Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Pulttitakanavat kiinnosta

(520 posts)

  1. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Tän voi yhdistää navat järjestykseen -topsuun jos koetaan aiheelliseksi.

    Pulttinavat on pyörinyt mielessä kevään mittaa. Onko kellään ajossa? Miten eri valmistajien rattaat toimii ristiin? Lukkorengas ainakin spekutusmielessä tuntuu yhtä vanhalta teknologialta ku quill. Tuleeko pulttirattaista tulevaisuudessa standardi?

    Lähetetty 18:20, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. KYLLÄ. Tää oli juurikin mielessä kun kirosin korkanneita kierteitäni toisessa topsussa. Mistä näitä saa? Ja noihin rattaita? Looking awesome.

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 18:27, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    helppo ja halpa ratkasu ainakin on ostaa esim velosolosta perus shimano xt levyjarruetunapa-setti. Se ISO-pulttistandardi noihin rattaisiin tulee juurikin siitä jarrulevyn standardista, joten napoja pitäisi kyllä löytyä. Ainakin näin ole olettanut. Phililtä ja mackilta nyt ainakin saa myös ihan ratanapameiningillä noita napoja.

    Tietenki uusi teknologia on aina mielenkiintosta, joten kiinnostaisi kuulla miten hyvin pultit pitää sen rattaan paikallaan ajossa.

    Lähetetty 18:51, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Tonio
    Tonio
    Profiili

    Philiä myy ainakin Aspire.

    Lähetetty 19:03, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Hubjubista luulisi kans onnistuvan vähän erikoisemmat philit. Mut aspirea voin ite kans suositella. Haarukkaa tilatessa todella nopsa ja hyvä asiakaspalvelu.

    Lähetetty 19:06, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    onko kierteiden korkkaaminen todellinen ongelma (myös) kohtuullisen laadukkailla navoilla, oikeilla + laadukkailla työkaluilla ja huolellisella työskentelyllä?

    olen onnistunut korkkaamaan kierteet tasan yhdestä ratanavasta. kyseessä oli muistaakseni joytech-merkkinen, valmiiksi kierteiltään heikkokuntoinen napa, johon yritin kiristää niin ikään suhteellisen rosoisella kierteellä varustettua, pitkään käytettyä formulan lukkorengasta ns. otsavalkoisena-metodilla.

    minulla ei sinänsä ole mitään pulttikiinnitteisiä- tms. -rattaita ja niitä varten valmistettuja napoja vastaan. ihmettelen vain miten kierteiden korkkaaminen käytännössä tapahtuu.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 19:14, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Itellä ei se korkkaaminen ole se juttu kun en ole sitä vielä joutunut kokemaan, vaikka täysin selittämättömät rattaan löystymiset yllätti eri kiekkoseteillä tossa kun laitto kesärenkaat ja alko skiddailemaan.

    Jotenkin oikestaan fiilistelen pääasiassa sitä et lähes koko pyörä olis säädettävissä kuusiokolosetillä (tai torx). Vaikka olen humanisti teknisesti pulttikiinnitteinen ratas tuntuu teknologisesti kaikin puolin pätevämmältä.

    Lähetetty 19:20, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. Mulla pyörähti ylämäessä toi ratas ja lähempi tutkiminen tosiaan näytti lukkorenkaan kierteiden korkanneen. Ei muuta kuin uutta takakiekkoa hankkimaan.

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 20:05, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. jussi
    jussi
    Profiili

    kun rattaan ja lukkorenkaan asentaa ja kiristää kunnolla, ratas ei pyörähdä kesken ajon eikä lukkorenkaan kierteet korkkaa mystisesti itsekseen.

    Lähetetty 20:40, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. pieni merenneito
    pieni merenneito
    Profiili

    kun rattaan ja lukkorenkaan asentaa ja kiristää kunnolla, ratas ei pyörähdä kesken ajon eikä lukkorenkaan kierteet korkkaa mystisesti itsekseen.

    se on myöhäistä pyyhkiä siinä vaiheessa kun paskat on jo housuissa. edellisen omistajan jäljiltä paskasti kiristetty ratas ja lukkorengas johti siihen että beren takanavan lukkorenkaan kierteet sanoi notta hojotoho heiahaa kun vähän näytti haka-avainta sinnepäin :(

    20180418: Oppiraha count 6220€ since 3.6.2014
    ༼ ༎ຶ ෴ ༎ຶ༽ hell is my natural habitat
    Lähetetty 20:42, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    se mikä noissa lukkorenkaissa kuumottaa on se et ei mul ainakaan ole täydellisen selkeää käsitystä mikä on optimi, kun ei noita niin usein tule säädeltyä, enkä omista momenttiavainta.

    Tai siis, tarpeeks on toki sillon kun ratas ei liiku. Jos hommaisin kalliin takanavan kuumottais sen kaa se et onkohan se nyt tarpeeks kiristetty vai onkohan se vedetty liian kireälle. Pulttinapa olis idioottivarma ku se rakenne on semmonen et pultit vaan pitää rattaan paikallaan ja voimat välittyy kiinteesti rattaasta napaan.

    Ja jotenkin se on aika hienon näkönen kans.

    Lähetetty 20:48, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    mites kireelle ne pultit sitten pitää vetää?

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 20:50, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    sitä varten tää topsu on tehty. Kertokaas nyt joku kokemuksistanne pulttinapojen kanssa, jos semmosia ajatte. Uskoisin et niiden kanssa on helpompaa kuitenkin kun niihin kohdistuvat voimat on murto-osia lukkorenkaaseen verrattuna (?)

    Lähetetty 20:52, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. Must on hämyy kelaa et elämä ois jollain tapaa vaikeampaa pulttitakanavan kanssa. Kuitenkin ne voimat jakautuu monelle pultille ja ihan saletisti pitää ratasta paremmin kiinni kuin kierteet. Sen verran levyjarrujen levyjä ruuvaillut kiinni et kunhan on kireellä niin riittää ihan hyvin. Tottakai niistäkin saa apinanraivolla kierteet korkkaamaan, mut sit niit ruuvei on vielä 5 jäljellä.

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 21:07, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    hmm niin, kun kattoo tota ekaa linkkaamani kuvaa niin siinä näkyy noissa pulttien kohdalla tommoset navasta ulospäin tulevat osat, vai onko ne rattaan päälle tulevia spacereita tai jotain?
    Toisaalta tämmösiäkin kuvia philin pulttinavoista löytyy:

    Tuleeko siitä navasta siis jotakin tommosia ulokkeita joiden varassa ratas lepää vai onko ratas pulteilla kiinni navassa siten, että navassa ei varsinaisesti mikään kosketa juuri noihin reikiin? Tuliko tarpeeksi epäselkeästi esitettyä kysymys?

    Lähetetty 21:16, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    mikäs ero noissa oikein on? paitsi siis laippojen fiilistelyleikkaukset ylemmässä ja anodisointi alemmassa sekä se, että ylemmässä pultit on kiinni navassa..

    ilman leikkauksia:

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 21:20, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. rmpe
    rmpe
    Profiili

    Phileissä näkynee vain pultinkantojen reunan heijastus ei siis mikään uloke johon ratas tukeutuisi. Näin ainakin itse näkisin

    Lähetetty 21:22, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. Kaverit Kertoi™ et toi korkkaamisongelma on noissa langsterin navoissa ollut useammallakin. Ehken nyt syyttele kierteellisiä napoja enempää ennenkuin on lisää kokemusta. Halon aerotrack tilattu fix/fix:inä akuutteja vajareita poistamaan.

    Pulttinavat silti kiinnostaa. Mitäs tollasen levarietunavan kanssa ketjulinjalle tapahtuu?

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 21:38, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. mez
    mez
    Profiili

    “Nothing compares with the simple pleasure of a bike ride.” John F. Kennedy
    Lähetetty 21:46, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. Tekeekö noita ISO rattaita joku muukin kuin Phil? 67dolsuu takarattaasta on must vähän suolainen...

    Edit: Mez, thnx!

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 21:47, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. mez
    mez
    Profiili

    Negamies jo mainitsi tuon Velosolon

    “Nothing compares with the simple pleasure of a bike ride.” John F. Kennedy
    Lähetetty 21:53, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. No näin justiinsa. Kiitos ja anteeksi.

    "oot nopeempi ku auto ja se on nopee"
    2016 pannutus count: 0
    Lähetetty 21:54, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. bike_futurist
    bike_futurist
    Profiili

    Ok, joo. Heijastusta se vaan on kun tarkemmin katsoo.

    Eli sitten luulisi ettei merkkien välillä rattaissa ole juuri mitään eroa rakenteeltaan. Jos joskus philin tuplakiinteen pulttinavan hankkisi, voisi opintotukea säästää hankkimalla sille viitisen kertaa kesässä max käytetylle velopuolelle jonkun hivenen edullisemman rattaan.

    Lähetetty 22:13, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Pulttinavat on ihan vitun siisti juttu. En ole tajunnutkaan miten huippuja ne on ennenku aloin lukea muiden hankaluuksista lukkorenkaiden ja kierteellisten rattaiden kanssa. Kierteet ei riitä, kierteet ei sovi, kierteet korkkasi, ratas pitäisi vaihtaa ja työkalua ei ole...

    Pulttikiinnityksen kanssa:

    - Ratas irtoaa ja kiinnittyy tavanomaisilla työkaluilla vaikka tien päällä.
    - Ketjulinjan hienosäätö on naurettavan helppoa.
    - Ei pelkoa korkkaavista kierteistä tai lipsuvasta takarattaasta, vaikka olis vähän vähemmän asiantunteva asentaja tai osat ei olisikaan ihan huippuluokkaa.

    Katupyörässäni on Fixien kickflip vai miten ne sitä kutsuivatkaan. Navassa on vapaalaakeri yhdellä puolella ja toisella puolella pulttikiinnitys. Fiksasin voimansiirron aika pian ostamisen jälkeen omin päin, ongelmia nolla.

    Jäbät irvaili mun maastopyörän välityssuhteelle, ja onhan se aika kevyt 34/22. Talvikäyttöä varten tilailin siihen Velosolosta tuommosen pulttirattaan 18-hampaisena. Tää on ollut yhtä vaivaton kuin Fixie: tavanomaisilla työkaluilla pärjää ilman erikoistaitoja, eikä ajossa tarvii miettiä koko asiaa. En oo pudonnut pienenä pataan, mutta tommosella 34t eturattaalla saa ihan kivan väännön aikaiseksi takarattaan kiinnitykselle (varsinkin pelleillessä), mutta eipä ole hievahtanutkaan ensiasennuksen jälkeen. Sanoisin, että kestää. Aion pitää ratasta mukana metsäkeikoilla myös vapaarattaalla ajaessani. Jos ACS antautuu, otan takapyörän irti, ruuvaan jarrulevyn irti ja laitan rattaan tilalle, käännän pyörän ja kiristän ketjun keskiöstä.

    Pulttinavat ovat uusi Jeesus. Amen.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 22:35, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. Hubjubista saa Level-pulttinapoja. Käyttää ainoastaan kolmea pulttia.

    Jos ja kun pulttinavan kierre antautuu, niin edelleen on mahdollista korjata kierre esim. Helicoililla/Recoililla. XT-navassa läpipulttaaminenkin taitaa onnistua.

    Hyväksyttävän AMA:n postaaminen Yksivaihteeseen on tarkkaa hommaa kuin persereiän poraaminen keppihevoselle.
    -Lumikko
    Lähetetty 22:40, 8.4.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: