Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Onko välillä väliä?

(43 posts)

  1. zeikok
    zeikok
    Profiili

    Tuli tuossa eilen lenkinaikana mieleen, että on jos kasvattaa välitystä, niin onko ihan sama suurentaako limppua vai laittaako pienemmän rattaan taakse? Eli onko jonmpikumpi vaihtoehto kevyempi polkea kuin toinen?

    Lähetetty 8:09, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Eiköhän tuo riipu siitä, kuinka paljon isompaa tai pienempää ratasta ollaan laittamassa. Takana on vähemmän hampaita, joten yhdenkin hampaan muutos on suhteessa isompi kuin esim. 50 -> 51. Omien kokemusten perusteella pitäisin edessä (ja takana) isompaa ratasta, niin ketjukin kulkee nätimmin.

    Lähetetty 8:14, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. MrHat
    MrHat
    Profiili

    zeikok - 6:14, 26.5.2009  » 
    Tuli tuossa eilen lenkinaikana mieleen, että on jos kasvattaa välitystä, niin onko ihan sama suurentaako limppua vai laittaako pienemmän rattaan taakse? Eli onko jonmpikumpi vaihtoehto kevyempi polkea kuin toinen?

    Kuten k-mikko sanoi. Pienemmän rattaan koon muuttaminen yhdellä hampaalla muuttaa välitystä suhteessa enemmän, kuin isomman rattaan koon muuttamninen yhdellä hampaalla.

    esim. 42-16 välityksessä yhden hampaan muutos pienemmässä rattaassa vaikuttaa saman verran, kuin 2,625 hammasta isommassa rattaassa.

    Lähetetty 8:18, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. zeikok
    zeikok
    Profiili

    Okei, kiitoksia vastauksista, omat välit on juurikin noin 42-16 joten tästä vain pähkäilemään sitten

    Lähetetty 8:26, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. jussi
    jussi
    Profiili

    Ihan vaan huvin vuoksi:

    Lähetetty 8:31, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. On väliä!

    Jos lähdetään tutkimaan asiaa siltä kantilta, että tuumat pysyy samana, mutta rattaiden koko vaihtuu (eli rattaiden suhde pysyy samana). Esim vertailuna vaikka helposti laskettavat 30x15 ja 44x22.

    Pienemmillä rattailla saadaan kevyempi pyörä, mutta rattaissa on vähemmän hampaita ja ketjussa vähemmän linkkejä, joten rasitus ja kulutus jakautuu pienemmälle alueelle ja voimansiirto kuluu nopeammin. Samoin ketju tekee tiukempia mutkia rattaiden ympäri eli se joutuu taipumaan tiukemmin, joten kitkaa syntyy ja tehoa hukkuu! Isoilla rattailla kaikki menee päinvastoin, eli lisää massaa, enemmän hampaita, enemmän linkkejä ketjussa, hitaammin kuluvat osat ja vähemmän kitkaa.

    Tää on oikeesti hei tärkeää!!!

    Sit jos ajetaan maastossa, niin laitetaan vaan eteen pienin mahdollinen, koska se lisää elintärkeää maavaraa.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 8:37, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^Tuosta syystä ajattelin vaihtaa Paddyyn 50 tai 52 - 19 välityksen 42-16 tilalle. Vanhalla Monarkillani (48-19 ja leveät rattaat) meno oli sujuvampaa ja äänettömämpää, kuin mitä se on Paddyssa mukana tulleella rattaistuksella koskaan ollut.

    Lähetetty 8:53, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Valitun välityksen keveyden/raskauden tuntuun vaikuttaa myös kampien pituus.

    Lähetetty 9:10, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. K-Mikko - 7:10, 26.5.2009  » 
    ^Tuosta syystä ajattelin vaihtaa Paddyyn 50 tai 52 - 19 välityksen 42-16 tilalle. Vanhalla Monarkillani (48-19 ja leveät rattaat) meno oli sujuvampaa ja äänettömämpää, kuin mitä se on Paddyssa mukana tulleella rattaistuksella koskaan ollut.

    Tarkoitatko sujuvuudella nyt polkemisen sujuvuutta? Meinaan, tossa monarkissa oli lyhyempi vaihde ku paddyssä ja sä aiot laittaa siihen vieläkin pidemmän. Olisko tullu kehiin "gear envy" tai jotain?

    48-19: 66.4"
    42-16: 69.0"
    50-19: 69.2"

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 9:49, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    ^Eikun viittasin siihen, kuinka äänettömästi ja nikottelematta voimansiirto toimi Monarkissa. Nythän olen ajellut käyttäen Paddyssa pidempää välitystä kuin Monarkissa ja aion näin tehdä jatkossakin muuttamatta sen suuremmin välitystä. Laitan vain taakse ja eteen isompaa (ja leveämmälle ketjulle tarkoitettua) ratasta.

    Lähetetty 10:16, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. Kannattaa varmaan rattaita vaihtaessa muistaa skid patchitkin jos sattuu edes satunnaisesti skidaileen.

    Joku vois kaivaa taas linkin kuvaan, jossa on samassa sekä gear inchit että skid patchit, sellainen yleiskäyttöinen välityskuvien kuningas.

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 13:57, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    markkuj - 11:57, 26.5.2009  » 
    Kannattaa varmaan rattaita vaihtaessa muistaa skid patchitkin jos sattuu edes satunnaisesti skidaileen.
    Joku vois kaivaa taas linkin kuvaan, jossa on samassa sekä gear inchit että skid patchit, sellainen yleiskäyttöinen välityskuvien kuningas.

    Jaa tää vai

    "I never go for a walk without my bike"
    Lähetetty 14:08, 26.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. Miten toi kampipuoli menee. Rattaisiin on hyvä nyrkkisääntö, 1 piikki lisää takana = 3 piikkiä lisää edessä. Mutta onko kampiin vastaavaa? 5 mm lisää kampipituuttaa = X piikkiä edessä?

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 9:43, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. Toi nyrkkisääntö on väärä. Piikki pois takaa on sama, kuin laittaisi eteen lisää eturattaan piikkien lukumäärän jaettuna takarattaan piikkien määrällä. Eli muutos riippuu rattaiden kokojen suhteesta. Mun pyörissä tää vaihtelee 2.0:n ja 2.7:n välillä.

    Prosentti lisää kampeen on taas prosentti lisää vääntöä. Koska se vaikuttaa pyöritystekniikkaan, niin sitä ei voi verrata välityksen muuttamiseen ollenkaan.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 9:56, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. jussi
    jussi
    Profiili

    Vastaan alkuperäiseen kysymykseen: Berliinissä muuten oli. Siellä ajettiin kovaa.

    Lähetetty 15:22, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  16. Morkki
    Morkki
    Profiili

    Ihan vaan sivuhuomautuksena että näemmä ensimmäinen taulukko on laskettu 700x23 renkailla ja toinen 700x32 renkailla. Jännän iso ero silläkin tulee.

    skarppe diem
    Lähetetty 15:39, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  17. uao
    uao
    Profiili

    ^^Oliko Berliinissä näitä?

    Lähetetty 16:16, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  18. jussi
    jussi
    Profiili

    ^ En nähnyt mutta oli kyllä siellä muuten jaeltiin kasoittain kaikenlaisia fiksuttajatarroja.

    Tällainen olis tavallaan ihan hauska:

    Lähetetty 17:51, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  19. Tavallaan toi on ehkä dorkin tarra ikinä.

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 17:59, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  20. jussi
    jussi
    Profiili

    Tavallaan toi ei edes ole tarra vaan t-paita. Ja joo, onhan se.

    Lähetetty 18:01, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  21. uao
    uao
    Profiili

    Tavallaan tää on dorkin:

    Lähetetty 19:32, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  22. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Nyt tulee totaalinen n00b-kyssäri: Mitä toi 1/32" tuossa meinaa? Ajattelin ensin, että onko nyt mennyt ketjuissa systeemit sekaisin kun oli tarkoitettu 1/8-tuumaista ja ryssitty hienosti sen ja 3/32:n hybridiksi.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 19:37, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  23. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    konkeli - 17:37, 2.6.2009  » 
    Nyt tulee totaalinen n00b-kyssäri: Mitä toi 1/32" tuossa meinaa? Ajattelin ensin, että onko nyt mennyt ketjuissa systeemit sekaisin kun oli tarkoitettu 1/8-tuumaista ja ryssitty hienosti sen ja 3/32:n hybridiksi.

    Paidan kuvauksissa kerrotaan seuraavaa:
    Custom t-shirts for fixed gear riders. Based on the particular mechanical specification of the owners fixie (wheel size/ chainring teeth:cog teeth/ gear inches/ chain width).

    Kovin kapeat ketjut hänellä siis.

    Lähetetty 19:46, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  24. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Eli paidan tekijälle voi ihan vapautuneesti vittuilla.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 19:53, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  25. Aikoinaan laskettelusuksien leventyessä vuosi vuodelta tuli tärkeäksi suksen sivumitat. Valmistajat siis laittoivat ne hienosti näkyviin suksen pintaan graffujen sekaan. Jotain tyyliin "Sidecut 122 - 92 - 120". Tuolloin hienoin veto olikin kovaa nousua tehneen Salomonin keksintö kirjottaa yhden hyvän suksimallin pintaan isolla "Sidecut: Blaah blaah blaah".

    Haluan siis t-paidan "My gear ratio is blaah blaah blaah".

    Bicycle Film Festival Helsinki 29.-30.8.2014. Leffoja, bileitä ja muuta kivaa elokuun viikonlopussa!
    Lähetetty 20:07, 2.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: