Yksivaihde.net » Projektit

Projekti: Tuntematon

(37 posts)
  • Started 7 years ago by Sir Richard
  • Latest reply from Sir Richard

  1. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    Moi taas!

    Yllättäen käsiini kulkeutui jälleen uusi projekti, tällä kertaa selkeästi vanhin kaikista.
    Ensimmäiseksi, kiitokset nimimerkille Erik, wanhus pääsi rakastavaan kotiin.

    Uusi projektihan aloitetaan aina valokuvaamalla kohde kaikista mahdollisista kulmista ja selvittämällä merkkiä, mallia, vuosimallia ja mitkä osat siinä on aluperin ollut kiinni.

    Tässä projektissa homma pysähtyi melkein heti valokuvaamisen jälkeen.

    Rungosta ei vaan löydy muuta kuin muhvien S-kirjaimet. Takanavassa on stanssaukset mutta onko sekään alkuperäinen? Luultavasti on, sekä eturatas että takaratas ovat leveää mallia ja kehä on ihan yhtä ruosteinen kuin muukin runko.

    Katkennut haarukan vasen jalka on joskus korjattu hitsaamalla, kuten myös kammet. Kummallakin puolella... Onneksi runko on muuten terveen näköinen, vaikka se onkin vanhan, sitkeän lian ja ruosteen peitossa.

    Puuttuvia osia ovat sitten etukiekko, satulatolppa ja satula.

    Vähän kuvia:


    Muutaman vuorokauden pyöräkellarissa kuivuneena.


    Tasainen kerros ruostetta peittää melkein koko rungon ja osat.


    Hitsaamalla korjattu haarukka.


    Keulamerkki puuttuu mutta muoto erottuu vielä.
    Koristeraidat lokasuojassakin erottuvat selkeästi.


    Vanhan mädän Michelin-renkaan haju toi mieleen vauvan kakan,
    joten se siirrettiin suoraan roskiin.


    Rigo-tekstin alapuolella oleva "404"
    paljastaa valmistusvuoden ja kuukauden.

    Suora lainaus Vanhat Velot-sivuilta:
    "Rotax merkillä valmistetut polkupyörän navat on valmistettu Dresdenissä, Saksassa. Friedrich Gottschalk rekisteröi Rotax merkin nimiinsä jo vuonna 1904. Vuonna 1920 hän perusti Dresdeniin yhtiön, jolle antoi nimeksi Rotax Werke AG. Vuonna 1930 tämä yhtiö siirtyi Fichtel&Sachsin haltuun ja yhtiön toiminnot siirrettiin Sachsin Schweinfurthin tehtaalle."
    Lähde.

    Koskapa Rigo näyttää olevan samaa perhettä, voimme kai olettaa että stanssaukset pitävät paikkansa myös tässä navassa? Silloin se olisi valmistettu huhtikuussa 1940.

    Kuva-albumi on nimetty Svalaniksi koska rungon arveltiin olevan ruotsalainen Svalan, mutta en valitettavasti ole onnistunut löytämään mitään tätä väitettä tukevaa faktaa.

    Rungon muhvit ovat samanlaiset kuin suomalaisissa Cresto-merkkisissä pyörissä, jopa etuhaarukan pieni kromattu alue löytyy näistä pyöristä.
    Crestoa on valmistanut Teräs Oy Vaasassa 1950-60. Mutta myös Pyöräaitta Hämeenlinnassa vuosina 1958-1961. Joten mönkään meni kai sekin jos napa on alkuperäinen. Eikä keulamerkin muotokaan täsmää.

    Vanhoissa Veloissa taas arveltiin että näitä runkoja olisi tuotu Ruotsista, ja sekä siellä että täällä Suomessa olisi samoihin runkoihin laitettu useampaa merkkiä.
    Kauheasti ei vaan löydy netistä kuvia tai muuta infoa näistä vekottimista joten taidan lähettää taas kyselyn tuonne Ruotsin puolelle.

    Kuvia.
    Pyörämerkkejä.

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 21:21, 15.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. Etuhaarukan perusteella toi on Svalan, kaivan huomenna kuva-arkistosta fotoja verrattavaksi.

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 21:55, 15.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

  3. Svalan Maskinaktiebolaget John Eriksson, Falun

    a non ambidextrous fixy skidder thing.
    Lähetetty 9:59, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ muuten kiva mutta keulamerkki on kiinnitetty eri tavalla. :(

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 13:23, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. Regulus, niiti on noin 60-65mm toisistaan

    Cresto

    Cresto

    Ja tässä vielä yksi Cresto erilaisilla koristeilla

    Member Since 11.6.2008 (11+ years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 17:48, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ Reguluksen merkin muoto ja niittien väli täsmäisi. Mutta Teräs Oy kuitenkin valmisti/toi näitä maahan vasta 50-luvulla?
    Takanapa on valmistettu 1940 (?), voisiko olla että pyörä on ollut vanhaa ruotsalaista varastoa johon on vasta myöhemmin lätkitty merkki keulaan?
    Monta kysymysmerkkiä mutta the truth is out there, somewhere. Ja se selvitetään :)

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 19:03, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. Teräs on myynyt pyöriä omalla nimellään vuodesta 1912. Voin lähteistäni tarkistaa noita nimiä, mutta jos kerran runko on sama niin silloin nuo kuvaamani pyörät on samalta aikakaudelta. Voin koittaa tarkistaa mitä tietoja löydän teräksen historiasta. Teräksen konttori pommitettiin sota-aikana joten arkistot meni silloin.

    Member Since 11.6.2008 (11+ years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 19:21, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ Kiitos :)

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 20:36, 16.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. 2Fresh
    2Fresh
    Profiili


    Lähetetty 1:24, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    Tässä on tavalliset 622 kiekot ja väristä sen verran että musta näyttää olleen, mustaksi siis maalataan.
    Koristeraidoista en oikein osaa sanoa ovatko olleet kultaisia vai mitä, jäljet ovat liian haalistuneet.

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 10:56, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    Korjaus tuohon edelliseen... Kiekkoja on tasan yksi, ja sekin aika heikossa hapessa jo.


    Kehän sisäpuoli on aika huono...

    Sainpas, onneksi, hankittua toiset kiekot ja läjän muita osia. Nämä on purettu rungosta hajonneesta Felix Special-merkkisestä fillarista.
    Kehä on samanlaisella profiililla, napa on Torpedo vm -54 ja pinnat rosteria. Osat ovat hyvässä kunnossa ja oikeastaan kehät vaan täytyy maalata, ei muuta.

    Tuosta puuttuu vielä etuhaarukka ja molemmat lokasuojat, joita tosin en tähän projektiin tarvitse.
    Seuraavaksi pitäisi raahata runko duuniin ja alkaa putsata sitä.

    Jatkoa seuraa...

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 17:03, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. Erik
    Erik
    Profiili

    Felixin kiekot näyttää hyvältä!

    Projektihan lähti etenemään rivaksti. Kevääksi valmista?

    En edes ymmärrä miksi hukkaatte aikaa tässä threadissa!

    MYYNNISSÄ
    Lähetetty 17:33, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ noh, toivossa on hyvä elää sanoi lapamato. On niin monta projektia tällä hetkellä työn alla etten tiedä ehtiikö ihan kevääksi. Olisihan se rento kruisailupeli kyllä =)

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 17:43, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. 2Fresh
    2Fresh
    Profiili


    Lähetetty 17:56, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ heh, kuva taitaa hiukan hämätä. Ei ne oikeasti ole niin siistit. Jokaisen nippelinreijän ympärillä on ruostetta, reunoja pitkin ja kehän sisäpuolella niin ikään. Takakiekosta on kulunut valkoinen keskiraita lähes olemattomiin. Orkkiskiekon voin sitten ajan kanssa kunnostaa. Tuo kuvassasi oleva kehä alkaa kyllä olemaan jo siinä rajalla että ostaako uuden alkuperäisen kaltaisen... ;)

    Tästä pyörästä tulee kyllä musta kun se on sellainen ollutkin, landella odottaa vuoroaan sitten monivärinen vanha Monark.

    Fillarin alunperin kiiltävät palikat tulee olemaan tuskallinen osa projektia...

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 20:31, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. toi "planeetta"-eturatas on nymansin tuotantoa eli löytyy mm Hermeksistä ja Crescenteistä. Cykel historiska föreningenin sivuilla on juttua nymansin historiasta ja sitten on vielä yhdistys nimeltään Nymans vänner josta löytyy sitten siihen aiheeseen tietoa. Ken on tulossa Vaasaan ajoihin toukokuussa voi tulla varaosaapteekkiin kaivelemaan parempia vanteita, projektirunkoja ynnä muuta.

    Member Since 11.6.2008 (11+ years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 22:11, 17.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    On kieltämättä houkutteleva tarjous. Harmillista kyllä, retrokilpuria ei ole vielä näkynyt meikäläisen tallissa.

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 10:48, 18.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    Jaahas, taas tuli hiukan tehtyä...

    Roudasin tänään raadon duuniin ja laitoin heti aamulla öljyä joka mahdolliseen paikkaan jotta saisin helpommin auki muttereita ja ruuveja.
    Silti, iltapäivällä niitä avatessani halkesi lokasuojan mutteri kolmeen osaan ja stemmin oli jumissa. Kaikki muut aukesivat nätisti.
    Keskiötä irrotessani huomasin ettei lukitusmutteri tai kartio mahtunut kammesta pois.
    Oli sitten pakko katkaista kampi. Keskiöstä ei muuten löytynyt mitään kummallista, paitsi että kummankin laakerikupin kierteet ovat tuhoutuneet.
    Keskiömuhvin alta tosin löysin jonkinlaisen sarjanumeron josta saattaa olla hyötyä tai sitten ei.


    Sarjanumero. Selviäisiköhän tästä jotain?


    Entinen mutteri...

    Stemmi oli todellinen riesa. Tiesin kyllä että se saattaisi olla tiukassa mutta että sen irrottamisessa kuluisi lopulta 2,5 tuntia en osannut minäkään arvata.
    Aloitin tottakai löysäämällä pulttia ja laittamalla öljyä aukosta ja antamalla muhia mutta monen turhan yrityksen jälkeen totesin että ainoa keino saada lisää voimaa on laittaa koko fillari stemmista kiinni ruvipenkkiin ja vääntää reilunpituisella puupalikalla haarukasta. Jonka seurauksena kuului narahdus ja sitten muutama lisää.
    Stemmi tuhoutui joten päätin sahata sen irti.
    Sen irti saatuani tutkin tilannetta ja huomasin että kuten haarukka ja kammet, tämäkin palikka oli joko katkettuaan korjattu tai sitten pidennetty. Ja yläosastaan täysin mätä.


    Pikkuisen pehmennyt stemmi.


    Stemmin alaosa pultteineen ja kiiloineen.
    Kirkkaan pallerot on vanha hitsaussauma.

    Ainoa keino mitä keksin stemmin pätkän irti saamiseen oli sahata sitä pitkittäissuunnassa palasiksi. Lopulta se sieltä lähtikin, mutta ei ilman väkivaltaa ja perkelettä. Joku oli kyllä kiristänyt sen ihan oikeasti, kaulaputki oli selvästi pullistunut kiilan kohdalla.


    Irti on!


    Puhdistus. Kätevin tapa puhdistaa putket sisäpuolelta
    on laittaa pitkä pulloharja akkuporakoneeseen.

    Kriittisten työvaiheiden ollessa jo takana on aika keskittyä hiukan maalipintaan ennen täydellistä puhdistusta. Pesin rungon kunnolla ja kas, sieltä paljastuikin heikkoja jälkiä kultaisista viivoista. Ne ovat takuulla käsin maalattuja, sen verran epätasaista jälkeä on.


    Näitä raitoja etsin sentti sentiltä koko rungosta...


    Pystyputkesta löytyi lisää.

    Nämä raidat ovat kuitenkin arvokkaita, ne kun pitää maalata sitten uuteen maalipintaan, samalla tavalla ja samoihin paikkoihin.

    En laita nyt enempää kuvia vaikka voisin. Loput voi katsella täältä.

    Jatkuu...

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 21:57, 18.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. LeCre
    LeCre
    Profiili

    Mielenkiinnolla odottelen mitä tästä syntyy. Itselläkin vähän vastaava projekti roikkuu tallin seinällä ja odottelee tekijäänsä...

    Lähetetty 22:52, 18.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. Tässä on mun Reguluksenn etusivuprofiili. Tätä lankaa lukiessa alkaa himo tuon laittamiseen kypsyä.

    Kuvassa alla 584 kiekot.

    Member Since 11.6.2008 (11+ years)
    http://www.retrokilpurit.fi
    Lähetetty 10:17, 19.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    ^ kiitos. Taukoa tulee välillä pidettyä, pakostakin, mutta tavoitteena on kyllä saada kameli kuntoon kesäksi. Viimeistään ensi vuoden Tweed Run:iin ;)
    ^^ komea on! Olenkin jo aikaisemmin kuolannut tuota kuvaa :)
    Mites muuten, tuossa menee nuo raidat. Muhvien kärjistä taaksepäin? Muodostaako ne jonkinlaisen suorakaiteen vai meneekö ne putkien ympäri jotenkin? Omassa pyörässä ne ovat niin haalistuneita ettei oikein saa selvää.
    Ja vielä, olisiko sulla tietoa mistä voisin löytää keulamerkin?

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 11:53, 19.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. Sir Richard
    Sir Richard
    Profiili

    Ostinpa tänään kokeiluksi sellaisen kultakynän, tiedättehän sellaisen jolla askarrellaan tosi kivoja blingbling-joulukortteja ja muuta. Väreinä löytyy ainakin hopeaa ja kultaa.
    Nojuu, ideana oli siis kokeilla sitä noiden rungon kultakoristeiden tekoon ja voin sanoa että lupaavalta näyttää. Miten se reagoi lakkaan en ole vielä kokeillut mutta jos se sen kestää niin en edes harkitse pienoismallimaalien ja pensseleiden kanssa läträämistä.


    Kultatussilla pikaisesti vedetty kokeilu.

    Haarukkaa pikkasen puhdistelin tänään. Hain sitä varten rautakaupasta porakoneeseen kiinnitettävän teräsharjan. Viimeistelen pinnan vielä suolahapolla ennen maalausta, tottakai. Silleen saan kaikki mahdolliset ruosteen jämät varmasti pois.


    Putsattu haarukka.

    Haarukan korjattua kohtaa ajattelin siistiä viilaamalla ja sitten mahdollisesti vielä kaivan sen ässän sieltä esiin. Toinen, helpompi vaihtoehto olisi antaa haarukan olla sellaisenaan, muistona menneistä.
    Toisaalta se taas ei oikein sovi suht viimeisteltyyn yleisilmeeseen johon tässä pyrin.
    Mietin myös kuinkahan paljon sauman siistiminen mahdollisesti heikentää sitä...?


    Korjattu kohta.

    Ja kuten aiemminkin, kaikki kuvat löytyvät täältä.

    Jatkuu...

    lyhyt allekirjoitus.
    Lähetetty 21:46, 20.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. 2Fresh
    2Fresh
    Profiili


    Lähetetty 0:22, 21.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. tämähän on hieno projekti!

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 6:42, 21.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. LeCre
    LeCre
    Profiili

    Tuollaiset straippikoristeet kuuluu maalata ihan viimeiseksi ja jättää lakkaamatta. Itse käytän niihin aina straippiväriä (1-Shot), joka on helppoa maalata ja kestää. Pienoismallimaali on vähän sinnepäin, mutta vain vähän... Asiat voi tehdä myös niin kuin ne kuuluu tehdä.

    Lähetetty 8:06, 21.2.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Projektit

Search with Google: