Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli – Rate mybike

AMA: Mash 2.0

(36 posts)

  1. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Toinen erä Mashin kanssa.
    Pahimmillaan tallissa oli 5 ratapyöräksi luokiteltavaa vehjestä, joten jossain vaiheessa piti kokoelmaa alkaa karsia ja silloin valinta osui mm. Mashiin. Versio 1.0 palveli pelkästään lenkkikäytössä ja oli rakennettu silloisen budjetin ja tiedon mukaan mahdollisimman kevyeksi. Kevyimmillään kokoonpano taisi olla 6,15kg. Noh, se Mash lähti muistaakseni Ouluun ja päätyi ihan ilmeisen arvostaviin käsiin.

    Tähän Mashiin alkusysäyksen antoi ubilta ostetut Mackin superlight navat ja Campan Record Pista voimansiirto (joka on itse asiassa täsmälleen sama kuin ekassa Mashissa, sillä myin kammet silloin ubille). Ajatuksena oli rakentaa vain mahdollisimman kepeät kiekot, mutta kuten yleensäkin, projekti lähti vähän lapasesta. Koska omaan pitkät jalat, on perinteinen kolmiogeometria istunut aina hiukan huonosti meikälle ja kun kerran kokemusta ja tietoa jo Mashista ja sen sopivuudesta oli, niin päätin ottaa vahingon takaisin ja hommata rungon uudelleen. Runkosetti on myös ihan kilpailukykyisen painoinen, joten se antoi hyvän lähtökohdan rakentamiselle.

    Tavoitteena oli siis rakentaa katupyörä, joka painaa alle 6kg, mutta kestää sen, minkä tarviikin. Komponentit on valittu kolmen kriteerin perusteella ja järjestys on ollut kestävyys-hinta-paino. Tarkoitus oli myös käyttää rataosia, eli millään maantiekiekoilla tai -voimansiirrolla ei lähdetty keventelemään. Ainoa ns. kompromissiosa on ketju, joka Sram PC-1. Hyvä ketjuhan sekin on ja selkeästi kevyin 1/8" ketjuista, mutta kuluu vähän nopeasti.

    Projekti alkoi kiekoilla ja niistä tulikin juuri odotetun kevyet, eli 1363g/pari. Pulttasin palikat kiinni ja siinä vaiheessa pyörä painoi ajokunnossa muistaakseni 6,05kg tjms. Tässä kohtaa projekti lähti ns. lapasesta, sillä alle 6kg piti päästä. Ebaysta tilaukseen titaaniakselit Eggbeatereihin ja kaikki pultit titaanisiksi. Näillä paino putosi alimmillaan 5,93 kilogrammaan. Paino vaihtelee hiukan rengastuksen ja rattaistuksen mukaan, mutta alle 6kg on koko ajan mittarissa. Nähtäväksi jää, alittaako Mikon tuleva projekti tämän, todennäköisesti.

    Speks.
    Runkosetti: Mash 53
    Kiekot: Mack Superlight LF (titaanipulteilla) /NoTubes ZTR Alpha 340 /DT Revolution
    Kammet: Campagnolo Record Pista
    Keskiö: Campagnolo Record Pista
    Eturatas: Fyxomatosis 47t
    Takaratas: EAI GoldMedal 17t
    Ketju: Sram PC-1
    Tanko: Merek Carbon
    Stemmi: Thomson X2 10cm (titaanipulteilla)
    Tolppa: Thomson Masterpiece (titaanipulteilla)
    Gripit: NoName Foamit
    Satula: Selle Italia SLR
    Renkaat: Continental GP4000S / Hutchinson Intensive 25c
    Sisurit: Continental Race Light
    Polkimet: CB Eggbeater C (titaaniakseleilla)

    Pyörä on ollut ajossa viime kesästä. Kestää.

    edit. 11.6.2012
    Turun kaupungin tarjoaman kotisivutilan osoitteet muuttuivat, joten kuvalinkki on viturallaan.

    edit. 12.6.2012
    Kuvalinkki korjattu

    Lähetetty 11:12, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  2. ubi
    ubi
    Profiili

    tämä on hyvä :)

    vaihdevaroitus
    Lähetetty 11:16, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  3. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    maukasta! ainoa et ite varmaan tussaisin jarrupinnat ja irrottaisin stikkerit kehistä maksimaalisen nopeuden takaamiseksi

    Lähetetty 11:23, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  4. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Ei grammanviilauspyörää tussailla. Tarpeetonta painoa. Anodisoinnin poistolla voisi lähteä jokunen gramma pois myös.

    Lähetetty 11:35, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  5. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Tussausta harkitsin, mutta omasta mielestä jarrupinnat stemmaa kirkkaiden kampien ja pinnojen kanssa mukavasti. Tarrat vois poistaa. Ne on vaan jääny.

    Lähetetty 11:42, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  6. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    Ei oikeastaan yllätä että päädyit ostamaan uuden, mash on aika miellyttävä ajettava. Mitä ite pyörään tulee, niin ::manowartervehdys:: sille että jaksoit speksata painoa alas, minä se vaan puljaan värimaailman kanssa :D

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 12:02, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  7. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    vähän äimistelyä - näin myös mässin omistavan näkökulmasta:

    raivokevennys + katupyörä on musta vähän kumma kombo. viimeisen päälle kevennysosat kun harvoin ovat mukavimmasta päästä ajaa, varsinkaan kadulla, saatika kestävimmät (hintahommat jätän kokonaan pois). lenkkikäytön ymmärtäisin tästä näkökulmasta paremmin, mutta siihen sulla taitaa olla muut mankelit.

    lisäksi mässi ei ole mun mielestä mitenkään ihanteellinen katukäyttörunko, ainakaan mun vanhalle ja kärsineelle dekille. erityisesti perä on todella jäykkä ylikoon satulatukineen ja vaatii ainakin omaan pakettiini pehmeemmän jakkaran, varsinkin kanttareille ja mukuloille. lisäksi runko on ylikorkeine keskiöineen ja minimaalisine akseliväleineen aivan siinä liian kiikkerän rajamailla. (toki mulla on pääasiallisena vertailukohtana täysin toisenlaisia runkoja, ja toi oma isomman koon histogrammi on kulmiltaan normiversiota vielä hieman tiukempi).

    nämä nyt enemmänkin subjektiivisia huomioita, ja mikäli paketti toimii sun ajoissa niin sehän on olennaisinta. ja onhan toi nyt aivan käsittämättömän kevyt.

    sulla taitaa riittää slärän reileissä mittaa satulan riittävän taakse saamiseksi suoralla tolpalla. mulla ihan siinä ja siinä; setbäkillä asettuis nätimmin keskelle. mahtuisko takakiekko lenkkiä lyhyemmällä ketjulla?

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 14:41, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  8. WaterBoy
    WaterBoy
    Profiili

    Olen itse havitellut samanlaista kiekkosettiä omaan Mashiin mutta kestävyys on ollut suurin kyymysmerkki hankinassa, ehkä tästä jossain vaiheessa tulee tietoa miten palikat kestävät katukäyttöä?

    Lähetetty 15:08, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  9. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    Ajatusleikkejä raivokeventämiseen. 50 g sisureilla, veloplugeilla ja joillain kohtaloa uhmaavilla slikseillä tippuis painoa reilusti yli 100 g. Satulan kun vaihtais johonkin paljaaseen kuitulipareeseen, niin lähtis öö 30 grammaa? 43/jotain rattailla sais vielä kymmeniä grammoja pois, ja nuo no name gripit näyttää ihan turhan pehmustetuilta, painavat varmaan 30 g liikaa. Eli 5,7 kiloa olis haarukassa, eikä tulis edes mahdottoman kalliiksi.

    Sen jälkeen tru WW heittäis Thomsonin stemmillä vesilintua ja pitäis huolen siitä että keulassa ei olis alumiinia kuin haarukanpäissä. Näin sais painoa pois hyvinkin parisataa grammaa, ja kas, oltaisiin 5,5 kilossa. Ja vielä ei oltais edes koskettu keskiöön (kauhee ankkuri toi Record Pista, yli 200 grammaa) tai pätkitty tankoa "sopivammaks" tai modattu Masterpeacea kuituosilla jne.

    EDIT tuo mikään raivokevennetty oo, sattumalta vaan tullut noin keponen lähinnä kiekkosetin ansiosta.

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 15:42, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  10. MikeNAS
    MikeNAS
    Profiili

    ^Mun mielestä Teemulla on Veloplugit, mutta ne kuulemma hajoittavat 50g sisurit. Noi No Name Foamitkin taisivat olla kovin kevyet.

    Lähetetty 15:49, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  11. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Miksi kevyttä kaupunkiajoon? No, kun kevyellä pyörällä on mukava ajaa. On mun maantie- ja maastopyöräkin ihan kevyitä, mutta noissa vaihdevehkeiden keventämisissä tulee budjetti aika nopeasti vastaan. Edelleen lähtökohta oli ensisijaisesti kestävyys. Kaikkiin komponentteihin löytyy vielä kevyempikin vaihtoehto, mutta noihin valintoihin on päädytty luotettavuussyistä. Mashin geo sopii mulle ja tykkään tuntumasta. En ehkä muuten olisi ostanut uudestaan jo kerran myytyä runkoa. Onhan tuo vähän "kova", mutta niin oli Vigorelli ja mun vanha alumiininen maantiepyöräkin.

    Kiekot kestää. Nuo on 32-pinnaiset, 3-ristiin ja messinkinippeleillä. Isommatkin miehet ajaa noilla samoilla kehillä, joten tämmöisen <75kg kaverin ei tarvi kovin huolissaan olla. Pyörää ei ole säästelty pätkääkään, eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Näin ollen katson, että tavoite sekä kevyestä että kestävästä pyörästä on saavutettu.

    Ketjussa ei ole varaa lyhentää. Toisaalta se on nyt just hyvä, sillä samalla ketjulla menee taakse 18-15t rattaat. Ehkä jopa 14t. Nyt kun Vigorellikin on laitettu kiertoon, niin tällä on tarkoitus ajaa myös rata-ajot. Kiekoiksi Ellipset ja ohjaamoksi 11cm X2 ja Pro Vibe 7s Track. Siitä kokoonpanosta sitten tuonnempana lisää.

    Edit.
    Juu. Supersonicit ja Veloplugsit ei noissa kehissä pelannu yhteen. Kaksi sisuria yrittäessäni räjäytin, kunnes totesin, että tulee vähän kallista. Etukiekossa on tällä hetkellä Stanin teippi odottamassa tubeless-kokeilua. Taakse ei viiti tubelessia laittaa, kun noita takarenkaita menee kuienkin sen verran paljon ja ne tubeless-renkaat ei ole ihan ilmaisia.

    Lähetetty 15:50, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  12. kyttyra
    kyttyra
    Profiili

    ^^ aa vai niin. No, VP:t ei nyt säästä kuin 10 g/pää. Ja oikeesti kevyet foamit painaa alle 15 grammaa, tavalliset kuten Ritcheyt ≈50 g.

    EDIT mitä? Messinkinippelit? Voi hyvänen aika ;)

    wtpooh: "Helvetti, kyllä keski-ikäinen konttorirotta on kykenevä jos sen annetaan vaan olla ja toteuttaa itseään."
    Lähetetty 15:51, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  13. Teemu
    Teemu
    Profiili

    NoTubesin kehissä ei suositella käyttämään alunippeleitä, kun ovat holkittamattomat.

    Otan toki ehdotuksia jatkokeventämisestä vastaan. Oon kuitenkin aiheeseen "jonkin verran" perehtynyt ja jos joku ilmiselvältä vaikuttava kevennysratkaisu on jäänyt tekemättä, niin siihen on syy.

    Gripit painaa 38g ja maksoivat 4e. 15 gramman Extralitet maksoivat jotain 15e + postikulut. Kun nuo joskus kuluu puhki, niin sitten laitetaan Extralitet.

    Lähetetty 16:01, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    mä en kyllä edelleenkään pysty ns. ostamaan tuota keveys-kestävyys-käyttömukavuus-pointtia, enkä mitenkään usko, että gramman päälle keveyttäminen tuo merkittävää etua ajoon - varsinkaan kadulla -, mutta kukin tyylillään.

    e. luin tarkemmin, myit siis viggon

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 16:16, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. kid_scientifik - 17:16, 15.5.2012  » 
    mä en kyllä edelleenkään pysty ns. ostamaan tuota keveys-kestävyys-käyttömukavuus-pointtia, enkä mitenkään usko, että gramman päälle keveyttäminen tuo merkittävää etua ajoon - varsinkaan kadulla -, mutta kukin tyylillään.
    ..ai niin sulla oli vigorellikin vielä; halvoille velokilsoille sitten :thumb_up: miksei tällä voi ajaa velolla?

    mitä vittua. Jos on sellanen fiilis, että haluaa alle kuuden niin sitte se on laitettava alle kuuden. Oot kuitenkin sen verran Rick Owen muotibloggarin olonen, että turhamaisuudesta on sinun aika härskiä puhua tota.

    Siisti mässi, vaikka mässejä vihaanki. Ja teemua ;)

    Lähetetty 16:27, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Oli Vigorelli. Viime kesä meni selkävamman vuoksi kokonaan ohi velohommien (ja aika pitkälti muidenkin ajojen) suhteen. Muutenkin totesin, että mun fyysiset ominaisuudet viittaa enempi Wigginsiin kuin Hoyhin, joten erillinen velomörssäri sai lähteä. Sen vuoksi tuolla Mashilla ajetaankin nyt fiksilenkit, velot ja kuivan kelin katuajot.

    Onhan Rolleri helevetin paljon mukavampi, mutta on tuossa keveydessä tiettyä fiilistä. Erityisesti pieni pyörivä massa oikeasti tuntuu.

    Eikä tämä mikään järkipyörä ole. Ei ole tarkoituskaan olla, enkä tämmöistä pyörää kenellekään suosittele, jos ajomukavuus on se määräävä kriteeri. Ja rahoilleenkin saa enempi vastinetta monessa muussa erilaisessa kokoonpanossa. Tämä oli projekti, jossa asetettiin tietynlainen tavoite ja siihen pyrittiin jonkinlaisen järkevyyden rajoissa. Tuosta järkevyydestä voidaan olla monta mieltä, mutta budjetti pysyi about kohtuullisena, pyörä kestää ja tykkään ajaa sillä.

    Lähetetty 16:31, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. netspider
    netspider
    Profiili

    Ainoana pistää silmään jarrupinnat kiekoissa, kun tarkoituksena oli tekstin mukaan kuitenkin käyttää rataosia. Muuten siisti peli. Maalit ehkä irrottaisin rungosta, eihän siinä juuri väriä ole muutenkaan.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 16:32, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. vanttera
    vanttera
    Profiili

    Määkin vihaan Teemua ja munista ku ne on kauheita AJOMIEHIÄ ja niillon hienoja pyöriä niinku esim tää mässi.

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 16:36, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    älä arvostele mun teemun ajopeliä.

    mä digaan kyllä mässistä. mulla on sellanen myös.

    aurinkoja turkuun. kiva kesäkaupunki ja mukavia ihmisiä.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 16:51, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. tulisiit sinäkii joskus tänne

    Lähetetty 16:57, 15.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

    Hieno projekti!
    Ajattelin itsekin värkätä ensi talvena erittäin kevyen fiksin. Kaiken pohjana on tietysti kevyt runko. Paljonko sinun runkosi painaa? Yritän löytää sitten yhtä kevyen täysin klassisen näköisen raamin ja optimoida siihen sitten hinta-painosuhteessa hyvät osat.
    Tavoitteena ei ole kuitenkaan mikään tietty kilomäärä, vaan katson mihin painoon pääseen huolellisella osien valinnalla ja kohtuuhinnalla. Seitsemä kiloa olis kuitenkin ihan kiva tavoite.

    Mee Olli vittuun siitä pätemästä.
    Lähetetty 18:44, 16.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  22. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Runko painaa 1470g ja keula lyhennetyllä putkella 447g. Tuohon päälle integroitu ohjainlaakeri 98g (sis. käpy, topcap ja titaanipultti) ja tolpankiristin 13g (ei vakio). Laadukkaammat rata-alurungot painaa suunnilleen tuon 1400-1500g, joten suuria eroja ei rungosta synny. Varmaan kevyin runkosetti on Look 464 ja sekin kevyemmän keulan vuoksi.

    Kiekoilla ne suurimmat erot tehdään ja loppu on muutamien kymmenien grammojen viilaamista sieltä täältä.

    Lähetetty 19:18, 16.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  23. kylmää täl ajaisin ja viimeistään tän näkemisen jälkeen taitaa palpa olla seuraava projekti. vispiin en taivu mut kaikki rispekti omistajille..

    Lähetetty 19:23, 16.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  24. snaamari
    snaamari
    Profiili

    tämä on kyllä hyvin harkiten rakentaen tehty. kuus kiloo on hyvä tavoite paino keventely projektille, paitsi jos ei ole rahasta puutetta. onkos tuo fyxomatosis ratas joku kevennysosa? en oo ennen nähny. eikö tuo orkkis keula ole täyskuitu keula, jos ei kerta tuon enempää paina? ei kai ratakeuloja saa juuri alle 400g, paitsi enve, mut sekin kai painaa 390g.( ja siis nyt puhuin erikseen myytävistä)

    edit. ja ot, mut eiks dolan seta ois aika hyvä runko keventäjille???

    M:sälää

    "Jätkä on iha vitun asbina valvomassa joka hiton topsua."
    Lähetetty 19:29, 16.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM
  25. snaamari - 20:29, 16.5.2012  » 
    eikö tuo orkkis keula ole täyskuitu keula, jos ei kerta tuon enempää paina?

    Katso tarkkaan stemmin kiinnitystä ruotoputkeen ;)

    Edit. Kehuisin kovasti mut riski on et menee sisäpiirikehuskeluksi.

    Lähetetty 19:32, 16.5.2012, 8 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Arvostele mun ajopeli – Rate mybike

Search with Google: