Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Road Rage - tarinoita liikenteestä

(9344 posts)

1. Toka päivä putkeen kusee työmatka liki samassa paikassa. Rullaluistelija päätti vetää pyörätielle auton takaa ja osui minuun. En ehtinyt edes nähdä koko tyyppiä, tunsin vain miten jokin iski päin naamaa, niskassa rysähti ja koko oikea käsivarsi puutui.

Jätkä siitä jatkoi pitkin pyörätietä keskustaan mutta palasi hetken kuluttua kun en lähtenyt heti liikkeelle. Kysyi miten sattui ja väitti olevansa täysin syytön tapahtuneeseen. Kysyin miten se on mahdollista kun rullaluistimilla ei todellakaan kuulu liikkua pyörätiellä. Jätkä ei edes pyytänyt anteeksi...

Lähetetty 9:43, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  2. nämä suojatiellä tapahtuneet onnettomuudet on kyllä perseestä, varsinkin kun lapsia on kyseessä.

I relax by taking my bicycle apart and putting it back together again.
    -Michelle Pfeiffer
    Lähetetty 9:51, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  3. Smurf
    Smurf
    Profiili

Georg - 7:51, 4.8.2010  » 
    Toka päivä putkeen kusee työmatka liki samassa paikassa. Rullaluistelija päätti vetää pyörätielle auton takaa ja osui minuun. En ehtinyt edes nähdä koko tyyppiä, tunsin vain miten jokin iski päin naamaa, niskassa rysähti ja koko oikea käsivarsi puutui.
    Jätkä siitä jatkoi pitkin pyörätietä keskustaan mutta palasi hetken kuluttua kun en lähtenyt heti liikkeelle. Kysyi miten sattui ja väitti olevansa täysin syytön tapahtuneeseen. Kysyin miten se on mahdollista kun rullaluistimilla ei todellakaan kuulu liikkua pyörätiellä. Jätkä ei edes pyytänyt anteeksi...

kai oli kepit ja luurit.

Lähetetty 10:33, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  4. Valtteri_
    Valtteri_
    Profiili

Oon niin kummallinen ihminen, että autoa ajaessa pysähdyn päästämään jalankulkijat suojatien yli. Stadissa fillarilla autotiellä ajaessa olen noudattanut samaa kaavaa, mikä on ihan helvetin koomista joka kerta - autoilijat paahtaa täysii ohi ja joku saattaa töötätä, että mitä sä siihen autotielle pysähdyt seisoskelemaan.

Vaan vaikka olis yksin eikä takaa oo tulossa autoja, ei ne jalankulkijat ihan hevillä tajua, mistä on kyse, kun pyörällä pysähtyy suojatien eteen. Oon havainnut, että jos hymyilee niille ja nyökkää päällä että kävelkää yli, ne hymyilee yleensä takas ja ylittää tien.

Vähänniinku maantiepyörällä muiden maantiepyöräilijöiden (tai oikeesti MAANtiellä kaikkien) moikkaaminen, jos vetää helvetin leveen virnistyksen moikatessa, porukka moikkaa takaskin.

Lähetetty 11:31, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  5. jussi
    jussi
    Profiili

Subdog - 9:31, 4.8.2010  » 
    Hesariakin pitää ragettaa. Taas automyönteinen juttu. Kuljettajakin oli niin järkyttynyt, että apua oli pitänyt kutsua. Järkytys on tapahtumana yleensä sellainen, että sitä ei olla aiheutettu itse. Eli tässäkin tapahtunut ulkoistetaan semanttisesti kuskista. Ja tuo 'keskustelu aiheesta' alkaa taas näyttämään suomalaisen yhteiskunnan parhaita puolia. Hyvää huomenta Suomi!

Todellakin.

"Tytöt saivat yliajossa vammoja muun muassa kasvoihinsa, mutta heillä ei ole hengenvaaraa. He olivat sairaalaan vietäessä tajuissaan. Ainakin toiselta tytöltä katkesi muutama etuhammas".

Näitä ei tietenkään pitäisi lukea näin mutta: itse asiassa eihän tossa edes paljoa mitään tapahtunut, pikkutytöt eivät kuolleet, olivat jopa ihan tajuissaan mitä nyt muutama hammas katkesi, nekin varmaan itse asiassa vaan maitohampaita ja sillai. Ja voi voi kun se autoileva täti olikin sitten ihan todella järkyttynyt sattuneesta, että miten tässä nyt näin pääsi käymään, ne pikkulikat ajoivat ihan puun takaa niillä pyörillään vaan yhtäkkiä siihen eteen, varmasti liian kova tilannenopeus niillä(!), että eihän siinä enää sitten ehtinyt mitään tekemään...

Lähetetty 12:03, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  6. jussi
    jussi
    Profiili

Ja itse todellakin todistan lähes päivittäin vastaavaa suojatien eteen pysähtyneen auton kohdalla pysähtymättömyyttä Hämeentiellä ja Mäkelänkadulla viedessä/hakiessa lasta päiväkotiin tai sielä pois. En vaan voi ymmärtää.

Lähetetty 12:10, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  7. Jii
    Jii
    Profiili

Mä olen sitä mieltä että tuo on sellainen rike josta pitäisi napsahtaa jokin kova rangaistus. Vaikka se kortti hyllýlle tms. jotta jengi oikeasti ottais sen tosissaan.

Silloin aikoinaan kun olin autokoulussa niin mun ajo-opettaja varoitti että jos sorrun tuohon rikkeeseen niin olen sille kopan kaljaa velkaa. Se oli kovaa valuuttaa silloin joten opin nopeasti tavoille. Oli sillä muitakin hulluja sääntöjä mutta niistä sit joskus myöhemmin.

Yksi vaihe.
    Lähetetty 12:14, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  8. mika
    mika
    Profiili

Ne on kanssa hienoja sankareita, jotka näkee että siellä suojatiellä kävelee pysähtyneen auton edessä joku, niin koukataan sitten vastaantulijoiden/spårakiskojen päältä, ettei vaan tarvii pysähtyä siihen.

- "Kumiluodin väki on sen näin rakentanut jotta siitä tulisi kestävämpi." -
    --||--
    - This is riding wreckless on the edge -
    Lähetetty 12:19, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  9. jussi - 10:19, 4.8.2010  » 
    nekin varaan itse asiassa vaan maitohampaita ja sillai

OT, mut yleensä 12-vuotiailla alkaa olla suussa jo pysyvä purukalusto. :)

Jii - 10:23, 4.8.2010  » 
    Mä olen sitä mieltä että tuo on sellainen rike josta pitäisi napsahtaa jokin kova rangaistus. Vaikka se kortti hyllýlle tms. jotta jengi oikeasti ottais sen tosissaan.

Ruotsissa taitaa olla tällainen käytäntö. Mutta siellä onkin se typerä nollatoleranssi liikennekuolemien kanssa.

Production does not come with smooth welds. Written confirmation may support you in the unlikely event of a guarantee claim.
    Lähetetty 12:23, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  10. SuicideHub
    SuicideHub
    Profiili

^^Näppärimmät jopa jalkakäytävän kautta kävelijän edestä torvea soittaen..

Lähetetty 12:28, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  11. MrHat
    MrHat
    Profiili

Oletko, Jii, ajanut autokoulusi Siilinjärvellä, kun kuulostaa niin tutulta tuollainen ohjeistus?

Itsekin muistan, kuinka tuntemani autokoulunopettajat ja inssinvastaanottaja pitivät lähes autoilijan tärkeinpänä velvollisuutena jalankulkijoiden ja suojateiden huomiointia.

Lähetetty 12:35, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  12. Jii
    Jii
    Profiili

Eikun ihan stadin ytimessä. Mut se oli 90-luvun alussa ja silloin ei ollut mun mielestä ihan yhtä "viidakon laki"-meininki liikenteessä kuin nykyään tuntuu olevan.

Em. autokoulunopettaja istui aina jalat kojelaudalla ja sakko siitä että hän joutuisi ottamaan jalat alas jarruttaakseen oli röökiaski. Silloin sekin tuntui tarpeeksi isolta sakolta joten tuli pysyttyä valppaana.

Yksi vaihe.
    Lähetetty 12:39, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  13. 1990/2000 -lukujen taitteessa kun kävin autokouluani (HKI/Maunula), niin tuota suojatien eteen pysähtymistä ja takaa tulevan kevyen liikenteen väistämistä oikealle käännyttäessä toisteltiin sen verran hyvin, että olisi pitänyt simppelimmällekin tapaukselle jäädä mieleen.

Eipä tosin taida kyse olla opetuksen tasosta, vaan jengin asenteesta. Luulisi noin kansakoulun/ala-asteen/oppivelvollisuuden 16-vuotiaiksi asti suorittaneiden oppineen ainakin esim. sen mitä punainen valo tarkoittaa, vaikka eipä tuostakaan ihmeemmin aina välitetä:

Jokunen vuosi sitten olin ylittämässä pitkää siltaa suojatien kohdalta jalankulkijain valon ollessa vihreä. Suojatiellä ollessani näin kuinka Kaisaniemestä tullut paku ei suinkaan hidastanut (valojen ollessa punaiset), vaan antoi enemmän kaasua ja ajoi pokkana suojatien yli. Ja jämähti heti suojatien takana olevaan jonoon. Kävelin viereen, koputin ikkunaan ja näytin kansainväliset. Jäi kuitenkin jurppimaan sen verran, että otin rekkarin ylös ja soitin perään. Äijä karjui jotain siitä, että olin tullut "ilvehtimään", mutta kun pari kertaa kysyin mitä punainen valo tarkoittaa ja miten suojatiellä kävelevään jalankulkijaan suhtaudutaan, ymmärsi sentään pyytää anteeksi.

Everything matters (probably because there is so much of it).
    - Roy Wagner
    44/17
    Lähetetty 13:48, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  14. jiima
    jiima
    Profiili

Pitäs joskus ottaa vapaapäivän missio ja mennä vaikka Mäkelänkadun ja Koskelantien risteykseen laskemaan punaisia päin ajavia. Esim rajattuna niin, että laskee vain Mäkelänkatua pohjoiseen jatkavien kaistojen sääntöjenrikkojat vaikka tunnin ajan. Sit laittas näitä statistiikkana poliisille ja foorumeille.. Ja seuraavilla vapailla joku muu mesta. Päiväkahville laskuri kädessä.

Vastattain kuorma-autokortin ajaneena tunsin hiukan turhautuneisuutta inssi-ajoa Krunikassa suoritettaessa. Joka ainoaa risteykseen joutu pysähtymään, kun autot oli alle 5m suojatiestä. Taas yks lakipykälä, jota äärimmäisen harva noudattaa..

Lähetetty 14:18, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  15. neliseiska
    neliseiska
    Profiili

^ Just eilen tuli liikenneturvan tilastot. Stadissa melkein joka toisissa valoissa joku ajaa päin punaisia.
    Hs.fi

"It saddens me that I’m part of a scene that can appreciate scootering."
    http://www.thefootdown.co.uk/2011/04/28/does-fixed-gear-freestyle-suck/
    Lähetetty 15:43, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  16. Smurf - 13:43, 4.8.2010  » 

kai oli kepit ja luurit.

Ne on kuumottavii mutta niihin pystyy yleensä varautua. Kaksimetrisen, mäestä vauhtiakeränneen rullaluistelijan rinta rysähtää aika ikävästi päin plexiä.

Lähetetty 22:00, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  17. User has not uploaded an avatar
    Anonymous
    Profiili

Mun rullaluistelut loppui kymmenen vuotta sitten käytännössä siihen, kun loivaa alamäkeä laskenut pyöräilijä oikaisi kurvissa väärään laitaan ja osui minuun. Ehdin väistää nurmikolle, mutta pyöräilijä päätti väistää samaan suuntaa. Massaylivoiman turvin pysyin pystyssä, mutta pyöräilijä jatkoi matkaa ilman pyörää. Itse selvisin kuudella tikillä ja pyöräilijä kipeällä niskalla. Ja minulla ei ollut keppejä eikä luureja. Tyhmä laji koko rullaluistelu.

Lähetetty 22:10, 4.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  18. schoeps
    schoeps
    Profiili

Ja jalkakäytävällä.

Eilen Manskulla Kisahallin kohdin ehdin ihmettelemään jalkakäytävillä pyöräilevien peruskansalaisten määrää, ja kas kummaa sekunti ajatuksen jälkeen kadun yli kävellessä alkoi takaa Chico´sin kohdalta kuulua Ilmojen Korkeajännityksistä tuttu jotain kohtalokasta ennakoiva "....aaaaaaaaa..!!"-huuto.
    mies ja nainen törmäsivät tyylikkään nokkakolarin.

Ei onneksi käynyt pahemmin, mutta ehkä oli ihan hyvä opetus molemmmille.

Lähetetty 10:34, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  19. ripaus
    ripaus
    Profiili

Eilen taas Helsingin keskustassa ajoi pari fiksikuskia jalkakäytävällä. Näitähän on näkynyt viime päivinä jopa enemmän kuin mummis- ja Jopo-kuskeja.

Ensin hankitaan nopea ja hieno pyörä ja sitten ajetaan poukkoillen kävelijöiden välistä. Voisiko joku selittää onko tässä taustalla jokin niin hieno ajatus, että en vain ymmärrä?

Skid rengas on jarrutuskestävämpi ja sen vahvemmat kumipinnoitet renunat kestävät

enemmän kulutusta, ei muuta kuin pohkeilla jarrut lukkoon, mitkä jarrut.
    Lähetetty 11:58, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  20. rokpete
    rokpete
    Profiili

onko tässä taustalla jokin niin hieno ajatus, että en vain ymmärrä?

onks täs ny kyse siitä et niitä ex-jopo-heppuja ja -heputtaria on vaihtanu sankoin joukoin uskottavampaan ajokkiin asenteen ja taitojen pysyessä entisenlaisina?

*** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:04, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  21. Thomas
    Thomas
    Profiili

22. rokpete
    rokpete
    Profiili

Pete ja skootterit? Hate?!

1) pari päivää sitten 5. linjan klv Karhupuistosta Hämeentielle ajeli joku vaari moposkootterilla, jossa omatekoisen näköinen peräkärri, jossa söpö pieni koiruli. meno oli aika horjakkaa ja pomppuista, vaikkei siinä tietty mopolla ole mitään asiaa edes ajaa (vissiin valitsi "väärän reitin", koska ajorataosuus on mukulakiveä...)
    kysäisinkin herralta että kai hän on tietoinen siitä, ettei tuossa saa ajaa mopolla. jotain murahti, muttei turpiin sentään vetässy.

2) eilen Pasilassa, Ratapihantien varren länsilaidan klv:ää ajeli sit kiitettävää vauhtia joku skootteristi vastaan, vaikka siinä ei vissiin (ainakaan merkkien mukaan...) sais ees mopoilla ajella. ja onnistui ajamaan vielä kulkusuuntaansa vasenta laitaa likipitäen ajaen suoraan nokkakolarin allekirjoittaneen kanssa.

hämmentävää.

*** Hidas ja hiljainen ***
    Lähetetty 12:13, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  23. K-Mikko
    K-Mikko
    Profiili

Liittyykö suojatiellä yliajamisiin vai mihin, mutta sain eilen kolmesti ylittää ajoradan fillarilla autoilijoiden pysähtyessä antamaan tietä. Taisinpa kerran olla väistämisvelvollinen. Nyökyttelin kiitokseksi.

Lähetetty 12:45, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  24. MrHat
    MrHat
    Profiili

K-Mikko - 10:45, 5.8.2010  » 
    Liittyykö suojatiellä yliajamisiin vai mihin, mutta sain eilen kolmesti ylittää ajoradan fillarilla autoilijoiden pysähtyessä antamaan tietä. Taisinpa kerran olla väistämisvelvollinen. Nyökyttelin kiitokseksi.

Itse ajelin eilen ihan ytimessä autolla pesukoneenhakureissulla ja tajusin jossain vaiheessa hämmästeleväni sitä, että liikennesääntöjä noudatettiin, suojateitä kunnioitettiin, eikä kukaan soittanut torvea.
    Olen vissiin liikaa seurannut asiaa ragettavien pyöräilijöiden kautta.
    Peace vaan kaikille.

Lähetetty 12:57, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM
  25. Nyrkkiragea Savonlinnassa

jäätelö
    Lähetetty 13:45, 5.8.2010, 9 years sitten. # Login to Send PM

RSS feed for this topic

Reply »

You must log in to post.

Yksivaihde.net » Avoin fillarikeskustelu

Search with Google: