Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Tubeless ja Ghetto tubeless

(1244 posts)
  • Started 7 years ago by Mull Dundane
  • Latest reply from kunba

  1. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    KVG
    http://mtnbiker72.blogspot.com/2009/02/ghetto-tubeless-step-by-step.html

    Voi vitsi että kiinnostas kyhätä tällanen itsariviritys yleisruoskaan! Mitäs me aiheesta tiietään?

    Lähetetty 12:28, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Lähtökohtaisesti tämä näyttää olevan maastopyöräilijöiden juttu, sillä ymmärtääkseni homma räjähtää silmille suurilla paineilla (kuinka suurilla?) Vanteidenkin olisi syytä olla mahdollisimman leveät, jottei renkaan vaijerit liikahtele paikoiltaan ja rengas tyhjene.

    Ensisijaisesti tuntuisi fiksulta soveltaa viritelmää johonkin nastarenkaaseen, jossa kyljet ovat varsin tukevat. Painonsäästöä ei ehkä tule olennaisesti (suositellut 100g litkua / 150g sisuri), mutta jos tällä voi yhtään parantaa tönkköä ajotuntumaa niin mikä jottei.

    Lähetetty 12:31, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Ideahan alkoi oikeastaan krossirenkaiden speksauksesta. Jossain vaiheessa iskin silmäni johonkin Grifon Open Tubulareihin, mutta 65€ yhdestä renkaasta ei oikein tunnu fiksulta hankinnalta. Mikäli sijoittamalla n. 20€ edulliseen cx-renkaaseen, muutama euro bmx-sisureihin ja max. parikymppiä paikka-aineeseen (tämä piisaa useampaan renkaaseen) on mahdollista saavuttaa renkaalle jotakuinkin samat ominaisuudet, tee-se-itse ratkaisu on mielekäs. Ihan halpaa huvia tämäkään ei ole, joten mielelläni ottaisin vastaan muiden kokemuksia aiheesta.

    Lähetetty 12:47, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Tubeless-konversio ei aina onnistu edes asianmukaisilla vehkeillä. Stanin nauha + SB8 + openpro -yhdistelmää en saanut nousemaan vanteelle jalkapumpulla, vaikka maastopuolelta on jonkin verran kokemusta sisäkumittomuudesta.

    Yritän uudestaan kun tulee uudet rossikumit. Tarvittaessa kompuralla.

    Rossihommissa matalilla paineilla, väärillä kumeilla & vääreillä vanteilla ongelmana kai ilman röyhtäily vanteen ja kumin välistä.

    Mutta on se niin paljon parempi ajotuntuma ainakin maastossa, että kannattaa kokeilla.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 12:59, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Olin lukevinani jostain, että renkaan asentaminen paikalleen onnistuisi helpommin, kun se on ensin kertaalleen asennettu ehjän sisuskumen kanssa. Mitä pumppua käytit?

    Lähetetty 13:10, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Jalkapumppua.

    Tuo ehjän sisäkumin kanssa ennakkoasentaminen on kuulemma tarpeen silloin, jos tekee puolighettotubeleksen käyttämällä stanin keltaista teippiä, stanin venttiiliä ja litkua. Sisäkumi painaa teipin kunnolla kiinni.

    Ylipäänsä ghettotubelekset ovat henkimaailman hommia. Jollain toimii joku, jollain ei, pitää kokeilla itse. Onnistui tai ei, kylppäri on täynnä fairya ja litkua.

    Oikea tubeless-kumi tubeless-vanteelle on eri asia.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 13:24, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Kare_Eskola - 12:59, 13.3.2012  » 
    ...
    Rossihommissa matalilla paineilla, väärillä kumeilla & vääreillä vanteilla ongelmana kai ilman röyhtäily vanteen ja kumin välistä.
    ...

    Ehkei oma ajoni niin äärimmäistä tule olemaan, mutta arvelisin silti liian riskialttiiksi ghetto tubeless -viritelmäksi tällä hetkellä sisurin kera käytössä olevan yhdistelmän, jossa on 17mm vanne ja 45mm rengas (Alex ACE-19 & Panaracer Firecross). Olisihan tuossa tuo 35mm Schwalbe CX Comp -pari... kyljet voisivat olla niissäkin vahvemmat. Toisissa reservikiekoissa on oletettavasti 19mm sisäleveys, mutta ne ajattelin säästää tavalliseen maantiekokoonpanoon.

    Lähetetty 13:38, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    Pointti tubelesille taitaa olla mahdollisimman pienet paineet ilman riskiä snakebiteista?

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 13:58, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Kare_Eskola - 13:24, 13.3.2012  » 
    ...
    Ylipäänsä ghettotubelekset ovat henkimaailman hommia.
    ...

    Niimpä! Vois tietty aloittaa homman sillä, että valikoi (mikäli mahdollista) ohuen "alus-sisurin", sillä sehän vie tilaa vanteen vaijerikourusta (oikea suom. termi?), sekä toisekseen varmistua renkaan täyttymisestä ja paikoilleen asettumisesta, ennen litkuun sijoittamista. CRC:llä taisi olla Stan's No Tubes Sealant jotain 16€ vajaan litran pullo.

    Tuo ehjän sisäkumin kanssa ennakkoasentaminen on kuulemma tarpeen silloin, jos tekee puolighettotubeleksen käyttämällä stanin keltaista teippiä, stanin venttiiliä ja litkua. Sisäkumi painaa teipin kunnolla kiinni.

    Tätä saatoin muistella. Nuo kamat vaikuttavat aika kalliilta...

    Lähetetty 14:07, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    NKOTB - 13:58, 13.3.2012  » 
    Pointti tubelesille taitaa olla mahdollisimman pienet paineet ilman riskiä snakebiteista?

    Ynnä eloisammin alustaan mukautuva rengas. Kiva jos painoa säästyisi myös. Onko siitä seikasta muuten mitään faktoja, siis ghetto-tubelessina?

    Lähetetty 14:09, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. cuppis
    cuppis
    Profiili

    Itse olen saanut hankalatkin ghettotubelekset nousemaan vanteelle kietaisemalla koko renkaan ympäri joustavaa remmiä (matkalaukun kiinnipitohihna) siten, että ulkorengas painautuu tiiviisti vannetta vasten. Sitten vain bensa-aseman kompuralla ilmaa sisään. Remmi venyy sen verran, että rengas mahtuu nousemaan.

    Lähetetty 14:26, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. Teemu
    Teemu
    Profiili

    Lykkyä tykö vaan yritykseen.
    Mulla on ollut fiksikrossarissa tubelessit syksystä alkaen. Kehänä NoTubesin 29er-kehä. SB8 tiivistyi hyvin, eikä röyhtäillyt kovemmassakaan rynkytyksessä. Kerran pääsi ilmat eturenkaasta, kun täräytin johonkin terävään kiveen, mutta litkut toimi ja rengas korjaantui itsestään. Nyt on ollut ajossa Contin CycloX Race. Tiivistyi kyllä, mutta tarvi hiukan enempi litkua. Tämä rengas tuntuu sen sijaan röyhtäilevän, vaikka kovemmat maastotestit on vielä ajamatta. Voi siis olla, että tuolla ei oikeasti pysty maastossa ajamaan.. Kummatkin renkaat täräytin kompuralla vanteelle, kun sellainen nyt sattuu olemaan.

    Summa summarum.
    Mulla on siis käytössä tubeless-vanne ja silti ongelmia normaaleiden renkaiden kanssa. Ghetto-versio normivanteelle voi osoittautua melko työlääksi saada toimimaan, sillä selkeästi näiden kapearenkaisten kanssa on hankalampaa kuin 26" maastorenkaiden.

    Lähetetty 15:01, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Kai venttiili saa olla Dunlop? Meneeköhän tukkoon?

    Lähetetty 15:42, 13.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Rupesin väsäämään tätä viimein ihan oikeasti.

    24" sisuri vanteelle, sisuri saksilla halki, ja ohoh jassoo. Schrader-venttiilin tyvi on paksua kumia ja leveämpi kuin vanne. Tuo siis pitäisi tunkea renkaan sisäpuolelle. Sisuri kuitenkin tulee muuten renkaan ja vanteen väliin, myös reunan osalta. Sisuria muotoilemalla asia korjaantui. Rengas nousi ok, mutta ilma ja litkut karkaavat venttiilin ympäriltä reiästä ulos. Vielä voisi yrittää tiivistämistä, eli sähköteippiä venttiilin ympäri. Taitaa vaan loppua litkut ennenkuin homma on kahden renkaan osalta onnelliseti päätöksessä.

    Lähetetty 18:11, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  15. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    Tulee aika öky ja voittajafiilis olo kun tohauttelee huoltsikan pumpulla lateksisumua sinne tänne ja itsensä päälle. Kakskymppiä litra*, hei kattokaa ku mä roiskin tätä ku vormulakuski vuosikertasamppanjaa...

    *tarkennuksena jälkeenpäin: Kalliimpaahan se on, CRC:n kuitin mukaan 25,61€/946ml

    Lähetetty 18:42, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  16. tya
    tya
    Profiili

    Kannattiko?

    Lähetetty 18:44, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  17. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Litku menee venttiilin sisään. Siksi pitää olla presta jossa irrotettava sielu. Sen voi silloin tällöin puhdistaa. Ennustan hankaluuksia sinänsä oikeamielisissä pyrinnöissäsi.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 18:49, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  18. mannine
    mannine
    Profiili

    Mullaki eessä tää, kai noi pyörän renkaat on painon takia tehty niin reikäsiksi että pakko litkuja käyttää.

    ite koitan luottaa kumin pitävän, ainut mitä hypistelen on vanteelle istuva osa, nyplään mahdolliset ropelöt läpi nätisti hiomalla. jos puskee ilmat kumin läpi kupeistansa niin kai se on sisuri sit laitettava, litkuihin en lähe. "on-se-v*&#-kun-autossakin-pysyy-ilmat"

    Natural Born Käppä
    Lähetetty 21:29, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  19. Kare_Eskola - 18:49, 27.11.2012  » 
    Litku menee venttiilin sisään. Siksi pitää olla presta jossa irrotettava sielu. Sen voi silloin tällöin puhdistaa.

    Myös chrader -venttiili pelittää litkujen kanssa hyvin, niissäkin on nimittäin irroitettava sielu. Tosin sielun irroitukseen tarvitsee sellaisen pienen pirullisen työkalun, joka tulee joskus litkupurkin mukana ja joskus ei...

    Lähetetty 23:35, 27.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  20. tya
    tya
    Profiili

    ^ Viimeksi kun tarvitsin, löysin SIELUNAUKAISIJAN ihan huoltsikalta. Joissain Schrader-venttiilinhatuissakin on integroituna:

    Lähetetty 0:06, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. ^Kiitos tästä Tuukka, enpä ole tätä tosiaan aikaisemmin tajunnut. :) Aikaisemmat paikkausnesteiden korkkiin yhdennetyt sielutyökalut taitavat ollakin jo tipotiessään.

    Lähetetty 0:48, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    mannine - 21:29, 27.11.2012  » 
    Mullaki eessä tää, kai noi pyörän renkaat on painon takia tehty niin reikäsiksi että pakko litkuja käyttää.
    ite koitan luottaa kumin pitävän, ainut mitä hypistelen on vanteelle istuva osa, nyplään mahdolliset ropelöt läpi nätisti hiomalla. jos puskee ilmat kumin läpi kupeistansa niin kai se on sisuri sit laitettava, litkuihin en lähe. "on-se-v*&#-kun-autossakin-pysyy-ilmat"

    Hmmmitä?

    Lähetetty 20:17, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    tya - 18:44, 27.11.2012  » 
    Kannattiko?

    Oppirahat. Onneksi ei oikeasti ole vielä mennyt montaa euroa harakoille, mutta ajatus uuden pullon hankkimisesta harmittaa.

    Sain tiivistettyä venttiilin paikailleen jotenkuten tukevasti, kun pyöritin teippiä sen ympäri sopivan määrän. Mutta nyt vuotokohdat ovat juuri siellä, missä sisuri ei mene enää seinämän kourussa, eli siinä missä kavennus alkaa. Kuva varmasti kertoisi asian paremmin. No, tämä taisi jo osoittautua toimimattomaksi rakenteeksi, ja seuraavaksi on yritettävä jotain toisenlaista. Ehtisiköhän vielä teippiostoksille?

    Onneksi on Teboil nurkan takana. Mutta onkohan tässä oikeasti mitään toivoa tiivistymisestä, kun pakkasta on kuitenkin se -13 astetta?

    Lähetetty 20:31, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    tya - 0:06, 28.11.2012  » SIELUNAUKAISIJA

    @ Teboil ja Tarviketori: 0,50€/kpl

    Lähetetty 20:43, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM
  25. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    öö, ihan tietämättömänä kysyn. Miksi nähdä näin paljon vaivaa saadakseen toimimattoman, hasardin renkaan jolla ehkä pääsee kotiin asti, mutta todennäköisesti ei? Miksi et vaan säästä viikkorahoistasi ja osta OIKEAA rengasta sieltä lähimmästä LBS:stä?

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 21:15, 28.11.2012, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: