Yksivaihde.net » Projektit

Significant

(17 posts)

  1. msb
    msb
    Profiili

    Tuollainen tuli huutonetistä ostettua runko romuineen. Etu- ja takajarrut olisi tarkoitus lyödä kiinni.

    Keskiö ja kammet ofmegan, 42 ja 52 eturattaat joista pitäisi saada jonkinlainen välitys aikaiseksi


    Pyörä on pulverimaalattu sinisellä ja muhveja ja haarukkaa on maalattu valkoisella ja lakalla, mutta nuo koristemaalaukset on aika huonossa kunnossa vaikka rungolla ei ole maalauksen jälkeen ilmeisesti ajettu. Aluksi ainakin saa olla tuossa maalissa, siinä vaiheessa kun on muuten läjässä niin katsotaan kuinka pahasti tuo nykyinen pinta tökkii.

    Sitten vähän kysymyksiä. Mukana tuli kaksi keskiöakselia, toinen n. 120mm ja toinen 110mm. Kumpaakohan tuossa pitäisi käyttää? Keskiöt on muutenkin palasina, olisiko kellään räjäytyskuvaa miten tuo pitäisi kasata. [Edit: Bob's garage auttoi jo hieman tuossa kokoamisessa.]
    Pääkaupunkiseudulta olisi tarkoitus hommata ketjut ja kiekot, kasaamaan pääsen vasta kun lähden kesäksi Keski-Suomeen. Häkit tulee hommattua varmaan noihin polkimiin, biltemasta vai muualta?

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 17:00, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Vaihdoin pyörääni alkuperäistä lyhyemmän akselin osuvamman ketjulinjan saadakseni. Eli kokeilemallahan tuo selviää, kumpi toimii ns. paremmin. Nätin näköinen runko.

    Lähetetty 18:26, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. msb
    msb
    Profiili

    Rupesin sovittelemaan osia toisiinsa, ja heti aluksi kävi niin että keskiön kupit taitavat olla italialaista tai ranskalaista mallia, kun rungossa on brittikierteet. Sheldon sanoo että vanhat Ofmegat ei käy muiden valmistajien keskiöakseleiden kanssa ristiin, mutta mites uudemmat jos laittaisi tuohon kasettikeskiön kiinni? Nuo kammet ei omiin silmiin ainakaan hirveän vanhoilta näytä, mutta mikä on raja vai pitääkö hommata uudet kammetkin.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 18:57, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. jussi
    jussi
    Profiili

    Eiköhän nuo kammet istu ihan tavalliseen nelikanttiakselilliseen kasettikeskiöön. Kammet luultavasti istuisivat parhaiten keskiöön jonka akseli on mallia ISO koska Ofmega oli italo-merkki. Mulla on Ofmega CX ratakammet yhdessä fillarissa Campan keskiön kanssa mutta ne ei näytä yhtään samalta kuin noi kammet eli ei siitä sen enempää.

    Lähetetty 19:11, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. joope
    joope
    Profiili

    Mulla oli tismalleen samanlaiset ofmega vantage kammet 103mm jis keskiössä ja ketjulinja oli 42 millissä.
    edit: vertasin omia ofmegoita campoihin äsken, ofmegan viiste on selvästi isompi. Eli varmuudella ei ole ISO vaan JIS. (ISO on se pienempi viiste.)

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 22:02, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. msb
    msb
    Profiili

    Ei kuitenkaan olis Ofmega Vela, http://www.sjscycles.co.uk/images/products/7558ofmega_l.jpg. Ainut nimittäin jonka löysin sopivan omien kampien ulkonäköön ja rattaatkin sopis. Mutta tuohan helpotti kummasti, noita jis-keskiöitä näyttäis Suomesta ainakin löytyvän helpommin. Pitää tuo takakiekko hakea niin näkee miten tuo ketjulinja asettuu.

    Edit: Olihan se kuitenkin Vantage irkissä saatujen todistusaineistojen perusteella. Ei hirveästi löydy googlellakaan apua noihin ofmega-kamoihin.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 22:19, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Ohhoo. Toi on mennyt multa ohi, vaikka olenkin viime aikoina laskenut itseni puoliammattilaissarjaan huuto.netin seurannassa. Onko rungon alkuperästä sen tarkemmin tietoa? Hyvältä näyttää.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 22:30, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. msb
    msb
    Profiili

    Viimeinen viikko melkein menny huudon kyttäyksessä ettei mee NOFIXI-rakentelijoille jälleenmyyntiin :P Yritin tuosta kysellä myyjältä, mutta ei ole tullut vielä vastausta. Crescentin ja Raleighin muhvit näyttäs tyyliltään samoilta, mutta ei kyllä ihan samaa ole tullut vastaan.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 22:33, 10.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. msb
    msb
    Profiili

    Rungon historiaa yritin aiemmalta omistajalta selvitellä. Ei osannut sanoa merkkiä tai mallia, itse oli ostanut käytettynä punaisena Colnago Master -tarroilla. Fillarin palstalla kait oli tunnistettu ettei ole sittenkään Colnago. Arveli kuitenkin että jotain itäistä alkuperää voisi olla. Campagnolon korvakkeet kait viittaisi kuitenkin siihen ettei mikään täysi romu ainakaan ostettaessa ollut. Pyörä on jonkun suomalaisen kilpapyöräilyn kärjessäkin ajaneen henkilön käytön jälkeen ajautunut sitten runkona eteenpäin.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 11:14, 11.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. msb
    msb
    Profiili

    joope - 9:14, 11.5.2009  » 
    Mulla oli tismalleen samanlaiset ofmega vantage kammet 103mm jis keskiössä ja ketjulinja oli 42 millissä.
    edit: vertasin omia ofmegoita campoihin äsken, ofmegan viiste on selvästi isompi. Eli varmuudella ei ole ISO vaan JIS. (ISO on se pienempi viiste.)

    Eli pyörähuollon 200 euron kiekkosetti ja 103mm shimanon kasettikeskiö niin ketjulinjan pitäisi olla edes lähellä oikeaa josta voisi sitten hienosäätää kohdilleen?

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 22:55, 11.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. joope
    joope
    Profiili

    Pitäisi. Itse käytin Suginon keskiötä. Napana oli sama Dimension ja ketjulinja oli niin suora kuin suora voi olla. Samoilla osilla tulee sama tulos, ellei noi kammet ole ihan mitä sattuu.

    hynysen näköinen mekaanikko
    Lähetetty 23:26, 11.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. msb
    msb
    Profiili

    Kiekot vaihtoi palstan kautta omistajaa, tarjosin accron hopeisille uuden kodin.


    Kehät: Mavic open pro silver 32h
    Napat: Miche primato high flange 32h
    Pinnat: DT Swiss Champion

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 22:17, 16.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. msb
    msb
    Profiili

    Pyörä alkaa olla ajokunnossa pikkuhiljaa, tuli ajeltua pari viikkoa löysillä ketjuilla lukuisten ketjun tippumisten myötä kun ei ole tuossa rungossa hirveästi varaa liikutella takarengasta vaikka dropeissa liiketilaa riittääkin. Halflinkin ja bilteman häkkien kanssa on päässyt kuluttamaan randonnöörejä ja ajotuntuma on aika miellyttävä. Jostain pitäisi hommata ehkä parempaa satulaa, olisiko brooksia sitten samantien. Tästähän tämä varustelukierre alkaa, tennareiden pohjat tuntuu letkuilta polkimien painaessa jalkaa ja pitäisi hommata varmaan joku ohuen ohut kuoritakki viimaa vastaan.

    Suunnitelmissa vähän hioa tuota pulverimaalattua pintaa ja vetäistä ilmeisesti valkoiseksi koko mankeli.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 22:43, 7.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  14. accro
    accro
    Profiili

    Mites kiekot on jaksellu, saitko trimmailtua viimeiset mutkat suoriksi, vai oliko sille ees tarvetta?

    1. (slang) hooked: addicted, unable to resist
    Lähetetty 23:28, 7.6.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  15. msb
    msb
    Profiili

    No niin, melkein vuoden jälkeen tuo alkaa olla itseäni miellyttävässä kunnossa, joten kait tuosta kehtaa kuviakin esitellä.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 21:36, 29.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Eiha
    Eiha
    Profiili

    ^Hieno pyörä ja aikamoinen taidekuva :)

    Lähetetty 21:41, 29.3.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. msb
    msb
    Profiili

    Nyt kun uusi pyörä tyttöystävälle on rakenteilla, olisi ehkä asiallista päivittää kuva edellisestä. Isommat kuvat profiilin kotisivuilta. Uudet osat käytännössä biltemakamaa aiemmin lueteltujen lisäksi.

    The worst sin in an engineering material is not lack of strength or lack of stiffness, desirable as these properties are, but lack of toughness, that is to say, lack of resistance to the propagation of cracks. -J. E. Gordon
    Lähetetty 20:55, 17.4.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: