Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Champion Mondial -konversio

(6 posts)
  • Started 7 years ago by Overdrive
  • Latest reply from Overdrive

  1. Overdrive
    Overdrive
    Profiili

    Kaikki alkoi syksyllä 2010 siitä, kun kuvittelin tarvitsevani yleispyörää. Sillä pyörällä voisi ajaa töihin ja ravintolaan tavalliset kengät jalassa, aurinkoisena tai sateisena päivänä, kesällä ja talvella. Erikoispyöriä taloudessa oli jo, ja tuli lisää sittemminkin, mutta ei tuollaista yleispyörää. Silloinen vastaava kapistus oli kyllä nätti, mutta tuntui väärän kokoiselta, ja sitä paitsi siihen ei juuri mahtunut 28 mm randoa leveämpää rengasta.

    Kevättalvella 2012 löytyi eBaysta aihioksi sopiva Gazelle: sarjanumeron perusteella vm. -71, a-tyypin runko (pitkät campagnolon dropit ja kiinnikkeet lokareille), sopiva koko, kiva väri, ja bonuksena kromatut haarukanpäät. Tuohon aikaan takahaarukka oli 120 mm joten eipä tarvitse väännellä sitäkään.

    Nämähän Champion Mondialit eivät ole mitään keräilykappaleita. Keskiön brittikierteet huutavat japanilaista. Tykkään konelaakereista, joten vapautin edellisistä projekteista vähän tuoreemman Dura-Acen ohjainlaakerin ja keskiön.




    Joo, tuo on varmasti joskus maalattu uusiksi, ja keulan alkuperäinen merkki on vaihtunut ehkä hiukan koomiseen Abarthiin.

    Kammiksi saa kelvata Dura-Acen maantiekammet. Lyhyt akseli tuo spiderin aika lähelle runkoa, kun 42 mm ketjulinjaa tavoitellaan ulkorattaalle. No tietenkin tässä rungossa on chainstayt litistetty sopivasti ja mitään ongelmia ei ole. Eturatas on 43-hampainen, maksimoidaan skid patchit jne. 43-17 kesällä ja 43-19 talvella.

    Lisää kuvia, kunhan puuttuvia osia saapuu postissa. Sanotaan vielä tähän väliin, että runko syö 40-622 -kokoiset Schwalbe Snow Studit (tai en ymmärrä, renkaissa on printattuna kaksi kokoa 40-622 ja 700x38C) mutta takana pitää saada akseli aivan droppien päihin. Eteenkin jäi aika niukasti tilaa, mutta 10 kilsan koeajossa ei ongelmia näkynyt. Varmaan 35 mm Marathon Winterit ovat järkevämmät, varsinkin kun sepeliä alkaa olla teillä.

    Lähetetty 23:07, 3.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Lanssi
    Lanssi
    Profiili

    Näyttää oikein kivalta!

    Lähetetty 23:27, 3.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. LRM
    LRM
    Profiili

    Hyvältä näyttää!

    Hieman OT: Mikä tälläsestä on käypähinta maksaa? Löyty yks ja kiinnostaa kovasti etenkin kun syö leveämpää kumia alleen.

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 3:08, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Overdrive
    Overdrive
    Profiili

    Njoh. Kiitti kannustuksesta! Mitä olen netistä lukenut, Champion Mondialejakin on ajan saatossa tehty haarukoista tiukemmiksi, eli ehkä kannattaa yrittää noita vanhoja a-tyypin runkoja metsästää jos leveät renkaat kiinnostavat. Vanhojen hinnastojen perusteella kromaukset ovat olleet ekstraa, ja aika moni runko onkin kuvien perusteella vain maalattu.

    Mun tarpeisiin tuo yksilö vaikuttaisi olevan juuri täydellisin näistä Gazellen rungoista. Rungon pituus on ilmeisesti sama useammassa korkeudessa. 545 mm vaakaputkea on saanut 54-56 cm korkuisina, tämä on juuri tuo 56. Kromaukset erittäin hyvässä kunnossa, samoin maalipinta. Arvo on tietysti subjektiivinen mutta mä olisin maksanut mielelläni vähän enemmänkin tästä, varsinkin kun aika paljon osia pystyin kierrättämään edellisistä pyöristäni. Ehkä kuitenkin maksoin ylihintaa kun ei 129 euron lähtöhintaa kukaan muu huutanut. Lfgss:n foorumilla on aina toisinaan vastaavia runkoja myynnissä ja kyllä ne minusta toista sataa ovat olleet.

    Lähetetty 10:43, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. LRM
    LRM
    Profiili

    Kiitti hyvästä ja valistavasta vastauksesta! Näitä pienempiä 50-52cm kokoisia runkoja on aina niin pirun vähän liikkeellä, niin aina ne prkl tuntuu kiinnostavan kovasti, eli ehkä mulla on joku perversio niitä kohtaan. Tuokin yksilö olisi juurikin 545mm vakaan ja 52cm c-t pystyyn. Kuvien (haarukan) perusteella jotain vanhempaa mallia ainakin, koska näyttää melko leveältä.

    Yksilössä ei kromauksia ja toisaalta 230€ (+postit) hinta kuullostaa ehkä hieman kovalle, mutta tiedä sitten.. Nykyisessäkään konversio rungossa ei kyllä ole mitään vikaa, mutta 30mm CX prota paljon leveämpää ei mahdu alle ja toisaalta kiinnostais ostaa tuo pois säilöön vaikka ensitalvea ajatellen. Ehkä pysähdyn miettimään hetken tarvetta ennen kuin painan osta nappia.

    Edit: Perhana..Olikin myyty jo aikoja sitten. No säästin pitkän pennin.:)

    josbanse - 16:34, 22.2.2016  » 
    Suosittelisin itse rungon tilaamista puolasta, mutta mieleciltä. Sielä ei kämmätä.
    Lähetetty 13:28, 5.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. Overdrive
    Overdrive
    Profiili

    Abarthia myydään näiden laatumerkkien rinnalla:

    Jatketaan D-A -linjalla. Ostin joskus eBaysta kuvien perusteella jarrusetin, joka osoittautui hiukan vajaaksi. Noista sai kuitenkin askarreltua yhden toimivan jarrun.

    Tangoksi päädyin hankkimaan Nitto Noodlen. Stemmi ja tolppa ovat halvimmat. Brooksin penkki.

    Vielä kun posti toisi kehät, pääsisi kiekkojen pariin.

    Lähetetty 19:46, 8.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: