Yksivaihde.net » Projektit

Hyvä runko

(24 posts)

  1. konamies
    konamies
    Profiili

    Jos alkaisin rakentamaan pyörää niin minkälaista runkoa kannattaisi ruveta metsästämään kellareiden kätköistä? Kotimaista Tunturiosastoa, joita kaikki pyöräkellarit pursuaa, vai olisiko parempi metsästää jotain muuta alkuperämaata?

    Suosi suomalaista hengessä olisi kiintoisaa laitella jotain Tunturiklassikkoa. Mihinkään kisatarkoitukseen ei ole pyörää tarkoitus rakentaa.

    Lähetetty 18:53, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Kare_Eskola
    Kare_Eskola
    Profiili

    Otsikon epäinformatiivisuus, projektin hahmottumattomuus ja kaikkinainen taustatietojen puute saavuttavat avausviestissä sellaiset mittasuhteet, että järkevä keskustelu on mahdotonta.

    Siksi suuntaan aiheen vaikka siihen, kuinka sallittua on ottaa toisen omaa pyöräkellarista.

    Korson Kaiku / Hi5bikes.fi / http://vapaaratas.blogspot.fi

    "Cyclocrossin eräs etu on ettei se kestä kauan." - Eugène Christophe.
    Lähetetty 19:21, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. asutko helsingissä? Jos asut, kyläsaaren uusixverstaan takapihalla on pilvin pimein perus retkipyörää. Yleensä pyytävät pari kymppiä koko fillarista. Jos et tunne omaa runkokoasi kannattaa googlettaa "competetive cyclist fit calculator" ja ottaa mittanauha sinne kyläsaareen messiin.

    Ja tosiaan, kuten karekin tuossa totesi, ei tämän tarkemmin oikein voi alkupostin perusteella sanoa.

    Lähetetty 19:24, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. kaikkeen hyvä lähtökohta tällä foorumilla on brittikierteinen keskiö ja horisontaaliset dropit.

    http://www.yksivaihde.net/site/fiksi-info/ Lue tämä, esitä sitten lisää kysymyksiä ja lisätietoja haluistasi ja aikeistasi pyöräprojektia kohtaan.

    ps. Älä provosoidu foorumin nykyhengestä. Itse voin ainakin vaikka henkilökohtaisesti opastaa sinut internetlinkkien ja kokemusten kautta käsiksi oikeisiin runkotyyppeihin ja osiin. Phixymanlife aint easy

    -MUNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEZ

    Lähetetty 19:26, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. konamies
    konamies
    Profiili

    No joo sori amatöömimäisyys. En ole mikään insinööri, mutta niinkuin joku täällä sanoi, ei pyörän rakentelu mitään rakettitiedettä ole.

    Rakentelisin siis pyörän jokapäiväiseen työmatka (5km) ja lenkki käyttöön. Veivaan kesät talvet enemmän ja vähemmän innokkaasti. Kilpaurheilija en ole, eikä musta tule. Musta on mukavaa polkea kuntoilumielessä ja viilistelymielessä ja paikastatoiseen siirtymismielessä. Ja pyöräillyt olen koko ikäni (43) em. hengessä.

    Pyörästä olis kiva rakentaa kuitenkin tyylikäs peli laadukkailla osilla.

    Mittaa kuskilla on 175. Ja joo Espoossa olen.

    Lähetetty 20:51, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Siellä kylisessäkin taisivat tehdä syksyllä jotain siivouksen tapaista, jätelava oli ainakin pihalla täynnä pyörää ja osaa. Viimeksi kun kävin, oli takapiha niin lumen peitossa, ettei nähnyt minkä verran siellä oli runkoja. Oli kumminkin. Muniksen heittämä brittikeskiö+horisontaalidropit on hyvä lähtökohta. Ton lisäksi kannattaa miettiä, minkälaisia jarrulaitteita haluaa pyöräänsä asentaa, niin tietää, pitäskö rungossa olla canti/V-jarrutapit vai ei. ja mikäli rungon mukana ei tule käyttökelpoista satulatolppaa, kannattaa ehkä valita runko, johon sopii joku ei-kovin-eksoottisen kokoinen tolppa.

    Ja tosiaan ihan ekana selvittää, minkä kokoinen runko on itselle oikean kokoinen (jos ei ennestään tiedä).

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 21:04, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. walto
    walto
    Profiili

    Mainitsemaasi käyttöön cantitapit sopivat mainiosti. Tulee lisää mukautettavuutta, kun voi tukea niihin vaikka tavaratelineen. Ja jos elopainoa on kohtuullisesti, niin jo cantilevereilläkin saa mukavasti jarruteltua.

    Koko saattaa olla ongelma. Itse olen 172 senttisenä tuskastellut uusiksin valikoimaa, jossa alle 56 cm pituinen järkipyörä on olemattoman harvinainen. Laadukaasta itsellesi sopivasta rungosta saanet oikeasti maksaa rahaa, tai odotella sellaisen putoamista käsiisi. (Em. metodi tuottikin juuri tulosta...).

    Ja muista, teräs, se on aitoa.

    Shreddaus on fotosensitiivinen prosessi
    Lähetetty 21:42, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. 2Fresh
    2Fresh
    Profiili


    Lähetetty 22:39, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. RTZ
    RTZ
    Profiili

    2Fresh - 22:39, 4.3.2012  » 
    Horisontaali-droppisia runkoja sieltä on kyllä täysin turha etsiä. Se Uusixin valikoima on enimmäkseen sitä perus retki- ja mummokamaa.

    Totta kyllä, jos ollaan tarkkoja. Tarkoitin ei-vertikaalisia droppeja. Pitäskö täs nyt ruveta puhumaan diagonaalidropeista?

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 23:05, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. valkyrie
    valkyrie
    Profiili

    Viime viikolla usixilla käyneenä->suurin osa pyöristä lähti ilmeisesti Irakiin, mutta lisää oli tulossa kovaa vauhtia. Sori ot.

    Lähetetty 23:07, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. pkks
    pkks
    Profiili

    Budjetista riippuen ei kai se uuden rungon ostaminenkaan tyhmä idea ole, täältä lurkkimalla voi jonkun saada käytettynäkin. Jos siis tarkoituksena on rakentaa käyttöpeli ilman sen kummempia sivutavotteita.

    Lähetetty 23:24, 4.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. User has not uploaded an avatar
    jomppeli
    Profiili

    no helkama tietenki

    Lähetetty 10:20, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. eikä ne fauberit nyt ekassa rungossa niin paha ole. Jos se on valmiiksi ok kunnossa niin mikäs siinä, kyllä sillä sen yhden kesän ajaa. Sitten seuraavaksi voikin jo talven kylminä iltoina spekuttaa rauhassa.

    Lähetetty 11:41, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. NKOTB
    NKOTB
    Profiili

    konamies - 20:51, 4.3.2012  » 
    Rakentelisin siis pyörän jokapäiväiseen työmatka (5km) ja lenkki käyttöön. Veivaan kesät talvet enemmän ja vähemmän innokkaasti. Kilpaurheilija en ole, eikä musta tule. Musta on mukavaa polkea kuntoilumielessä ja viilistelymielessä ja paikastatoiseen siirtymismielessä. Ja pyöräillyt olen koko ikäni (43) em. hengessä.
    Pyörästä olis kiva rakentaa kuitenkin tyylikäs peli laadukkailla osilla.
    Mittaa kuskilla on 175. Ja joo Espoossa olen.

    Jos pyörä tulee ympärivuotiseen käyttöön ja työmatka-ajoon, niin lokarit/lokarikiinnikkeet ja tilaa nastoille tai kuvioidummille renkaille olisi varmaan hyvä olla.

    Tuo Competitive Cyclistin laskuri, jota joku jo ehti suositella, on tarkoitettu mitoittamaan harrastelijoille moderneja maantiepyöriä, sellaisia kompaktilla droppitangolla ja kahvavaihtajilla varustettuja vehkeitä, joita on takoitus ajaa suht' kovaa ja joiden ajoasento on matala ja ensisijainen ajo-ote on kahvojen päällä. Se ei siis välttämättä tarjoa kovin hyvää ohjenuoraa siihen mikä olisi sopiva runko mukavaan työmatka- ja kuntoajoon.

    Moderneja sivuvetojarruja löytyy myös pitkällä reachilla, niin että niiden kanssa sopivat yhteen myös ne lokarit ja vähän leveämmät renkaat. Ne ovat simppeleitä sekä asentaa että käyttää. Samaa voi kyllä sanoa cantitappeihin sopivista v-jarruistakin, joten sillä minkälaiset jarrukiinnikkeet rungosta löytyy ei ole kovin paljon merkitystä.

    Olettaisin, että kun kysymys nyt on esitetty yksivaihde.netin palstalla, tarkoitus on kasata yksivaihteinen polkupyörä. Silloin olisi hyvä, jos takahaarukassa olisi säätövaraa ketjun kiristämiseksi, eli horisontaaliset dropoutit.

    Paljon sen tarkempia runkosuosituksia on tässä vaiheessa vaikea tarjota. Ensin olisi hyvä selvittää vaikkapa se, kuinka paljon aika ja rahaa ja vaivaa pyörän kasaamiseen on tarkoitus käyttää. Jos rahaa on enemmän kuin aikaa, kannattaa ostaa uutta. Jos haluaa ajaa, eikä harrastaa pyörän kasailua, kannattaa ostaa uutta. Jos haluaa leikkiä ekologisesti valveutunutta ja oppia pyöriin liittyvästä mekaniikasta ja erilaisista standardeista niin, että osaa jatkossa myös huoltaa ja pitää pyöräänsä kunnossa, kannattaa hommata vanhaa.

    Pyörän mitoitusta hahmotellessa on hyvä miettiä sekä pyörän käyttötarkoitusta, että sitä millaisen ohjaamon ja ajoasennon siihen haluaa. Competitive Cyclistin vastapainoksi voisi runkokokoa hahmotella myös Grant Petersenin näkemysten mukaisesti. Vaikka Rivendell myykin ylihintaista tavaraa keski-ikäisille ja keskiluokkaisille jenkeille, Petersenin ajatukset, siitä millaista pyöräily voi olla ja mikä rooli itse laitteella tässä yhtälössä on, edustavat uusien innovaatioiden kauppaamiseen keskittyvän fillariteollisuuden myyntipuheissa kuitenkin monelta osin tervettä maalaisjärkeä. Tätä lähestymistapaa voi sitten soveltaa omalta osaltaan vähän pienemmälläkin budjetilla.

    "Onneksi skidit pitävät skarppina ja moottoripyöräily on minulle eräänlaista joogaa.” - Pertti ”Nipa” Neumann
    Lähetetty 12:30, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. RTZ
    RTZ
    Profiili

    negaatio - 11:41, 5.3.2012  » 
    eikä ne fauberit nyt ekassa rungossa niin paha ole. Jos se on valmiiksi ok kunnossa niin mikäs siinä, kyllä sillä sen yhden kesän ajaa. Sitten seuraavaksi voikin jo talven kylminä iltoina spekuttaa rauhassa.

    No onhan niiden kanssa nyt aikamoista säätämistä. Pitäs kerralla sattua kohdilleen kammen pituus, ketjulinja ja tosiaan vielä suunnilleen järkevässä kunnossa oleva keskikö. Tai sit voi budjetoida tommosen fauberilla varustetun rungon käyvän hinnan siihen fauber-adapteriin ja miettiä, miten sen saa asennettua ilman erikoistyökaluja (tätä mietin itse parhaillaan). Kyllähän sen kanssa toimeen tulee, jos on pakko, mutta jos on varaa valita, niin suosittelisin kyllä pysymään erossa.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 16:29, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. konamies
    konamies
    Profiili

    Kiitos. Tässähän tuli jo neuvoja vaikka kuinka. Eiköhän näillä alkuun pääse. Täytyy käydä kyläsaaressa nuuskimassa. Ja oman talon pyörävarastossa tottakait. En ole tosiaan tähän fiximaailmaan koskaan sen kummemmin perehtynyt. Asia on ehkä muhinut tuolla pääkopassa vähän syvemmällä. Nyt ehkä innostuksen laukaisevana tekijänä oli GoExpo, jossa oli tyylikkäitä pelejä näytillä.

    Voishan sitä tietty ostaa suoraan koko paketin, mutta jostain syystä toi rakentaminen kuulostaa kivemmalta. Katotaan mitä tästä tulee.

    Lähetetty 10:23, 6.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. konkeli
    konkeli
    Profiili

    Ei sit mielellään oteta niitä projekteja pyörävarastosta, ellei siellä ole jotain omaa projektikohdetta.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 10:30, 6.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. konamies
    konamies
    Profiili

    Juu, ei tietenkään. Sit vasta perinteisen pyörävaraston kevätsiivouksen yhteydessä realisoidaan/ostetaan jos jotain sellaista löytyy.

    Lähetetty 10:33, 6.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. Torspo
    Torspo
    Profiili

    Multa löytyis sopivankokonen Nishikin runko aihioksi. Muhvit ja vaakadropit on. Sen voi maalatakin ilman omantunnon tuskia. Rungossa on ohjauslaakeri ja muistaakseni keskiökin kiinni. Helsingissä. Laita privaviestiä jos kiinostaa

    Lähetetty 11:25, 6.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. V1lho
    V1lho
    Profiili

    Lainataan tätä ketjua, kun en oikein sopivaa kysymykseeni löytänyt.

    Eli kysymys:
    Mitkä merkit/valmistajat ovat arvostettuja ja laadukkaita pyöränrunkoja? Eli jos jostain löytää jotain vanhoja runkoja, niin mitkä on semmosia merkkejä jotka kannattaa ehdottomasti ottaa mukaan?
    Foormumia selaamalla olen ymmärtänyt että Rossinit, Olmot, Battagliat ovat semmosia merkkejä jotka tuntuu olevan arvostettuja ja kysyttyjä merkkejä. Kun taas Peugeotit, Tunturit, Helkamat eivät oikein isompaa hehkutusta kerää.

    Lähinnä siksi tämä kysymys tuli mieleen, sillä parin viikon päästä on täällä meikäläisen kotipaikkakunnan läheisyydessä isot markkinat (Jutbacka-markkinat) ja siellä on myynnissä vaikka minkälaista "romua". Tietäis sitten vähän enemmän että minkälaisia runkoja kannattaa sieltä mahdollisesti ostella jos halvalla löytää.

    Lähetetty 13:56, 11.8.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  21. olavi_takatalo
    olavi_takatalo
    Profiili

    Näistä voi vaikka aloittaa: Sheldon A-F G-N O-Z

    Lähetetty 14:32, 11.8.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  22. RTZ
    RTZ
    Profiili

    ^^Tossa pitäs vähän osata kattoa myös osia ja muita vinkkejä: kotimaisillakin merkeillä tietyt huippumallit on ollu hyvillä osilla ja usein laadukkailla tuontirungoilla (Tunturilla ainakin Rossinia + muitakin, Helkamalla Peugeottia...), ja toisaalta nimekkäiltä laatumerkeiltäkin on pukattu markkinoille myös karvalakkimalleja (Suomessa esim. Bianchilta).

    Yks hyvä merkki 'paremman' rungon tunnistamiseen on rungosta (yleensä satulaputkesta) mahdollisesti löytyvä putkitarra, joka kertoo minkälaatuisesta materiaalista runko on valmistettu. Opettelee tunnistamaan Columbuksen, Reynoldsin ja Tangen erilaiset tarrat niin pääsee jo alkuun.

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 14:43, 11.8.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  23. Falfa
    Falfa
    Profiili

    V1lho - 14:56, 11.8.2013  » 
    Foormumia selaamalla olen ymmärtänyt että Rossinit, Olmot, Battagliat ovat semmosia merkkejä jotka tuntuu olevan arvostettuja ja kysyttyjä merkkejä. Kun taas Peugeotit, Tunturit, Helkamat eivät oikein isompaa hehkutusta kerää.

    Kyllä täällä on tullut vastaan useampi tyylikäs Pösö ja saaneet ihan positiivista palautetta.

    Asian ydin monilla on siinä että vaikkapa Tunturin retkipyörästä on turha speksata ratatykkiä kun se on yhtä irvokasta kuin Volvosta tuunattu rataauto.

    "Irrotetun kammen alta paljastui tuttu näky: laakereiden lukkomutteri ja kartio kuorrutettuna pikimustalla, kivikovaksi jähmettyneellä ikiaikaisella rasvalla. Jos ne osaisivat puhua, kuuntelisin"
    Lähetetty 15:01, 11.8.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM
  24. V1lho
    V1lho
    Profiili

    Kiitoksia vastauksista! Itse en oikeastaan mitään tiedä näistä eri merkeistä ja valmistajista, mutta mitä näitä projekti ja ama-ketjuja olen selaillut, niin sen perusteella kirjotin nuo ylläolevat jutut...

    Pitää noita tarroja katsella sitten tarkemmin kans :)

    Lähetetty 15:13, 11.8.2013, 6 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: