Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

fillari ja julkiset kulkuvälineet

(64 posts)

  1. fobba
    fobba
    Profiili

    Kuljen jonkun verran metro+pyörä yhdistelmällä ja metrossa homma hoituukin ilman ongelmia.
    Ekan kerran roudasin pyörän junaan (rautatientori-kauniainen) ja kyllä oli suhteellisen ahdasta. Laitoin fillarin siihen keskitankoja vasten eturengas kiinni vastapäiseen oveen.
    Onko mitään kikkoja miten noissa vanhemmissa lähijunissa ois parasta fillari kuljettaa ? Saattaa kesällä tulla enemmänkin tarvetta vastaavalle reissaamiselle.

    Lähetetty 21:33, 17.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

    SM1 ja SM2 lähijunissa yksi hyvä tapa on työntää takarengas eteisen ja matkustamon väliseinän nurkkaan. Itse voi seistä väliseinän ja fillarin välissä. Pyörä pysyy mukavasti pystyssä eikä sanottavasti häiritse sisään-ulos-liikennettä. Eivätkä ovet kolhi pyörää.

    Mee Olli vittuun siitä pätemästä.
    Lähetetty 21:41, 17.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Toivoa vaunua jossa isommat eteiset koukuilla. Yleensä eka tai vika vaunu. En tiedä paljonko niitä on talvella liikenteessä. Kesällä vähän enemmän. Ne on käteviä, pääsee istumaankin.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 21:52, 17.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Labour
    Labour
    Profiili

    Joo noita koukkuja löytyy kesäsin aika kiitettävästi jopa, itse kuljen junalla lähes päivittäin. Valitettavasti ei voi tietää missä junissa näitä on, laitoin tästä sähköpostia vr:lle ja eivät aikoneet tehdä asialle mitään. Ainut tapa taitaa olla juuri kyseinen pyörä poikittain siihen väliin, ite sain vielä taitettua riserin siihen käsinojan väliin nii ei oo tiellä. Toisaalta nihkeetä kun lepuskin kohdalla vaihtuu puoli. Nykyään pidän vaihdepyörää pasilassa kun ei millään pyörää saa koulupäivinä ruuhka-aikoina mukaan. Kyllä kun matkaamiseen tottuu ja pitää ruuhka-ajat takaraivossa niin ihan ok, eihän se kivaa ole mutta saapahan pyörän mukaan :)

    Lähetetty 0:28, 18.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. Leppoinen
    Leppoinen
    Profiili

    VR:n aikatauluista näkee matalalattiajunat (eli niissä on yleensä enemmän tilaa pyörille ja helpompi muutenkin liikkua pyörän kanssa), tosin esimerkiksi nyt kun FLIRTit olivat remontissa, niin matalalattiajunia korvattiin surutta Sm1/2:lla. Monesti muulloinkin kun Sm4:ssa tai FLIRTeissä on ongelmia, niin tilalle tulee vanhempaa kalustoa (korkeampi nousu, pienemmät eteistilat). Ikävää tietysti lähiliikenteessä ettei Leppävaarasta länteen pääse vielä matalalattiakalustolla.

    Jos lähijunassa on useampi vanha yksikkö, niin kannattaa valita se sileärunkoinen Sm2 vahvistepoimuisen Sm1:n sijaan ja Sm2:ssa rungon Helsingin pään eteinen, siellä on koukut pyörille. Sm1:ssä kannattaa mennä sinne missä on vähiten ihmisiä (valitettavasti Sm1:ä ja Sm2:a ei aikatauluissa erotella lainkaan). Sm4:ssä joko rungon viimeinen tai ensimmäinen eteinen ja FLIRTissä ne ovet mistä pääsee siihen wc:n viereiseen isompaan tilaan. Jos ei ole ruuhkaista niin FLIRTissä pyörän saa näppärästi roikkumaan droppitangon varaan siihen wc:n seinustan tukikahvan väliin.

    Lähetetty 1:26, 18.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. ttmy
    ttmy
    Profiili

    Itse kuljen Kilosta Jorvakseen Kirkkonummelle S-junalla lähinnä semmoisina aamuina kun pitäisi ehtiä töihin ajoissa, mutta uni menee sopivasti pitkäksi, tai aamulla sää ottaa pannuun (kaatosade, pakkasta paljon). Fillarin saa ottaa junaan ennen seitsemää aamulla, ja yleensä tuo juna on muutenkin lähes tyhjä Kirkkonummen suuntaan, tai se tyhjenee Kerassa ja viimeistään Espoossa.

    Tuo S-juna on yleensä kahden SM2-junayksikön pituinen, ja YLEENSÄ se kolmella polkupyöräkoukulla varustettu eteinen on siellä junan Kirkkonummen kulkusuunnan ihan viimeisessä eteisessä. Mutta ei aina. Eli yleensä odotan junaa suunnilleen siinä kohtaa laituria, johon pysähtyy junan puoliväli, ja selaan silmillä ohimatelevaa junaa ja etsin sitä polkupyörämerkkiä. Jos ei vilahtanut ohi, taluutan kohti junan loppupäätä.

    (tm)
    Ps. Bullitin nosto SM1/SM2 -kalustoon on vielä kokeilematta, ei ehkä tulisi ymmärrystä kanssamatkustajilta. Flirttiin se menee.

    Tappajasepeli, suolaa talvipyöräilyn haavoihin.
    Lähetetty 7:31, 18.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. koska

    niin

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 7:47, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. Smurf
    Smurf
    Profiili

    Ilmaista!

    Lähetetty 9:40, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. Fullspeed
    Fullspeed
    Profiili

    itse tein viime kesänä vaan niin, että otin kiekot pois pyörästä ja sidoin ne runkoon kiinni eikä tarvinnut maksaa. meneehän se toisaalta noin ehkä vähän helpommin, ei tarvii puolustella lipunmyyjälle (=

    Lähetetty 9:43, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. Jaska
    Jaska
    Profiili

    Yks vaihtoehto junalle on toki bussit (pidemmillä matkoilla). Itse soittelin eb:lle ja kyselin mahdollisuuksia roudata bussissa pyörää, pyörän peräkärryä ja koiraa. Täytyy sanoa, että palvelu oli erinomaista: sain suoraan yhden puhelinnumeron, johon voin aina soittaa, kun tiedän millä vuorolla matkustan. Sitten tämä hlö ilmoittaa vuoron kuskille, että jättää tilaa ruumaan fillarille + kamoille. Eli tilaa löytyy siten aina varmasti, ja hinta on kohtuullinen (+ 6 e). Joutuu arvostaan palvelun henkilökohtaisuutta. Sen sijaan vr:llä kusee lähes aina joku, kun tällä kombolla yrittää matkustaa. Milloin ei oo pyörälle tilaa, tai sit jos on, niin lemmikkivaunu on täynnä tms. Ja vr rokottaa 9e pyörästä + 5e dogista.

    Lähetetty 10:28, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. kyrken
    kyrken
    Profiili

    Männä viikolla IC-junan konduktööri poltti hihansa täysii kun ei pyöränomistajaa löytynyt. Useamman kerran kuulutti Helsingistä Lahteen tullessa ja uhkasi jättää filon Lahen asemalle ellei se omistaja stana kele ala ilmoittautumaan. Ilmeisesti kuski löytyi tai bluffi meni puihin - juna jatkoi matkaa pyörä kyydissä.

    LVV
    Lähetetty 13:31, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. CRC:n "kovan" kangaskassin kanssa oli halpaa ja helppoa matkustaa juna+bussi matkaa. Se vaan vie sitten pyöräillessä perkeleesti tilaa. Pitäisi ommella kevyt pyörän ja kiekot nielevä kangaspussukka tulevia kiskomatkoja varten.

    Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 15:00, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. vanttera
    vanttera
    Profiili

    Bussihommat onnistuneet kuluvana kesänä moitteitta. Välillä laskutettu 4e, välillä ei. Rataisemmat pyörät mahtuvat normidösän ruumaan pystyyn, ja ne saa mustekaloilla kiinni. Vkonloppuisin kun rahti ei kulje ei tartte ees ilmoitella etukäteen.

    "Krooh pyyh alkoholi sitä tätä krooh pyyh join alkoholia krooh pyyh."
    -Konsta
    Lähetetty 15:45, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. User has not uploaded an avatar
    T1000
    Profiili

    marlon - 8:47, 8.7.2012  » 
    https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/575911_10150991301812954_1350130499_n.jpg

    Tälle peukkua. Kaikki fillarikuljetukset hoidan nykyään näin. Sopivan pahvilaatikon etsiminen voi tuottaa vähän hankaluuksia, mutta hyvin tuntuu riittävän ihan jätesäkki, kunhan ihan ensi silmäyksellä ei tule selväksi mitä oikeasti on meneillään. Kerran olin nostamassa naamioimatonta fillaria pikajunan kyytiin, mistä tuli oikein kunnon huudot ja jouduin jäämään lähtöasemalle. Konnarilla taisi olla takana rankkakin vuoro tai hankala lapsuus, kun pallo punaisena mekasti asemalla. Oli siis kiekot irti ja remmeillä kiinni raamin kyljessä, tanko ja satula irti ja laukussa piilossa. Ei mennyt ihan läpi, että ne olivat pelkkiä "pyörän osia". Toisaalta äskettäin näin Pasilassa jotain BMX-kosseja, jotka vain nappasivat etukiekot irti ja eivät jääneet ainakaan sille laiturille.

    Lähetetty 18:17, 8.7.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. nalle wheelroos
    nalle wheelroos
    Profiili

    "Pyöränkuljetusta metrossa kehitetään"
    http://www.hel.fi/hki/HKL/fi/Pyorailypalvelut

    HKL ja kaupunkisuunnitteluvirasto ovat teettäneet kokeilun ajaksi kahteen Sörnäisten metroaseman portaikkoon pyöräluiskat. Pyöräluiskat on asennettu portaikkoihin E ja G. Samalla aseman pyöränkuljetusopastus päivitetään. Lisäksi kahteen metrovaunuun on merkitty pyöränkuljetustilan sijainti näkyvästi jo ulkokylkeen. Pyörät ohjataan metrovaunun aulatilan toiselle puolelle ja lastenvaunut sekä pyörätuolit toiselle puolelle.

    Bongasin laiturista jotain pyörämerkintöjä, mutta vaunussa ei kyllä ollut mitään tarroitusta.

    puheenvuoroni ei sisällä propositioita, väittämiä, omia näkemyksiä, mielipiteitä, mitään

    bullhorn pride ry
    Lähetetty 12:13, 9.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. Mikäs oli se juttu, et vr korvaa junien röökikoppeja fillaripaikoilla?

    Spoke Divider

    Spoke Divider
    Lähetetty 12:14, 9.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. nalle wheelroos
    nalle wheelroos
    Profiili

    ^Varmaan tää:
    Kaukoliikenteen junat kokonaan savuttomiksi
    http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_20130503085132.html

    puheenvuoroni ei sisällä propositioita, väittämiä, omia näkemyksiä, mielipiteitä, mitään

    bullhorn pride ry
    Lähetetty 12:19, 9.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. Biciolli
    Biciolli
    Profiili

    Tällä palstalla on ollut puhetta siitä, että SM1- ja SM2-junissa on vaikea löytää pyörille tarkoitettua osastoa. Merkkihän on noin 10 cm x 10 cm. Tässä VR:lle esimerkkiä Köpiksestä:

    Mee Olli vittuun siitä pätemästä.
    Lähetetty 12:38, 9.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. Labour
    Labour
    Profiili

    Jep, merkkiä tosiaankin saa spottailla tiristäen silmiä metrin päässä :D onneksi sentään on ainakin S,U,L ja E junissa lähes aina samassa paikassa (länsipäässä). Vinkkinä muuten että oma pyöräni menee junassa hyvin kun laittaa takapyörän kulmaan ja stongan "kaiteen" väliin, toinen vaihtoehto on nostaa pystyyn ja tipauttaa oven ja rappusten väliin. En koskaan pidä kiinni pyörästä niin voi keskittyä muuhun :)

    Lähetetty 20:39, 16.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. juhani
    juhani
    Profiili

    viime kesänä tuli tehtyä pari reissua pyörän kanssa ruotsiin ja viroon. kiekot irti ja runko jätesäkkiin. ei mitään ongelmaa, laivoissa, junissa tai busseissa. onnibussille kiitos kun saa ilmaiseksi tsygän mukaan!

    tän vuoden reissulle ois tollanen wigglen halvin kangaspussi. en oo vielä kokeillu, että miten pyörä menee sinne, mutta tyhjänä sitä on ainakin vähän ärsyttävä kantaa. ne pari jätesäkkiä menee huomattavasti pienempään tilaan.

    niin ja näin metrovarikolla tollasen ison pyörän kuvan metrovaunun kyljessä. samaan tyyliin kuin köpiksessä!

    Lähetetty 20:56, 16.5.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    Onko kellään ajantasaista tietoa Suomenlinnan lautan pyörämaksuista? Vanhan(?) tiedon mukaan pyörän kuljettaminen maksaa käsittämättömät 8€ suuntaansa, mutta en ole löytänyt liikennöijän nykyisiltä sivuilta, enkä oikein muualtakaan ajankohataista tietoa aiheesta.

    Parin kuukauden pesti edessä Suokissa, eikä huvittais jättää pyörää päiväksi Kauppatorille.

    Lähetetty 19:19, 28.3.2014, 5 years sitten. # Login to Send PM

  22. Tää oli mun mielestä kätsy ratkaisu julkisongelmiin

    Ei ollut fiksusti postattu Eetulta -
    Lähetetty 21:55, 7.9.2014, 4 years sitten. # Login to Send PM
  23. nalle wheelroos
    nalle wheelroos
    Profiili

    Mites toimiva toi VR:n pyöräpaikka on? Tuleeko ongelmia bullhornin kanssa? Kuvasta päätellen ei, mutta en tiiä kuin hybridien ehdoilla noi on tehty.

    puheenvuoroni ei sisällä propositioita, väittämiä, omia näkemyksiä, mielipiteitä, mitään

    bullhorn pride ry
    Lähetetty 20:28, 10.6.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  24. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Varaudu kääntämään bullhorni nurin. Kaikki hilut stemmin vierestä on otettava ainakin irti tai etäämmälle.

    Tai oikeastaan asia oli havainnollistettu aika hyvin etukoripyörän avulla tuossa panoraamassa.

    Lähetetty 21:02, 10.6.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM
  25. Pyöräpaikka on aivan hyvä. Joistakin on lukitukset ja saranat paskana, mutta kyllä ne aina jotenkin pitää pyörän paikallaan. Jos on ohjausvaunullinen juna, niin siinä ohjausvaunussa on hyvät pyörätelineet.

    mannine - 21:52, 20.11.2014  » 
    hieno kuva, tallensin orkkiksen päälle
    Lähetetty 21:06, 10.6.2015, 4 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Paikalliset puheenaiheet

Search with Google: