Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Jarrulevyn tilalle ratas?

(40 posts)

  1. Vaiski
    Vaiski
    Profiili

    Onko mahdollista korvata jarrulevy rattaalla. Luin kirjoituksen projektista jossa oli käytetty kyseistä tapaa saada ''fixi'' kiekko. Kysymys kuuluukin: kestääkö levyjarrulle tarkoitettu paikka rattaan kiinnittämistä ja sen ajossa aiheuttamaa rasitusta??

    Vastailkaa jos on kokemusta tai muita vinkkejä saada halpa mutta kestävä ''fixi'' takavanne halvalla..

    ''

    kuva lainattu kirjoituksesta josta mainitsin. Tuohon siis ratas kiinni?? kestääko?

    Lähetetty 22:19, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  2. konkeli
    konkeli
    Profiili

    On, kestää ja toimii. Palstalla on keskusteltu pulttirattaista aiemminkin, joten hakua kehiin.

    ***Ei nää mitään saatanan taikamiekkoja ole vaan polkupyöriä.*** Jii/2013

    lisäys 01/2015: "vitun pällit"
    Lähetetty 22:21, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  3. Velosolo

    I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 22:22, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  4. Vaiski
    Vaiski
    Profiili

    OK, hyvä on jos toimii ja ymmärtääkseni edullinen. Onkos kellään tollasta takaratasta myynissä jos on niin PM

    Lähetetty 22:27, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  5. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Ite yritin ostatella tommosta ratasta palstalta vähän aikaa sitten. Ei tullu yhtään tarjousta. Eli jos oot pistämässä tilausta tonne velosololle, niin voisin kimppaantua aiheen tiimoilta (mikäli oot pääkaupunkiseudulla, muuten ei taida olla kimppailusta hyötyä).

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 22:31, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  6. jake2.0
    jake2.0
    Profiili

    Irrota ratas jostain vanhasta vaihdepakasta ja poraa ite. Sopivia kasettipakkoja löytyy melkeen jokaselta jätelavalta. Onhan tossa vähän hommaa, mut edullista on sekä välttää kierteiden kanssa jännittelyn.
    Ketjulinjan ois tärkee olla suorassa ja ketjut kireellä, jos noilla vaihderattailla pelaa. Pari kertaa on tippunut ketjut, mutta muuten oon ilosena polkenu jo useemman vuoden.

    Lähetetty 23:09, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  7. RTZ
    RTZ
    Profiili

    Taitaa vaatia suhteellisen järeän pylväsporan, et onnistuu? Enkä kyl ite luota, et saisin reiät tarpeeks tarkasti kohdilleen, eli ainakin mun kohdalla menee ostohommiks...

    asb - 13:48, 9.3.2018  » 
    aika siistiä vetää muna asennossa alaotteelta autojen ohi
    Lähetetty 23:16, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  8. Mull Dundane
    Mull Dundane
    Profiili

    ^^ Tarkoituksenmukaisen rattaan hampaiden profiilin tähden suosittelen ennemmin uuden kasettisinkularattaan hankkimista poraamista varten. Yksittäin, ei siis "sinkulointisettinä" hankittuna hinta on useimmiten hyvin kohtuullinen paikallisissakin pyöräliikkeissä. Myös mummiskaratas voisi olla porattavissa?

    Lähetetty 23:22, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  9. User has not uploaded an avatar
    Risto Reipas
    Profiili

    Pyörähuolto.comista löytyi moinen pultteineen joskus. Saattaa löytyä yhä, kysele sieltä kans.

    Lähetetty 23:32, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  10. tya
    tya
    Profiili

    Rattaat on helvetin kovaa matskua. Pakasta ei kande ottaa kun on vaihtamisprofiilit. Tohtori aikoinaan poras mummisrattaita jotka on hyviä, helvetin kovia, kuulemma vaati jonkun erikoiskovan terän ja pylväsporan ja oli silti aikamoista hommaa joten lopetti niiden tekemisen. Kannattanee Velosololta ostaa.

    Lähetetty 23:48, 28.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  11. kaje
    kaje
    Profiili

    Mullon porattu mummis ehkä neljättä talvea ajossa. Ja toista ei itse porata. 5mm kobalttiterä Kiinasta kolme euroa ja karbiditerä neljä. Mummisratas vitosen. Jos rikkoo vain yhden terän reikää kohden niin samaan hintaan saa valmiina.

    Hiljaa kuin mörkö.
    Lähetetty 0:00, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  12. jake2.0
    jake2.0
    Profiili

    Tosiaan ei oo noiden vaihderattaiden muoto ehkä kaikkein optimein, mutta ketjulinjan suoruudella sekä kireydellä pelastaa paljon. Ite oon reikiä saanu aikaseks ihan iskuporakoneella sekä dremelillä hiomalla. Aika kenkkua hommaa on kyllä ja teriä poikkee, jos ei ota rauhassa. Kesällä porailin viidenmillin rosterilevystä ketjuruoskaa ja kolme terää meni siinäkin, ois tullu halvemmaks ostaa kaupasta. Nyt saattais olla duunipaikalla optio ihan pylväsporakoneen kanssa työskentelyyn, pitäis nimittäin hoitaa talveks vähän keposampaa välitystä.

    Lähetetty 0:13, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  13. mika
    mika
    Profiili

    Ja koska...

    velosolo.co.uk
    We are confident these are the hardest wearing disc mount cogs available and guarantee the original purchase for life to the original owner. If you wear one out send it back and we will replace it with one of the same size free of charge. We only ask that you have run it in both directions and keep your proof of purchase.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 0:46, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  14. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    Paketti tuli Velosololta muutamassa päivässä ja on laadukkaan oloset. Toimitus makso ratasparille ja pikkuhiluille jonkun femman, vähän epämääräinenhän se niiden tilaussysteemi toki on.

    Ketjulinja natsas maasturissa melkein heittämällä, hyvältä vaikuttaa.

    Lähetetty 0:54, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  15. cuppis
    cuppis
    Profiili

    Mulle Tohtori porasi mummisrattaan. Sillä on pelit ja rensselit. Mummisrattaassa on se hyvä puoli, että rattaan kääntämällä voi hiukan muuttaa ketjulinjaa. Toisaalta ei ole niin nätti kuin Velosolon rattaat.

    Lähetetty 7:19, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  16. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    Jos muuten haluaa Velosolo-rattaan pariksi samankokoisen sinkularattaan niin koolla on väliä. Esim. Shimanolla ei taida olla 17 tai 19-piikkisiä eli niitä ei välttämättä löydy ihan niin helposti ja edullisesti.

    Lähetetty 13:27, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  17. jopo22
    jopo22
    Profiili

    Laitoin Vaiskille viestiä.
    Tilasin tuollaisia Velosolon rattaita, toinen meni vasurijopoon. Tulivat nopeasti ja työn laatu on hieno. Tilatessa pitää olla tarkkana että kaikki menee (esim. postimaksu)oikein, muuten tulee turhaa s-postittelua kaupanteon päälle.
    Kyllähän tuollakin voi hiukan ketjulinjaa säädellä, tavaraa vaan rattaan ja navan väliin, pultit sopivan mittaisiksi.

    - ikihaju lujahiki -
    Lähetetty 14:11, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  18. Tästä ylistyksestä voisi päätellä että olen ainoa joka on vääntänyt akselinsa näissä kikkailuissa?

    Mulla oli tämä Velosolon viritys puoli talvea kunnes otin vege vääntyneen akselin takia. Vaihtoivat toki takuuseen, which was nice. Mut mähän olenkin vähän skrodempi ukko. Olen tästä kyllä täällä ennekin vuodattanut, joten en oikein ymmärrä itsekään miksi tästä uudelleen mainitsen. Ehkä siksi kun mielestäni tämä ei ole maailman paras ratkaisu fiksata mitään.

    Lähetetty 14:33, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  19. netspider
    netspider
    Profiili

    ^ Miten vääntynyt akseli liittyy rattaan kiinnitykseen?

    Mun molemmissa fikseissä on tällä hetkellä velosolon pulttirattaat. Jos tyhjältä pöydältä lähdettäisiin kehittämään nykyaikaista kiinnitysmekanismia niin se olisi varmaankin jonkunlainen spline tai pulttikiinnitys kierteiden sijasta. Mun mielestä mikä tahansa muu kuin kierrettävä ratas lukkorenkaalla on parempi fiksihommissa joissa jarrutetaan voimansiirrolla.

    Kun ajat, aja!
    Lähetetty 14:50, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  20. En nopealla googlailulla löytänyt vastausta seuraavaan: Mikä on kuusipulttisen levyjarrun BCD? Tartteis tiedon kun ajattelin koneistaa custom takanavan jossa molemmilla puolilla levylle kiinnikkeet (toiseen ratas, toiseen levy) poolokäyttöön.

    normaali - 11:23, 7.2.2014  » 
    Ei vittu, onko Uskaki koneteekkari? Kasvaako se isona Certiksi?
    Lähetetty 14:56, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  21. kaukomieli
    kaukomieli
    Profiili

    ^Nopea googlaus: "6-bolt/44mmBCD International Standard"

    ^^^En tiedä maailman parhaasta mutta luulisi itse levarikiinnityksen kestävän kovempiakin voimia. Siis ainakin laadukkaan sellaisen. Itsellä on alla halpis Shimano, saas nähdä, koeajot vasta takana. Vähän mietityttää että mitenkähän ysinavallisen kiekon "toispuoleinen" puolaus vaikuttaa pidemmän päälle. Mutta joo, budjetti-ratkaisu, laadukkaaseen DH-napaan kasattuna olis varmaan tosi kova luu.

    Ihme jos nää ei yleisty maasto ym. konversio-käytössä, varsinkin kun levarinapoja pyörii tän maan nurkissa varmasti aika paljon.

    Mäkään en ihan ymmärrä miten vääntynyt akseli liittyy varsinaisesti rattaan kiinnitykseen.

    E:linkki

    Lähetetty 16:02, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  22. MrHat
    MrHat
    Profiili

    Tietysti, jos levarifiksitakanapa on tehty levarietunavasta, niin napa ei välttämättä ole kovin keskeisesti akselilla, jolloin rasitukset voivat tulla epätasaisesti.
    Siihen kun vielä yhdistetään heikko akseli, niin vääntymistä voi ilmetä - mutta siinä ei kyllä ole rattaan kiinnitysratkaisulla osaa eikä arpaa. Itseasiassa vääntyminen tulisi varmaan rattaasta vastakkaiselle puolelle.

    Lähetetty 16:20, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  23. mika
    mika
    Profiili

    randomm - 14:33, 29.11.2011  » 
    Ehkä siksi kun mielestäni tämä ei ole maailman paras ratkaisu fiksata mitään.

    Tää on aina hieno tapa, että yksittäisellä käyttäjällä on ongelma jonkun tuotteen kanssa, niin koko tuote leimataan tuon yhden kokemuksen pohjalta paskaksi.

    Tuossahan ei ole mitään tekemistä rattaan kiinnityksen kanssa ongelma tapauksessasi. Ongelma on ollut huonossa/heikossa akselissa, johon ei tuo rattaan kiinnitys ratkaisu vaikuta pätkän vertaa.

    ^ Mr Hat
    Niin pääasiassahan nämä tehdään nimenomaan etunavoista.
    Etunapa on 100mm leveä, ja jos se tönästään 120mm perään kiinni, niin about 41-42mm ketjulinjaa varten kummallekin puolelle tarvii pistää noin 10mm spacereita. Napa tulee siis hyvinkin keskellä tällä tavoin fixattuna. Puolaus toki on edelleen hieman toispuoleinen kuten takanavoissa miltei kaikissa tilanteissa on.

    Yleisesti ottaen ei tällaisessa viritelmässä juurikaan mitään sen suurempaa vaaraa ole kuin muissakaan perus fixi navoissa. Etenkin kun hieman katsoo millaiseen napaan sen tekee. Kunhan akseli on riittävän jämäkkää tavaraa ja mielellään vielä navan sisällä oleva akselin osa olisi hieman isompi halkaisijaltaan.
    Itellä on ollu nyt yli 2,5v velosolon rattaalla ajossa NS:n etunapaan kasatussa ratkaisussa. Itsekään en mikään kevyin keijukainen ole kun ajopainoa se ~100kg. Ja ajo ei turhia säästelevää. Pooloa, kanttareilta droppailua, satunnaisia rappusiakin tullut ajettua. Ja ajoa ollut tuon yli 2,5v käytännössä parin edellisen talven lyhyitä poikkeuksia lukuun ottamatta päivittäistä työmatkaa, lenkkiä, pooloilua, muuta hyötyajelua.

    Toki tuolla saa myös heikosti kestävän rakennettua, mikäli sen kasailee turhan heppoisella akselilla olevan navan ympärille. Joten kunhan tsekkaa hieman, että millaiseen napaan sen takakiekon tuollaiselle rattaalle kasaa, niin ei siinä sen ihmeempiä ongelmia pitäisi ilmetä.

    - "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 17:31, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  24. Vaiski
    Vaiski
    Profiili

    Tämä ratkaisu vaikuttaa hyvältä minulle. Sitten vaan ehdottelemaan sopuhintaisia etunapoja tähän käyttöön. Mikäliekään kestävien napojen hintahaarukka?? valaiskaa.

    Lähetetty 18:59, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM
  25. Vaiski - 18:59, 29.11.2011  » 
    Tämä ratkaisu vaikuttaa hyvältä minulle. Sitten vaan ehdottelemaan sopuhintaisia etunapoja tähän käyttöön. Mikäliekään kestävien napojen hintahaarukka?? valaiskaa.

    Niin, ei tämän ratkaisun mahdollinen heikko lenkki siitä navasta tosiaan ole kiinni. Mulla oli XT etunapa, ei navassa mitään vikaa ollut. Kerran pesin laakerit, ei kulumia.

    Lähetetty 19:03, 29.11.2011, 7 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Pyöräverstas

Search with Google: