Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Rasvaa (mistä ja millaista)

(221 posts)
  • Started 10 years ago by K-Mikko
  • Latest reply from Femkanten

  1. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    Olen aiemmin hankkinut pienehköissä tuubeissa laakereille tarkoitettua rasvaa, mutta kun en näytä pääsevän muinaisista keskiöistä eroon ja tuolle tuntuu olevan jatkuvasti tarvetta, niin ajattelin etsiskellä kustannustehokkaampa ratkaisua. Toisekseen en ole täysin vakuuttunut, että käyttämäni (nimenomaan laakereilla tarkoitettu ja sellaisiin käyttökohteisiin, joissa laakerit altistuvat tärinälle tai iskuille) on edes fiksuin valinta fillaritouhuihin.

    Toisin sanoen, mistä porukka hankkii vaseliininsa/rasvansa ja mistäköhän puljusta (pk-seudulla) kannattaa haeskella tarkoitukseen sopivaa voiteluainetta esim. puolen litran erissä. Tänks.

    Lähetetty 7:57, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  2. jarkko
    jarkko
    Profiili

    Mä olen käyttänyt veneen potkureihin ja muihin merikohteisiin tarkoitettua vaseliinia ihan hyvällä menestyksellä. Aika säänkestävää tavaraa. K-raudasta mä sitä viimeksi ostin jonkinmoisen tuubin.

    Lähetetty 8:03, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  3. Nyt on ohuen oloinen litiumia sisältävä mömmö testissä... paikallisesta pyöräliikkeesta 5e.

    Lähetetty 8:38, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  4. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Nuo venevaseliinit tosiaan kestää kosteutta, mutta menevät kuulemma aika kankeiksi pakkasessa. Keskiössä se ei varmaan haittaa toimintaa, mutta vapaarattaat ja napavaihteet voi takuta. Ja varmaan menee moni muukin vaseliini kankeaksi pakkasessa.

    Autotarvikeliikkeistä ja rautakaupoista saa olikohan ne nyt 400gramman rasvaprässeihin tarkoitettuja putkiloita ja kaikennäkösiä muita tuubeja. Kunhan on jotain ulos, esim. autoihin tai työkoneisiin tarkoitettua.

    Lähetetty 8:48, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  5. Hoyryjyra
    Hoyryjyra
    Profiili

    Ihmettelinki miks tuntu vähän fillari kankealta talvella, jotai nautilus tai vastaavaa sinistä vaseliinia oli laakereissa...

    Lähetetty 8:51, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  6. jarkko
    jarkko
    Profiili

    En osaa tuosta pakkasenkestosta sanoa, mulla on tuota talvipyörässä vain ohjainlaakerissa. Siellä se ainakin toimii ihan nätisti. Navoissa mulla on sitä vain kesäpyörissä.

    Lähetetty 9:24, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  7. jussi
    jussi
    Profiili

    Ostin jotain sälää jostain pienestä nettikaupasta ja otin paketin täytteeksi pienen törpön myyjän itse purkittamaa punaista paksua "Premium Grade maailman parasta rasvaa (tm)" parilla taalalla.

    Myyjän mukaan se on jotain Chevronin teollisuustavaraa jota myydään vain tynnyreittäin ja jota käytetään öljynporauslautoilla ja ties missä. Vähän huvittavahan se myyntipuhe oli mutta vakuutti mun herkän mielen ostamaan ja ihan hyvää tavaraa toi on ollut.

    Lähetetty 10:45, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  8. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

    jussi - 8:45, 5.5.2009  » 
    Ostin jotain sälää jostain pienestä nettikaupasta ja otin paketin täytteeksi pienen törpön myyjän itse purkittamaa punaista paksua "Premium Grade maailman parasta rasvaa (tm)" parilla taalalla.
    Myyjän mukaan se on jotain Chevronin teollisuustavaraa jota myydään vain tynnyreittäin ja jota käytetään öljynporauslautoilla ja ties missä. Vähän huvittavahan se myyntipuhe oli mutta vakuutti mun herkän mielen ostamaan ja ihan hyvää tavaraa toi on ollut.

    Kimppatilaus vetämään ja hankitaan foorumilaisten kesken satalitrainen rasvatynnyri. ;)

    Taidan alkajaisiksi katsastaa rautakaupan vene- ja autovaseliinit kun ovat kotimatkan varrella. Hifistelytarpeen tai talven tullen voisin kokeilla jotain pakkaskestävämpää / ohuempaa.

    Lähetetty 10:59, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  9. Jani S
    Jani S
    Profiili

    Mulla on varastossa ollu ihan perus Teboilin multi-purpose-vaseliinia sellanen prässiin sopiva 400ml tuubi, hyvin on toiminu siellä missä sitä on tarvinnu - vaikkei toi olekaan mitään Sheldonin käsin tiristämää extra-virgin-premium-greeseä. :D

    Lähetetty 11:13, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  10. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

    Mä oon käyttäny Mobiltemp SHC 100 nimistä rasvaa, joka on myös punaista, melko paksua, myydään vain tynnyreittäin(tai näin mä ainakin luulen) ja on kuulemma myös parempaa kuin mikään ikinä. Käyttölämpötila -40C-+200C. Käytetään liikkuvaan kalustoon.

    edit: Mulla on tota, koska erään sukulaisen töissä vaihdettiin valmistajaa ja hän sitten osti sitä sieltä 200l hintaan 5e.

    Lähetetty 11:22, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  11. anttipantti
    anttipantti
    Profiili


    Maailman parasta, Campagnolo Special grease

    Tästä

    "Rule #1 Superheroes wear tights!"
    Lähetetty 14:09, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  12. Arttu
    Arttu
    Profiili

    Juuri loppui Park Toolin joku sininen rasva. Tuntui kestävän aika hyvin (ei muuttunut mustaksi läheskään yhtä nopeasti kuin perus traktorirasva). Sitä ennen oli jotain Phil Wood rasvaa jota Empirebmx suositteli kovasti (kallista pienessä purkissa).

    Lähetetty 19:59, 5.5.2009, 10 years sitten. # Login to Send PM
  13. Sirkus
    Sirkus
    Profiili

    Kuinka suuri merkitys vaseliinilla on mitä pidemmälle herkistelyssä mennään? Olis yks vanha mutta korkealaatuinen napa, josta ois tarkoitus saada mahdollisimman pehmeästi rullaava. Laakeripinnat näyttäis olevan hyvät. Vanhoilla kuulilla ja rasvoilla oli aika jees, mutta ajattelin kuitenkin heittää uudet kuulat (grade10/25) ja jotkut hyvät rasvat. Onko rasvan rooli lähinnä suojata hyviä laakereita? Mulla on tällä hetkellä jotain halpis paksua isossa rasvaprässiputkilossa hankittua, joskus oon laittanu sellasta ohutta, valkeaa litiumrasvaa ja ohjainlaakeri tuntui kyllä paremmalta sillä rasvalla kuin multi purpose greasella. Ehkä se oli tosin vain ∞plasebo.

    en ole niin sisällä "skenessä", että olisi jargon hallussa.
    Lähetetty 19:14, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  14. Sirkus - 19:14, 23.2.2011  » 
    Kuinka suuri merkitys vaseliinilla on mitä pidemmälle herkistelyssä mennään?

    Ennenvanhaan navoissa ja keskiöissä oli rasvanippa, jonka kautta JUURI ENNEN KISAA laitettiin ohuet öljyt laakereihin (uusi öljy työnsi vanhan edellään ulos laakereista). Kisan jälkeen sitten laittiin jäykempi öljy arkikäyttöä ja treenejä varten. Eli jos et aja kisaa, niin turha vaiva.

    Olen kyllä henk. koht sitä mieltä, että tuollainenkin hifistely menee henkisen valmentautumisen puolelle. Varsinaista mitattavaa vastuksen vähenemistä se ei aiheuta. Napa saattaa pyöriä todella kevyesti ilman kuormaa, mutta kerrohan koska pyörällä ajetaan sellaisessa olosuhteessa?

    Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 20:03, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  15. MikeNAS
    MikeNAS
    Profiili

    ^ Miten niin ennenvanhaan? Campan Recordin ratanavoissa on nämä vieläkin, tosin en ole käyttänyt.

    Lähetetty 20:11, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  16. Biltsun lithiumia, park toolin sinistä ja sitä vihreässä tuubissa olevaa punaista vaseliinia olen käyttänyt kaikki toimii. Prässillä vedellään.

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 20:40, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  17. Rapu
    Rapu
    Profiili

    marlon - 20:40, 23.2.2011  » 
    ja sitä vihreässä tuubissa olevaa punaista vaseliinia

    Weldtite TF2

    Lähetetty 21:55, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  18. ubi
    ubi
    Profiili

    Itse pyrin nykyään välttämään noita "rihmaisia" teflonrasvoja. Yhden sellaisen putkilon käytin pitkinhampain. Ihan toimivaa tavaraa ja näin mutta harvinaisen ärsyttävää käsiteltävää. Sotkee ja tarttuu niin pirun hyvin ja putkilon kyljessä vielä luvattiin, että hylkii paskaa ja vettä (jälkimmäinen kyllä totta). Nykyään, aina kun mahdollista, tulee vedettyä tollasta "perus vaseliinia" niihin kohteisiin jotka sitä kaipaa. Phillin rasvassa on kyllä mukana se ihana konepajan tuoksu... ;)

    vaihdevaroitus
    Lähetetty 22:05, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  19. Rapu - 21:55, 23.2.2011  » 

    marlon - 20:40, 23.2.2011  » 
    ja sitä vihreässä tuubissa olevaa punaista vaseliinia

    Weldtite TF2

    juurikin tätä

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 23:00, 23.2.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  20. dpstyles
    dpstyles
    Profiili

    Mikäs pääkaupunkiseudun LBS tarjoasi parasta laakeri (headset/bb) rasvaa. Pitäisi saada kuppien peilipinnat liukkaiksi. Michen rasvaa löytyy nurkista, mutta se vaijuttaa aika huonolta.

    "LEADER IS ALWAYS LEADING....LEADER DON'T CRASH"

    Ois muuten NJS Kisapaita kaupan.
    Lähetetty 15:43, 15.3.2011, 8 years sitten. # Login to Send PM
  21. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    Mulla on kuulunut aikanaan opintoihin erilaisten koneiden voiteluperusteita ja -tekniikkaa. Oli kaikenlaista liuku-, kuula-, rulla- ja neulalaakeria sun muuta, unohtamatta tietty erilaisia johteita ja mitä vielä. Lähtökohtaisesti vekottimen valmistaja kertoo, miten vekotin voidellaan ja voiteluaineen valmistaja kertoo, mihin voiteluaine sopii. Näillä pärjää.

    Mun kaaliin ei mahdu, miten joku rasva voisi olla "huonoa". Liian paksua johonkin, joo. Väärä kemiallinen koostumus reagoi kumin tai muovin kanssa, kelpo syy tämäkin hylätä kyseinen tökötti. Tai jos ei tarjoa ruostesuojaa, kun sitä juuri haluttaisiin. Kuumiin kohteisiin ei kantsi valita rasvaa, jossa ei lue notta kestää. Mutta "huonoa"? En sano etteikö asia voisi olla niin, mutta itse en sitä ymmärrä ja koulussa ei ollut asiasta mitään puhetta.

    Kaks kertaa oon mokannut voiteluaineiden kanssa. Kerran käytin männän huulitiivisteeseen rasvaa, joka turvotti ja pehmensi kumin, ja kyseisen laitteen toiminta heikkeni huomattavasti. Toisen kerran laitoin Mos2-rasvaa piekkarin äänenvaimentimeen (vesi tai öljy parantavat vaimennustehoa, ajattelin josko rasvaa ei tarttis lisätä niin usein). Toimihan sekin, mutta käry oli niin hirveä, etten toiste laittanut.

    Jos joku heittää kehiin täsmällistä tietoa eri rasvojen paremmuudesta tai huonommuudesta fillarikäytössä, oon kyllä kiinnostunut. Muuten oon taipuvainen asbin kannalle, että korvienväliä siinä oikeasti voidellaan.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 0:02, 21.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. kid_scientifik
    kid_scientifik
    Profiili

    tökötin viskositeetin luulisi olevan jonkinlaisessa roolissa kun pohditaan kitkattomuuden, kulutuskestävyyden ja suojaavuuden välisiä yhteyksiä ja optimibalanssia laakeriosien yhteydessä. jotkut vanhan liiton vasemmalle kääntyjät käyttävät kuulemma radalla pelkkää öljyä laakereissaan.

    Partatera-Pietari - 18:19, 24.3.2019  » 
    palveluiden tarjoaminen nyt vain tulee kehittymään tällaiseen suuntaan
    Lähetetty 0:08, 21.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. 2Fresh
    2Fresh
    Profiili


    Lähetetty 1:35, 21.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. Lumikko
    Lumikko
    Profiili

    kid_skientifik, tuo pitää paikkansa ja ilmiö on todellinen (joskin pieni), mutta siinäkin haetaan eri ominaisuuksia eri tarkoitusta varten jostain muusta tietoisesti tinkien. Ihmettelyni koskee sitä, onko merkki X parempaa kuin merkki Y. Tai mikä ylipäätänsä joidenkin mielestä tekee rasvasta hyvän tai huonon.

    Rengasrikko-counter 2018: 4
    Matkakortin lataus-counter 2018: 150 €
    Lähetetty 3:04, 21.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. ttmy
    ttmy
    Profiili

    Näille voiteluasioille on ihan oma konetekniikan tieteenhaarakin, ja Suomessa jopa yhdistys.

    Suomen Tribologiayhdistys

    Aalto-yliopistossa, Tampereen teknillisessä ylipoistossa yms. on ihan omat osastot tätä varten.

    Aallon tribologian tutkimus

    Ei muuta kuin tilataan alustaja vaikka Forssan synttäreille?

    Itse voitelen ketjuja tippakannulla, fillarikaupan ketjuöljyllä, käytän öljyä säännöllisesti ja usein, ja pyyhin aina ylimääräiset pois. Suurimmat erot eri tököttien välillä on siinä, paljonko ne keräävät shaissea, miten juoksevaa ne ovat talvella, ja miten ne suhtautuvat veteen. Mutta ketjujen voitelut olikin jossain toisessa langassa, laakereihin laitan samaa SKF:n laakerirasvaa kuin toisessakin harrastuksessani, purjelennossa. Riittävän notkeaa, jotta sitä voi tarvittaessa annostella lääkeruiskulla hankaliin paikkoihin.

    (tm)

    Tappajasepeli, suolaa talvipyöräilyn haavoihin.
    Lähetetty 7:04, 21.3.2012, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: