siinä oli joku patruunakeskiö ja ratas kiinni ihan tyvessä, eikä se kampi liitoksessaan kyllä heilunu. Enkä usko senkään akselin taipuneen ennen runkoa. Runko oli siis se, joka taipui.
    Voihan ne kammet ja jollakin ehkä keskiökin joustaa, mutta se on eri tarina.

    Lähetetty 9:12, 1.10.2009, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: