Yksivaihde.net » Projektit

Tunturi retki super

(27 posts)

  1. Eiha
    Eiha
    Profiili

    Terve!

    Olen rakentamassa elämäni ensimmäistä fiksiä ja kysymyksiä on tällä hetkellä enemmän kuin vastauksia. Tarkoituksena olisi rakentaa vanhasta Tunturi retki sport mallisesta rungosta suhteellisella budjetilla (n. 300-400 euroa) toimiva pyörä ja opetella samalla itse pyörän rakenteluun ja huoltoon liittyviä taitoja. Mahdollisuuksien mukaan ajattelin käyttää Tunturin vanhoja osia ja ostaa tarpeen mukaan uusia.
    Olen itse yrittänyt kaivella tietoja netistä (Sheldon Brown, Bob's garage jne) ja kysellyt hieman irkissä. Kaikenlaisia neuvoja otetaan vastaan, mutta etenkin perusmokien välttelystä ja varteenotettavista paikoista hankkia osia. Hieman mietteitä komponenteista heränneistä kysymyksistä. Pyydän malttia aloittelijan kysymysten suhteen.

    Runko
    Rungon mitat pystyputki: 58 cm, vaakaputki 58 cm. Takahaarukka navan kohdalta 130 mm. Paino ilman etuhaarukkaa noin 3,4 kg. Maalipinta on ottanut osittain hieman osumaa, mutta luulen, että pesulla ja pienellä ruostekohtien hionnalla mennään. En taida jaksaa maalata, ehkäpä sitten talvella jos on sama runko vielä käytössä. Luulisin rungon koon olevan ok minulle (pituutta n. 190 cm). Runko ei taida olla kevyin mahdollinen, mutta toiminee ensimmäisenä fiksinä, ellei parempaa tule eteen halvalla. Yleisimmät fiksinavat ovat kuulemma 120 mm leveitä, mutta kuulemma teräsrunko taipuu sen verran, että navan saa kiinni?

    Takanapa + kiekot
    Taakse pitäisi saada fiksinavalla varustettu kiekko. En halua mitään suicide virityksiä. Mieluiten suhteellisen edullinen ja kestäisi normaalia katuajoa ilman ylenmääräistä puhdistelua. Käytetty tulisi ihan hyvin kyseeseen, mutta niitä en ainakaan heti löytänyt. Kyselin kumiluodista valmiiksi kasattuna ja sanoivat hinnaksi 230 euroa, joka kuulostaa melko kalliilta. Katsoin myös pyörähuollosta 139 euroa ja Bikeshopista 119 euroa. En osaa sanoa kumpi noista kahdesta vaihtoehdosta olisi parempi.
    Etukiekon yritin rihdata ja puhdistaa navan. Kaipa se on ihan käyttökuntoinen, mutta voisihan sitä uuttakin harkita.

    Kammet + eturatas + takaratas.
    Tunturista saamani kammet ovat 170 mm pitkät ja ratas 52 piikkinen. Ajattelin ensin käyttää alkuperäisiä kampia ja eturatasta, mutta uuden keskiön + kampien + rattaan hommaaminen ei ole mahdoton idea sekään. Jos käytän tunturin alkuperäisiä kampia ja ratasta niin minkä kokoista takaratasta suosittelisitte aloittelijalle? Entäpä onko alkuperäisen keskiön ja tuon ratas + kampi yhdistelmän kanssa vaikea saada ketjulinja suoraksi?

    Ketju + Polkimet+ Tanko
    Tarviiko fiksiin jonkinlaisen tietyn ketjun? Vinkkejä otetaan vastaan. Tärkeintä olisi, että ketju on luotettava ja suht helposti hoidettava. Polkimiksi ajattelin hommata lukkopolkimet, kun muutenkin käytän niitä pyöräillessä ja kengät löytyvät valmiina. Varvaskoukkujakin voisi tietenkin kokeilla.
    Ainakin aluksi käytän alkuperäistä käyräsarvitankoa, mutta jos innostusta kikkailuun syntyy, niin voisin harkita suoraakin. Tarkoituksena olisi myös laittaa alkuperäinen etujarru, ettei satu haavereita ajelua opetellessa.

    Lähetetty 9:57, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. boren
    boren
    Profiili

    170mm kammet saattaa tuntua melko pitkiltä, 165 voipi olla parempi konversioon. Ei kanttaa niin helposti jne.

    Ketjuksi käypi mikä tahansa leveä ketju (1 1/8"), olettaen että sulla on leveät rattaat. Fiksiratas taakse on todnäk levee kuitenkin. Voisin veikata, että tuo eturatas on kapealle ketjulle. Voi niitä ristiinkin käyttää, mutta ei ole pidemmän päälle hyväksi osille. Jos ajat ilman jarrua, kannattanee panostaa ketjuun vähän enemmän.

    Tsekkaa ketjujen ketju

    Kyllä se runko joo taipuu sen 5mm per puoli hyvinkin, eli saat kyllä 130mm haarukkaan 120mm navan kiinni.

    "pysähtymätön jauhava mylly, joka repii lihakset luista ja katkoo sääret"
    Lähetetty 10:15, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Editoinpa sitten rankasti:

    + Runko taipuu helposti. Mulla on 130mm teräsrungossa 110mm napa kiinni.
    + 52 eturattaalle joku sopiva takaratas on 20-21h - varmaan aika vaikea löytää. Helpompaa lienee samantien vaihtaa eturatas pienempään (42-46) ja ostaa jokin 17-18h ratas taakse.
    + Perusmaantiesetillä ketjulinja ulommalla eturattaan paikalla on aika kaukana siitä normaalista 42mm:stä (tod näk jotain 47-48mm, mikä on liikaa), kannattaa siirtää ratas sille sisemmälle paikalle kammissa jollet ole siirtänyt jo (jos ratas on kiinteä, eli ei ruuveilla irroitettavissa niin silloin on varmanakin uusien kampien hankinnan paikka)
    + Yksi edukas vaihtoehto on ostaa taakse levarietunapa ja siihen levarikiinnikkeita varten porattu mummiratas vaikkapa pyörätohtorilta (XT etunapoja saa netistä jollain kolmella kympillä). Levarietunavalla voi säätää takana ketjulinjaa lisäämällä ja vähentämällä prikkoja navan puolin toisin - toki prikat pitää sitten itse ostaa tai tehdä jostain. Täten edessä olevan rattaan etäisyys rungon keskilinjasta ei haittaa niin paljon. Edullinen ratkaisu konversioon jossa ketjulinja edessä on ongelmallinen, mutta menee kikkailuksi - mulla on tällainen, ostettuna velosolosta (ostin jo valmiiksi kiinteälle akselille konvertoituna mistä pitää maksaa vähän premiumia).

    Lähetetty 10:20, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. ei varmasti maailman kestävin ja tukevin kiekkopari, mut 160e kotiovelle. Sisältää 15 ja 16 hampaiset rattaat ja lukkorenkaat. Fix-Fix siis.

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 10:32, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. jarkko
    jarkko
    Profiili

    130 mm napoja löytyy myös ainakin Surlylta. Silloin ei tarvitse vääntää haarukkaa mihinkään suuntaan. Tämä voi helpottaa ketjulinjan kanssa. 130 mm ratkaisun ainoa huono puoli on se, että jos ratarunko alkaa kiinnostaa, 130 mm navan joutuu vaihtamaan.

    Lähetetty 10:33, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Eiha - 8:33, 28.5.2009  » 
    Terve!
    Olen rakentamassa elämäni ensimmäistä fiksiä ja kysymyksiä on tällä hetkellä enemmän kuin vastauksia. Tarkoituksena olisi rakentaa vanhasta Tunturi retki sport mallisesta rungosta suhteellisella budjetilla (n. 300-400 euroa) toimiva pyörä ja opetella samalla itse pyörän rakenteluun ja huoltoon liittyviä taitoja.

    Hyvä homma. Tolla budjetilla tosin uhraisin satkun parempaan runkoon. Tai vaihtoehtoisesti tekisin tosta, mutta 150 euron budjetilla. Jos haluat opetella fillarin kasaamista, käytä alkuperäiset kiekot, jos ne on 28" ja osta pelkkä takanapa ja kasaa takakiekko itse.

    Oliko niissä alkuperäisissä kammissa kuitenkin kaksi eturatasta? Jos oli, niin toivottavasti se pienempi on vielä tallella.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:52, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    jarkko - 8:52, 28.5.2009  » 
    130 mm napoja löytyy myös ainakin Surlylta. Silloin ei tarvitse vääntää haarukkaa mihinkään suuntaan. Tämä voi helpottaa ketjulinjan kanssa. 130 mm ratkaisun ainoa huono puoli on se, että jos ratarunko alkaa kiinnostaa, 130 mm navan joutuu vaihtamaan.

    Mitenkäs tuo 130 millinen napa auttaa ketjulinjan kanssa? Tossa Tunturissa on varmaan kellofauber, jossa tuplarattailla pienempi ratas osuu aika lailla siihen 42:een.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 10:54, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    ^^^Eikö Surlyn 130mm navat oo vaan holkeilla levitettyjä, kun turhat ottaa pois, leveys on 120mm. Näin ainakin se ainoa, jota olen tarkemmin tutkinut.

    Sekä pyörähuollon, että bikeshopin kiekot on tehty samalla Dimensionin navalla ja ihan toimivilla kehillä. Bikeshopin Velocity on noista arvostetumpi. Toimivia molemmat.

    Edit: Jos se etukiekko on ihan toimiva niin turha sitä on vaihtaa. Uutta tilalle sitten jos se ei kestä.

    Lähetetty 10:59, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Jos osuu niin hyvä niin. Ei ole fauber-kokemuksia eikä ole niitä tarkoitus hankkiakaan. Mun mielestä 120 mm navan laittaminen 130 mm haarukkaan on vähän hassua, kun sopiviakin napoja on helposti saatavilla. 126 mm haarukka onkin sitten eri juttu.

    Lähetetty 11:05, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Eiha - 9:05, 28.5.2009  » 
    Kammet + eturatas + takaratas.
    Tunturista saamani kammet ovat 170 mm pitkät ja ratas 52 piikkinen. Ajattelin ensin käyttää alkuperäisiä kampia ja eturatasta, mutta uuden keskiön + kampien + rattaan hommaaminen ei ole mahdoton idea sekään. Jos käytän tunturin alkuperäisiä kampia ja ratasta niin minkä kokoista takaratasta suosittelisitte aloittelijalle? Entäpä onko alkuperäisen keskiön ja tuon ratas + kampi yhdistelmän kanssa vaikea saada ketjulinja suoraksi?

    Fauberihan se, eli keskiö on ja pysyy tuona. Mittaapa piruuttasi se akseli päästä päähän.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 11:10, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. jarkko - 9:05, 28.5.2009  » 
    Mun mielestä 120 mm navan laittaminen 130 mm haarukkaan on vähän hassua, kun sopiviakin napoja on helposti saatavilla. 126 mm haarukka onkin sitten eri juttu.

    120mm napa toimii sekä 120mm, 126mm ja 130mm teräsrunkojen, että 120mm alumiinirungon kanssa. 130mm vain 130mm alu- sekä teräsrungon kanssa (jos ei halua 120mm teräsrunkoa alkaa venyttelemään joka kerta kun kiekon laittaa paikoilleen ja jos jätetään 135mm maasturit laskuista pois).

    Lähetetty 11:11, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. jarkko
    jarkko
    Profiili

    SuicideHub - 9:11, 28.5.2009  » 
    Eikö Surlyn 130mm navat oo vaan holkeilla levitettyjä, kun turhat ottaa pois, leveys on 120mm. Näin ainakin se ainoa, jota olen tarkemmin tutkinut.

    Ei ne Surlyn sivuilla aivan samoja arvoja noille navoille anna. Internet kertoo, että 130 mm navan ketjulinja on 47,5 mm kun 120 mm navan on 43,5 mm.

    Kyllä mä tiedän, että 120 mm napaa voi käyttää 130 mm haarukassa, on mullakin joskus sellainen ollut. Sanoinkin vain, että se on mielestäni vähän hassua.

    Lähetetty 11:26, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. toki sen rungon voi myös säätää kakkosnelosta ja tarkkaa rihtisilmää käyttäen veneenveistohengessä jos käy harmittamaan

    - kylähullu
    Lähetetty 11:42, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Eiha
    Eiha
    Profiili

    Fauberihan se, eli keskiö on ja pysyy tuona. Mittaapa piruuttasi se akseli päästä päähän.

    Pikaisesti mitattuna akselin pituus 13 cm.

    ei varmasti maailman kestävin ja tukevin kiekkopari, mut 160e kotiovelle. Sisältää 15 ja 16 hampaiset rattaat ja lukkorenkaat. Fix-Fix siis

    Jos ei meinaa täysillä raiskaa ja kuskilla painoa 81 kg niin nuo varmaan kestävät?

    Perusmaantiesetillä ketjulinja ulommalla eturattaan paikalla on aika kaukana siitä normaalista 42mm:stä (tod näk jotain 47-48mm, mikä on liikaa), kannattaa siirtää ratas sille sisemmälle paikalle kammissa jollet ole siirtänyt jo (jos ratas on kiinteä, eli ei ruuveilla irroitettavissa niin silloin on varmanakin uusien kampien hankinnan paikka)Oliko niissä alkuperäisissä kammissa kuitenkin kaksi eturatasta? Jos oli, niin toivottavasti se pienempi on vielä tallella.

    Tätä mä vähän pelkäsin. Purkaessani heitin sen pienemmän (sisemmän) rattaan menemään. Eli tuolla rattaalla ei todennäköisesti saa ketjulinjaa kunnolliseksi. Vaihtoetona taitaa olla uusien kampien + rattaan etsiminen.

    Hyvä homma. Tolla budjetilla tosin uhraisin satkun parempaan runkoon. Tai vaihtoehtoisesti tekisin tosta, mutta 150 euron budjetilla.

    Budjettiin tosiaan voisi vielä satkun uhrata. Eli nyt alkoi kutkuttamaan paremman rungon hankinta. Uusi runko olisi varmaan kevyempi ja osatkin sopisivat paremmin. Olen yrittänyt huuto.net:iä seurata sopivien runkojen toivossa. Tuo fauber keskiö on siis ilmeisesti hieman hankala fiksikäytössä? Mikä on ns normaali keskiömalli fiksiä varten?

    Lähetetty 11:53, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. Mikä on ns normaali keskiömalli fiksiä varten?

    Eipä taida olla mitään normaalia mallia, mutta "tavallinen" brittikierteellä oleva runko, tai italokierteellä oleva runko on turvallinen valinta. Kierteistä lisää voipi lueskella Sheldonin sivuilta.

    Lähetetty 12:07, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Eiha - 10:07, 28.5.2009  » 

    Fauberihan se, eli keskiö on ja pysyy tuona. Mittaapa piruuttasi se akseli päästä päähän.

    Pikaisesti mitattuna akselin pituus 13 cm.
    [...]
    Tätä mä vähän pelkäsin. Purkaessani heitin sen pienemmän (sisemmän) rattaan menemään. Eli tuolla rattaalla ei todennäköisesti saa ketjulinjaa kunnolliseksi. Vaihtoetona taitaa olla uusien kampien + rattaan etsiminen.

    Mulla on Pyörätohtorilta ostetut Dotekin kammet 130 millisellä akselilla ja ketjulinja on 41 milliä, mikä ainakin mulle on jo riittävän suora. Tota vois siis kokeilla, jos haluaa tehdä suht halvalla tosta aihiosta. Tohtorilta varmaan löytyy vielä noita 110-jaolla olevia rattaitakin, ja rattaanpultit.

    Toinen ja vielä halvempi vaihtoehto on lähteä metsästämään samanlaisia kampia kuin tossa Tuntsassa alun perin oli jostain kierrätyskeskuksesta.

    Rattaita hommatessa kannattaa tiirailla tätä:

    Joku 70 tai alle on varmaan hyvä suhde noin alkuun. Virallinen yksivaihde-välitys taitaa olla 42-16.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 12:42, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. basti
    basti
    Profiili

    randomm - 10:42, 28.5.2009 Yksi edukas vaihtoehto on ostaa taakse levarietunapa

    Melkeen suosittelisin repimään runkoa sen pari milliä auki ja laittamaan suosiolla levaritakanavan. Ainakiin allekirjoittaneella, jolla tosin elopainoa on, niin etunavassa laakerit jää niin kauas dropeista, että akseli on välittömästi mutkalla. Aika kolhon näköinenhän toi levaritakanapa on, ja saa rihdatessa hollata keskelle, mutta kestävämmän ratkaisun sillä saa.

    “Someday we'll find it, that rainbow connection,
    the lovers the dreamers and me.”
    -Kermit
    Lähetetty 13:30, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. basti - 11:30, 28.5.2009  » 

    randomm - 10:42, 28.5.2009 Yksi edukas vaihtoehto on ostaa taakse levarietunapa

    Melkeen suosittelisin repimään runkoa sen pari milliä auki ja laittamaan suosiolla levaritakanavan. Ainakiin allekirjoittaneella, jolla tosin elopainoa on, niin etunavassa laakerit jää niin kauas dropeista, että akseli on välittömästi mutkalla. Aika kolhon näköinenhän toi levaritakanapa on, ja saa rihdatessa hollata keskelle, mutta kestävämmän ratkaisun sillä saa.

    Totta totta ... siksipä mulla onkin se 110mm ;)

    Lähetetty 13:33, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Onko joku teettänyt noita levarivirityksiä Tohtorilla ja jos niin mihin hintaan?

    Jos Velosolosta lähtee tilailemaan, niin samaan hintaan saa sen dimensionin navan Suomesta.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 13:43, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. bullhorn
    bullhorn
    Profiili

    mulle mr. pyörätohtori ilmoitti noista dotek:ta, että ne ei me normikeskiöön. kampi menee kuulemma todella syvälle ottaa usein kiinni jo runkoon. onko muilla mitään kokemuksia noista?

    Lähetetty 13:46, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. bullhorn - 11:46, 28.5.2009  » 
    mulle mr. pyörätohtori ilmoitti noista dotek:ta, että ne ei me normikeskiöön. kampi menee kuulemma todella syvälle ottaa usein kiinni jo runkoon. onko muilla mitään kokemuksia noista?

    Menee ne, pitää vaan olla pitkä akseli. Jollain 107mm akselilla ei tuliskaan yhtään mitään. Mulla on joku 120+mm ja ratas kammen varsien ulkopuolella.

    Lähetetty 13:56, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. NKOTB - 11:56, 28.5.2009  » 
    Jos Velosolosta lähtee tilailemaan, niin samaan hintaan saa sen dimensionin navan Suomesta.

    Nii-in, mutta sillä saa XT:n laakerit ja muun laadun vs Dimensionin. Omistan kummatkin ja tiedän ettei Dimensioneita mulle ainakaan enää tule.

    Lähetetty 13:58, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    bullhorn - 11:58, 28.5.2009  » 
    mulle mr. pyörätohtori ilmoitti noista dotek:ta, että ne ei me normikeskiöön. kampi menee kuulemma todella syvälle ottaa usein kiinni jo runkoon. onko muilla mitään kokemuksia noista?

    Trust me, akseli 130 milliä ja ratas sisäpaikalla = toimii, eikä ota kammet kiinni chainstayhin

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 14:01, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. NKOTB - 12:01, 28.5.2009  » 

    bullhorn - 11:58, 28.5.2009  » 
    mulle mr. pyörätohtori ilmoitti noista dotek:ta, että ne ei me normikeskiöön. kampi menee kuulemma todella syvälle ottaa usein kiinni jo runkoon. onko muilla mitään kokemuksia noista?

    Trust me, akseli 130 milliä ja ratas sisäpaikalla = toimii, eikä ota kammet kiinni chainstayhin

    Mikäs se b-kaupan myymän shimanon laakerin akselin mitta olikaan... jotain tuota luokkaa kuitenkin. Oisko siinä voittaja-halpisratkaisu: Dotekit + 110mm ratas tohtorilta ja shimanon halpislaakeri bilsusta.

    Lähetetty 14:03, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    randomm - 12:03, 28.5.2009  » 

    NKOTB - 12:01, 28.5.2009  » 

    bullhorn - 11:58, 28.5.2009  » 
    mulle mr. pyörätohtori ilmoitti noista dotek:ta, että ne ei me normikeskiöön. kampi menee kuulemma todella syvälle ottaa usein kiinni jo runkoon. onko muilla mitään kokemuksia noista?

    Trust me, akseli 130 milliä ja ratas sisäpaikalla = toimii, eikä ota kammet kiinni chainstayhin

    Mikäs se b-kaupan myymän shimanon laakerin akselin mitta olikaan... jotain tuota luokkaa kuitenkin. Oisko siinä voittaja-halpisratkaisu: Dotekit + 110mm ratas tohtorilta ja shimanon halpislaakeri bilsusta.

    Mä kyllä oon persaukisena kuolannut tota VeloSolon Sugino Maxy + irtokuulalaakeri -komboa. 46 puntaan posteineen siinä olis aika paljon kampea ja keskiötä. Noi on vaan out of stock. Saatavuuden kannalta toi Dotek-setti vois siis olla parempi.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 14:12, 28.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: